שיתוף

לכל ארגון יש מבנה שמתאים לפעילותו. בין אם מדובר בחברת סטארטאפ העוסקת בטכנולוגיה, עסק קטן או חברה רב לאומית גדולה, המבנה הארגוני נמצא בבסיס הפעילות של החברה.

אף על פי שעבור רבים המבנה הארגוני הוא שקוף, כלומר עובדים ומנהלים כאחד רואים אותו כמובן מאליו, המבנה הארגוני הוא למעשה הבסיס שעליו ניצב הארגון כולו.

המשמעות היא שמבנה ארגוני נכון, המתאים לפעילות החברה הוא אחד התנאים להצלחתה.

במילים אחרות, מבנה ארגוני שהינו נכון ומתאים לחברה, מאפשר לארגון להתנהל בצורה יעילה, ובה בעת מסייע לקביעת התרבות הארגונית, להגדרת ערכי החברה ולהצלחת הארגון.

לכל ארגון יש יעדים מוגדרים שהוא רוצה להשיג, ולשם כך נקבעים ומוגדרים המאמצים והמשאבים שעל העובדים והמנהלים להשקיע.

בראש ובראשונה מדובר על חלוקת העבודה בין היחידות השונות של הארגון, כמו גם על איחוד פעילויות רבות המבוצעות בארגון, על פי הצורך וההתמחות.

יתרה מזאת, על המבנה הארגוני להתאים לא רק לתחום הפעילות של החברה, אלא גם לקצב השינויים בסביבה בה פועל הארגון.

השגת היעדים של הארגון דורשת ניהול שינחה את כל יחידות הארגון לבצע את המשימות המוטלות עליהן במיומנות ותוך השגת היעדים של כל יחידה.

במאה העשרים היה נהוג ברוב הארגונים מבנה ארגוני היררכי, כפי שהתגבש על פי שיטות העבודה שהיו נהוגות באותה תקופה. בחברות הייטק קטנות (בעיקר סטרט אפים) ניתן היה לראות מבנה שטוח יותר, אבל המבנה ההירכי, כאמור, היה המבנה השולט.

המבנה ההיררכי היה בנוי בצורת פירמידה, שבראשה המנכ"ל. זה האחרון בנה את צוות המנהלים הבכירים שסביבו, המנהלים הבכירים בנו את שכבות הביניים של הניהול, והמנהלים הזוטרים הקימו את הצוותים המקצועיים.

ואז, במאה ה-21, ככל שהתפתחו הטכנולוגיות והתרבויות הארגוניות, כך התפתחו גם מגוון גדול יותר של אפשרויות לגבי בניית המבנה הארגוני של החברה.

המהפיכה המהותית התרחשה כאשר יותר ויותר חברות הפכו תלויות בידע ובתרבות הארגונית. המשמעות בפועל היא, שהצלחתם של הארגונים הפכה יותר ויותר תלויה ביכולות, במיומנויות ובכישורים המקצועיים של העובדים.

בתקופה הנוכחית, אף ארגון לא יכול להתמודד בהצלחה בתחרות בשווקים, אם הוא נשען אך ורק על הידע, היוזמה והיצירתיות של המנהלים הבכירים.

וככל שהארגון זקוק יותר לידע, למיומנויות, ליצירתיות, לחדשנות וליוזמה האישית של העובדים, כך הוא נדרש לשנות את מבנה החברה ולהחליפו בצורות חדשות של מבנה ארגוני.

במילים אחרות, בשנים האחרונות נוכחו יותר ויותר מנהלים, שיש צורך חיוני בשינוי המבנה הארגוני, ואימוץ המבנה הנכון והמתאים ביותר לתחום הפעילות של החברה, ולא פחות מכך, למגמות החדשות באופן ניהול החברות.

מבנה ארגוני נכון, שהינו מתאים לרוח התקופה ולתחום הפעילות של החברה, יכול להוות את ההבדל בין הצלחה של חברה לבין כישלונה.

נכון לעכשיו, המבנה הארגוני המתאים ביותר לרוח התקופה הוא חסר גבולות היררכיים והוא מחייב עבודה תוך שיתוף פעולה בין דרגי הארגון השונים.

המשמעות היא שעל ההנהלות הבכירות של הארגון להתחשב בדעתם של כל העובדים, עד לזוטר ביותר שבהם, ולהתייחס אליהם כאל שותפים לכל דבר, שיש להקשיב לדעותיהם ולהשגותיהם על אופי הארגון ושיטות העבודה שלו.

סדנת ניהול זמן

אין תגובות

השאר תגובה