שיתוף

בימים אלה, כאשר שוק העבודה עשה פניית פרסה והפך משוק של עובדים לשוק של מעסיקים, חשוב מאוד לזכור שעל אף הכוח הרב שניתן לפתע בידי מעסיקים, הם עדיין מחוייבים לעמוד בכל דרישות החוק.

אחד החוקים שחלק מהמעסיקים נהגו להפר אותו לפני שנים אחדות, הוא האיסור (בחוק) להטיל קנס יציאה על עובד שמעוניין להתפטר ולעבור למקום עבודה אחר.

המחוקק קבע, כי קנס יציאה מהווה מגבלה חמורה על חופש העיסוק ויוצר כשל שוק חמור בשוק העבודה.

בדרך כלל מדובר בפיצוי כספי הנגבה מעובדים שעברו הכשרה לצורך עבודתם בחברה, שבמהלכה השקיע הארגון כספים רבים בהכשרתם.

אלא שהם עוזבים לפני תום תקופת ההתחייבות עליה חתמו ועוברים לעבוד בארגון אחר ואף מתחרה.

יתכן שבמקרה שבו הארגון השקיע כספים בסכומים משמעותיים בהכשרתו של העובד, יש היגיון לבקש ממנו את החזר ההשקעה, בפרט במקרים בהם הארגון לא נהנה מפירותיה של אותה השקעה.

אלא שלא תמיד זה המצב. יש לא מעט חברות המאמינות כי מאחר שהעובד עבר תקופה של חניכה שמשמעה למידה ומעין סוג של השתלמות על חשבונן, הן מקזזות סכומי פיצוי ומחייבות את העובדים בתקופת התחייבות, גם כאשר עובדים אלה לא עברו כל קורס או הכשרה על חשבון החברה.

יצויין, כי תופעה זו של התחייבות לתקופת העסקה מינימלית וגביית סכום כספי מעובד שעוזב לפני תום התקופה, הולכת ומצטמצמת, שכן נוהג זה פוגע גם בחברות עצמן.

הסיבה לכך היא שהחברה מוצאת עצמה עם עובד שמוחזק כנגד רצונו. לעובד כזה לעולם לא תהיה מוטיבציה להשיג יעדים וסביר להניח שהוא יתרום את המינימום ההכרחי.

בדרך הוא יצבור מרירות, יפרסם פוסטים שליליים על החברה ברשתות החברתיות ודי מהר יהפוך לנטל.

יתרה מכך, המשמעות היא, שברגע שהחברה משלמת שכר והטבות לעובד שאינו משקיע את המיטב והמירב, היא בפועל לא מצליחה לקטוף את הפירות השקעתה בהכשרתו.

פיתוי מסוג אחר שעלול להכשיל מעסיקים הוא הפיתוי לקבל מהעובד פיצוי כספי תמורת הכשרתו, במקרים בהם החליט להתפטר לפני תום תקופת ההתחייבות.

בעבר, היו חברות שקיזזו ממשכורתו האחרונה של העובד את הסכום ששולם עבור ימי ההכשרה שלו, או שקיזזו את הסכום מהבונוסים והעמלות שמגיעות לו.

לאור כל זאת חשוב לדעת, שבחלק מהמקרים, העובד שהתפטר (או פוטר) עלול לתבוע את החברה, ובית הדין לעבודה עלול לפסוק לטובתו.

העלויות לחברה במקרה כזה, יהיו גבוהות עשרות מונים מסכום הפיצוי שהן ניסו לגבות מהעובד. מדובר בעלויות הייצוג המשפטי, אגרות, החזר הוצאות משפטיות לעובד ובמקרים מסויימים גם קנסות.

במקרים מסויימים עלול בית הדין לעבודה לקבוע כי בנוסף להחזר סכום הפיצוי שהעובד נאלץ לשלם (החזר אותו תצטרך החברה להחזיר לעובד), על החברה לשלם פיצוי לעובד בשל הנזק שנגרם לו, עוגמת נפש ועוד.

בשורה התחתונה, החברה עלולה למצוא עצמה משלמת סכומים הגדולים הרבה יותר מהסכום שקיזזה משכרו של העובד.

כנס רווחה וחווית העובד

כנס הגיוס השנתי 2024

אין תגובות

השאר תגובה