עובד וירטואלי הוא עובד המבצע את תפקידיו מרחוק, לעיתים במיקום שמעבר לים, תוך שימוש בכלים דיגיטליים וחיבור לאינטרנט כדי לתקשר, לשתף פעולה ולהשלים משימות, בלי להיות נוכח פיזית במשרד מסורתי.
העובדים הווירטואליים משולבים בכוח העבודה של החברה ויכולים להיות שכירים במשרה מלאה, פרילנסרים או עובדי קבלן לטווח ארוך, שלעיתים קרובות עובדים מהבית, ממרחב עבודה משותף או מכל מקום ברחבי העולם.
המידה שבה מצופה מעובדים וירטואליים להיכנס למקצועות חדשים היא משמעותית ומתרחבת.
היקף התופעה מונע בעיקר על ידי התקדמות בטכנולוגיה דיגיטלית, במיוחד בינה מלאכותית ומציאות מדומה, אשר הופכות תפקידים שבעבר היו במשרד בלבד, לתפקידים התומכים מרחוק.
מהי המשמעות של עובדים וירטואליים:
עובד וירטואלי הוא ביסודו עובד מרחוק שקשריו עם החברה מתווכים על ידי טכנולוגיה.
עבודתם נעשית באופן וירטואלי – תוך הסתמכות על תוכנה, שיחות וידאו (כמו זום), פלטפורמות ניהול פרויקטים ויישומים מבוססי ענן – כדי לשמור על נוכחות ולקחת אחריות על עבודתם.
להלן 3 המאפיינים המרכזיים המגדירים עובד כווירטואלי:
1 עצמאות גיאוגרפית:
עובדים וירטואליים פועלים מחוץ למיקום הפיזי המרכזי של המעסיק, לעיתים קרובות בערים שונות או במדינות שונות.
2 שילוב דיגיטלי:
תפקידם של העובדים הווירטואליים תלוי במידה רבה בכלים דיגיטליים בכל היבט של עבודתם, החל מתיעוד ועד לתקשורת.
3 מעמד רשמי:
בניגוד לפרילנסר לטווח קצר, עובד וירטואלי בדרך כלל מקיים יחסי עבודה קבועים, הכוללים חוזה רשמי, שכר ושילוב בתרבות הארגונית של החברה ובפעילותה.
ההתרחבות של עבודה וירטואלית למקצועות חדשים:
עבודה וירטואלית שלטה בתחילה בתחומים דיגיטליים כמו IT, פיתוח תוכנה, שירות לקוחות ושיווק.
אבל המגמה הגוברת בעולם היא שהיא תתרחב בהדרגה גם למקצועות שנחשבו בעבר תלויי מיקום.
תחזיות נוכחיות מצביעות על עלייה משמעותית במשרות דיגיטליות גלובליות.
הפורום הכלכלי העולמי מעריך כי מספר המשרות הדיגיטליות הגלובליות שניתן לבצע מרחוק מכל מקום בעולם, צפוי לעלות בכ-25% עד 2030, לכ-92 מיליון תפקידים.
להלן 3 שינויים שמניעים את ההתרחבות של מגמת המעבר לעבודה וירטואלית:
1 תפקידים בעלי ערך גבוה ודרישות מיומנות גבוהות:
התפקידים הווירטואליים שמגלמים את שיעורי הצמיחה הגבוהים ביותר, צפויים להיות בקטגוריות שכר גבוהות יותר מהממוצע, מה שמראה שהמהלך אינו מיועד רק לתפקידים זוטרים של עיבוד נתונים וכדומה.
בין התפקידים הלו ניתן למנות מפתחי תוכנה, מנהלי כספים ומומחי סיכונים פיננסיים, עוזרים משפטיים וחוקרי ביטוח, תפקידים בחשבונאות ובמשפטים ועוד. תפקידים אלה צפויים להוות כ-40% מהמשרות הדיגיטליות העתידיות.
2 העצמה טכנולוגית:
התקדמות טכנולוגיית המציאות המדומה והרבודה היא המפתח להתפתחות העסקית. טכנולוגיות אלו מתחילות כבר עתה לגשר על הפער עבור משימות הדורשות נוכחות פיזית, ויזואליזציה או הכשרה מעשית.
לדוגמה, עובדים מרוחקים יוכלו "לבקר" באתרים תעשייתיים מרוחקים גיאוגרפית ולהשתתף בהכשרה מעשית, באמצעות סביבות וירטואליות, מה שמרחיב את הפוטנציאל לעבודה מרחוק עבור תחומים כמו הנדסה, פיקוח ומקצועות מסוימים הדורשם מיומנויות גבוהות.
3 אוטומציה והסבה מקצועית:
ככל שהבינה המלאכותית והאוטומציה משתלטות על משימות שגרתיות הדורשות רמת מיומנות נמוכה, התפקידים האסטרטגיים בעלי הערך הגבוה, הדורשים תקשורת מורכבת, פתרון בעיות יצירתי וניהול מערכות אוטומטיות, מתאימים לעיתים קרובות לסביבה וירטואלית.
עובדה זו מעודדת ביקוש לעובדים בעלי אוריינות דיגיטלית חזקה ויכולת הסתגלות, ללא קשר לרקע המקצועי המסורתי שלהם.
בשורה התחתונה, עתיד העבודה הוא היברידי, גלובלי ודיגיטלי מאוד.













