פנסיה והגברת אכיפת חוקי העבודה: "אף אחד עדיין לא הולך לכלא, אבל...

פנסיה והגברת אכיפת חוקי העבודה: "אף אחד עדיין לא הולך לכלא, אבל הזהרו על הכיס שלכם"

כך פתח עו"ד עודד ערמוני את יום העיון בנושא פנסיה בראיית המעסיק, בהרצאה על ההיבטים החוקיים של עולם הפנסיה

שיתוף
דיני עבודה

דיני עבודה

יש עשרות חוקים במסגרת יחסי עובד מעביד, ובתוכם 150 חוקים שדינם פלילי. עד היום ישראל מתקשה לאכוף אותם. באמצע החודש שעבר נכנס לתוקף חוק הגברת אכיפה של חוקי עבודה שאת שינויו אנו עדיין לא רואים אך הוא עומד להיות מרכזי ומשמעותי מאוד בעולם דיני העבודה, והוא כולל גם דין פלילי. עו"ד עודד ערמוני, פתח את יום העיון "פנסיה בראיית המעסיק", שנערך במבשלת הבירה "ג'מס" ביום חמישי האחרון:

"אף אחד לא הולך לכלא", ניסה ערמוני להרגיע את הקהל. "אבל כולם חייבים לדעת שיש הליך מהיר – דרך הכיס. קנסות בגובה של 5,000, 25 אלף ו-35 אלף שקל. אם יגיע פקח וימצא שחסר מידע בתלושי שכר, אם בנוסף הלוח למניעת הטרדה מינית יימצא לא גלוי מספיק – מדובר כבר בשתי עבירות. והעברה נחשבת פר עובד. זאת אומרת שאם לשלושה עובדים הגשתם תלוש שכר שלא כדין – מדובר כבר בשלוש עבירות".

פנסיה היא חובה וברירת מחדל. מעביד שלא משלם פנסיה – לפי צו ההרחבה שיצא ב-19.6, חשוף לעיצום כספי של 350 אלף שקל. כמי שמשתתף בהכשרת פקחי משרד התמ"ת, מגלה ערמוני שהם בראש וראשונה עומדים להתמקד בהגברת אכיפת חוקי העבודה לנוער, ולאחר מכן, אולי בסיום הקיץ, יגיעו למעסיקים אחרים ובעיקר להתמקד בנושא הפנסיה.

פנסיה לכל עובד: איך תרצה את הפנסיה שלך?

מה חייב המעביד כלפי העובד? צו ההרחבה שחל על כל העובדים במשק מתבטא ב"ענן הפנסיה", ממש כמו בעולם המחשוב. המעביד והעובד לא יכולים ואינם צריכים להסכים או לא להסכים או לחתום על משהו, זאת ברירת המחדל וזו נקודת המוצא. צו ההרחבה חל לאחר שהיה ברור לכולם שישנן אוכלוסיות גדולות שאין להם פנסיה, ושהדבר יהיה בעייתי בעתיד. דבר נוסף שהיה ברור לכולם הוא שזה עומד לעלות הרבה מאוד כסף".

"הצו מסתנכרן עם מהפכות שנעשו בשנים האחרונות", אמר ערמוני. "פעם עובד היה מקבל כראה וקדש את הפנסיה שנתן לו המעסיק. לעתים קרובות ארגן המעסיק את הפנסיה דרך חברו סוכן הביטוח, שגובה עמלות שמנות. כיום העובד הוא היחיד שיקבע איזו תוכנית תהיה לו – פנסיה, ביטוח מנהלים או גם וגם, כשלמעסיק אסור להתערב בשיקוליו בבחירה.

מה קורה כאשר עובד, שפנסיה אינה בראש מעייניו, אינו בוחר תוכנית בכלל?

