עתיד ה-HR

עתיד ה-HR

הקולות לפיהם אין כל צורך במשאבי אנוש בארגון הולכים ומתחזקים | על אנשי ה-HR להגדיר את עצמם מחדש, לפני שמישהו אחר יעשה זאת

שיתוף

חטיבות משאבי האנוש ברחבי העולם נמצאות לאחרונה במוקד תשומת הלב. בשנה שעברה הכריז גורו הניהול הנודע רם הרן (Ram Charan) כי אין עוד טעם בהמשך דרכה של מחלקת משאבי אנוש. פטר קפלי (Peter Cappelli), מנהל מרכז וורטון למשאבי אנוש, שאל במהדורה האחרונה של Harvard Business Review מדוע אנו אוהבים לשנוא את משאבי האנוש וכיצד עליהם להתמודד עם כך. לאחרונה נשמעו גם קולות בנוגע ליזמים המקימים חברות חדשות נטולות משאבי אנוש.

הרי לא יעלה על הדעת שמישהו יטען שמחלקות פיננסיות או משפטיות הן מיותרות, אם כך מדוע נוצרה מציאות בה לגיטימי לומר זאת על משאבי אנוש? הסבר אפשרי לכך, כותב ב-Business Today פראשנט בטנגר (Prashant Bhatnagar), סמנכ"ל משאבי אנוש בחברת SapientNitro ההודית, הוא התפישה הרווחת לפיה 'כל אחד יודע לעשות HR', ולכאורה הדבר אינו מצריך כישורים רבים.

לבצע ניסיונות, לקחת סיכונים, לבחון מחדש את העבודה, להתמקד בחדשנות – לדעת רוב האנשים כל אלה מתרחשים בכל המחלקות בארגון פרט למחלקת משאבי אנוש, ובטנגר טוען כי צוותי משאבי אנוש הם האשמים בכך. הוא סבור שברוב חטיבות משאבי האנוש הדבר החשוב ביותר הוא לא להפסיד, והמיקוד הוא על מזעור הנזקים מכל אירוע. בקרות, ציפיות וכללים רבים הם ביטוי מובהק לכך.

תבונה עסקית
על פי נתוני S&P 500, תוחלת החיים של חברה ירדה מ-61 שנים בשנת 1958 ל-18 שנה בשנת 2011. בנוסף, ההסתברות שחברה המובילה את נתח השוק תוביל גם ברווחיות ירד מ-34% משנת 1950 ל-7% בלבד ב-2007. לכן הדבר החשוב ביותר שעל אנשי HR לראות לנגד עיניהם הוא איך לנצח, ולא איך לא להפסיד. אין כל סיבה שההברקה העסקית הבאה לא תגיע מכיוונה של חטיבת משאבי אנוש.

יש להשקיע בעיצוב המערכות הטובות ביותר, ולא בעיצוב הפרקטיקה הטובה ביותר. פרקטיקה טובה היא אמנם חיונית, אך אין בה די עבור קידום עסקי. לא פעם מתמקדים צוותי משאבי אנוש בפרקטיקה מצוינת, מבלי לתת את הדעת למערכת המצויה בבסיסה. כך, למשל, קורה בכל הקשור לדירוג הביצועים של העובדים – נושא חם שצובר לאחרונה תאוצה. אנשי משאבי אנוש יוכלו להסביר שעות על גבי שעות עם גיבוי מלא של מצגות מדוע זה הדבר הנכון לעשות. אפשר בקלות ליפול למלכודת הזו של בניית תכנית עסקית מבלי לבחון לעומק כיצד היא תשתלב בתרבות הארגונית. במציאות הנוכחית – פרקטיקות טובות אינן עובדות, אך מערכות טובות עובדות מצוין.

זה הזמן שאנשי HR, הנחזים כאלו היושבים במושב האחורי – יקחו את המושכות לידיים. הבנה עסקית היא בעלת משמעות רק אם מיישמים אותה בפועל ומרגישים את המתח באוויר. לשם צריכים אנשי משאבי אנוש לחתור. כיום הרעיונות החדשים שמביאים אתם טאלנטים הם מקור בלתי נדלה ליתרונות תחרותיים. תפקידם של אנשי HR בפיתוח והגדלת אותו כישרון אינו מוטל בספק, אך עליהם לצאת לשטח, לחוות את המתרחש. אין כל ספק שמשאבי אנוש הם משאב חיוני שאין בלתו בארגון, ולכן על אנשי משאבי אנוש להגדיר את עצמם מחדש, לפני שמישהו אחר יעשה זאת.

 חשוב לציין כי לצד הקולות הללו מתפרסמים מעת לעת גם סקרים ומחקרים הזורעים אופטימיות בנוגע לעתיד משאבי אנוש. כך, למשל, המכון האמריקאי לסטטיסטיקה צפה אשתקד עלייה בשיעור של 13% בביקוש לאנשי משאבי אנוש עד 2022, כשהסיבות לשינוי זה הן שתיים: גידול בביקוש למוצרים ושירותים לצד שינוי בענפים הקיימים. 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה