שיתוף

בין הסוגיות שמנהלי משאבי אנוש מתמודדים איתם יש למנות את הסוגיות: האם הארגון יכול לדרוש מעובדים להשתתף בכנס-חברה או פגישת-חברה לאחר שעות העבודה, והאם עליו לשלם שעות נוספות לעובדים המשתתפים בפעילות זו, או שהוא יכול לסרב לשלם עבור השעות הנוספות הללו.

סוגיות אלה הינן מורכבות ותלויות במידה רבה בנסיבות הספציפיות. העיקרון המרכזי נקבע בחוק שעות עבודה ומנוחה, המגדיר 'שעות עבודה' כזמן שבו העובד 'זמין לעבודה'.

האם ארגון יכול לחייב נוכחות של עובדים לצורך כנס חברה או פגישת חברה לאחר שעות העבודה:

ארגון יכול בדרך כלל לדרוש מעובד להשתתף בפעילות הקשורה לעבודה לאחר שעות העבודה הרגילות. עם זאת, אם נוכחות זו חובה, סביר להניח שהיא תיחשב לשעות עבודה ולכן יש לתגמל את העובד בהתאם.

המפתח הוא האם העובד נדרש להיות זמין לארגון. פגישה או כנס המתקיימים במשרדי החברה, גם אם לאחר שעות העבודה, נחשבים כמעט בוודאות לעבודה.

אותו הדבר חל על כנס חברה או פגישת חברה שנערכים מחוץ למשרדים, למשל בבית מלון, כשהכנס או הפגישה כוללים ארוחת ערב חגיגית.

אם החברה מחייבת נוכחות, והעובד מצופה להשתתף ולהיות זמין לדיונים, שעות אלו נחשבות לשעות עבודה.

החוק ופסיקות בית הדין לעבודה מבחינים בין פעילויות הקשורות לעבודה החיוניות לתפקיד לבין אירועים חברתיים בלבד.

פגישת אסטרטגיה של כלל החברה היא דוגמה מובהקת לפעילות הקשורה לעבודה.

ארוחת ערב חגיגית, לעומת זאת, היא מקרה מורכב יותר. אם ארוחת הערב היא חובה וכוללת יצירת קשרים עם לקוחות, טקס פרסים או מצגת על ביצועי החברה, סביר להניח שהיא תיחשב לפעילות עבודה.

עם זאת, אם מדובר במפגש חברתי בלבד ללא דרישות מקצועיות, יתכן שהיא לא תיחשב לשעות עבודה. הגורם המכריע הוא המידה שבה העובד ממלא חובה מקצועית.

סוגיית התשלום עבור השעות הנוספות:

ארגון לא יכול בדרך כלל להימנע מתשלום שעות נוספות עבור פעילות לאחר שעות העבודה הנחשבת לשעות עבודה, גם אם מדובר בכנס חברה או בפגישת חברה.

חוק שעות העבודה והמנוחה ברור מאוד בנושא זה. כל עבודה המבוצעת מעבר לשעות היומיות או השבועיות הסטנדרטיות, חייבת להיות מתוגמלת כשעות נוספות, בשיעור של לפחות 125% עבור השעתיים הראשונות ו-150% לאחר מכן.

דיני העבודה ופסיקות בית הדין לעבודה מאשרים כי "עבודה" אינה מוגבלת לעבודה פיזית. המושג 'זמינות לעבודה' הוא רחב וכולל השתתפות בפגישות וכנסים.

זה חל באותה מידה על פגישה הנערכת במשרד החברה ועל כנס חברה בבית מלון, גם אם הכנס נערך כמה ימים.

בנוגע לכנס במלון, כל משך הכנס, מתחילת המושב הראשון ועד סופו של המושב האחרון, נחשב ככל הנראה לעבודה.

הסיבה לכך היא שהעובד עומד לרשות החברה ואינו חופשי להשתמש בזמנו כרצונו. אותו היגיון חל על ארוחת ערב חגיגית חובה. אם נוכחותו של העובד נדרשת, הזמן המושקע שם הוא חלק ממחויבותו לעבודה.

כנס הלמידה, ההדרכה והפיתוח הארגוני

אין תגובות

השאר תגובה