"אם העובד לא בחר באף תוכנית יש להפקיד לו את הכסף בקרן פנסיה מקיפה חדשה, זו ברירת המחדל. כאשר עובד חדש מתחיל לעבוד, מניחים בשולחנו מכתב שבו יציין באיזו תוכנית פנסיה ירצה לבחור, ושאם תוך 60 יום לא ישיב מהי בחירתו – אנו נבחר בקרן מקיפה חדשה. הרעיון הוא שב-60 הימים הראשונים עליו להחליט, ואז לפי חוק תוך בתוך שלושה חודשים או חצי שנה (תלוי אם הפריש במקום העבודה הקודם). גם עובד שמצהיר, אף בכתב, כי הוא מקבל שכר נמוך ולכן הוא לא מעוניין בפנסיה – חובת החוק חלה עליו".

פנסיה גם לעוזרת הבית

ערמוני: "ארגונים שלא מעניקים לעובדים פנסיה לפי חוק אלא יותר, בדרך כלל מציעים הסדרים מיטיבים. צו ההרחבה מונה רשימה מה כולל הסדר מיטיב, כך שהסדר מיטיב אינו כולל כל מה שהמעסיק רואה בעיני רוחו ככזה. דוגמאות להסדרים מטיבים: ביטוח ששיעור ההפרשות בגינו עומד על 17.5% לפחות, ביטוח שבו חלק המעסיק לתגמולים אינו נופל מ-5%, חלק המעסיק לפיצויי פיטורים אינו נופל מ-5% וחלק העובד לתגמולים אינו נופל מ-5%.

"כמו כן הצו לא יכול על מי שפרש בגיל פרישה; מי שמקבל קצבה; מי שטרם מלאו לו 20 ו-21 (אשה וגבר בהתאמה); עובד בן 50 ומעלה ואין לו הסדר פנסיוני מיטיב רשאי להצטרף לפי בחירתו באמצעות הודעה בכתב למעסיק לקופת גמל בהסדר קצבתי או הוני או כל שילוב ביניהם".

בהמשך אמר ערמוני על כך שהחוק חל גם על המעסיקים עובדים המשתכרים חלקית – כמה מאות שקלים בחודש, כולל עוזרת בית. אם לא נעשה כן – והיא תיפול ברחוב – היא עלולה לתבוע את כל המעבידים שלא הפרישו לה פנסיה כחוק, המבטחת אותה מפני אובדן כושר עבודה.

חובת המעביד היא לבטח את שכר העובד, או את חלק השכר הממוצע במשק – הנמוך מבין שניהם. איזה מרכיבי שכר יש לקחת בחשבון בחישוב הפנסיה? שכר בסיס, עמלות ובונוסים. למעשה, כל רכיבי השכר לצורך פיצויי פיטורין – הם אלה הרכיבים המחושבים לפנסיה.

דוגמאות לרכיב שכר שלא יחושב לפנסיה הם שעות נוספות גלובליות – הן רכיב אמיתי ועל כן  בעיקרון הן לא יחושבו לפנסיה. אם השעות הנוספות בוצעו בפועל על ידי העובד ולעתים הוא עובד בפועל יותר מהסכום המשולם לו במסגרת שעות נוספות גלובליות – יש סיכוי שבתביעה משפטית יתבקשו להפריש לו פנסיה ממרכיב זה.

העובד יהיה זכאי לביטוח פנסיוני החל בתום ששה חודשים מתחילת העבודה. עובד שיתקבל לעבודה כשהוא מבוטח בביטוח פנסיוני כלשהו יהיה זכאי לביצוע ההפרשות החל מהיום הראשון לעבודתו. ניתן להתחיל את ההפרשות לאחר שלושה חודשי עבודה או בתחום שנת המס – המועד המוקדם מביניהם.

חובת הפקדת הפנסיה חלה גם על עובד שעוזב בטרם מלאו לו בעבודה שלושה או ששה חודשים. אסור להתעצל ולחסוך את הבירוקרטיה: יש ליצור קשר עם העובד, ולהחתים אותו על תוכנית פנסיה. זכרו: העובד עזב, החוק לא.  

לפרטים אודות יום עיון בנושא עולם השכר לחצו כאן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה