עלויות הגיוס גבוהות מדי? הפתרון כבר בפנים!

עלויות הגיוס גבוהות מדי? הפתרון כבר בפנים!

ליאור סולטן, מנכ"ל כלכלן פרקטי, הציע פתרון מעניין לחסכון משמעותי בעלויות גיוס ולשימור עובדים

שיתוף

ליאור סולטן, מנכ"ל כלכלן פרקטי ולשעבר הכלכלן הראשי של חברת אבגול הבינלאומית, הציג בהרצאתו בכנס הגיוס השנתי על קיצור תהליך החניכה וההכשרה בארגון, שיחסוך לארגון לא מעט כסף.

"אתחיל  בשאלה פשוטה", פתח את הרצאתו, "כאנשי משאבי אנוש, כמה מכם נתנו צ'אנס אמיתי לעובדים חסרי ניסיון?" התשובה היא לא הרבה, אם בכלל, מאחר שברור שאנו רוצים וצריכים אותם לפחות עם שנתיים ניסיון.

כפי שאמר רז מצנע מאולג'ובס בהרצאתו, קרוב ל- 70 אחוזים ממחפשי העבודה ממשיכים לחפש עבודה, כי הם מחפשים מקום טוב יותר. גיוס עובדים כולל גם תהליך הכשרה לתפקיד, שעולה כסף רב.

לדבריו של ליאור, לעתים הפתרון נמצא לא מתחת לאף אלא בתוכו: גיוס עובדים מתוך המערכת ופרקטיקום. היתרונות של ניוד פנימי של עובדים הם ברורים: העובדים נאמנים, הם כבר עברו את כל הסינונים בתהליך הקבלה לארגון והם לא ישכחו את האמון שניתן בהם ואת ההזדמנות להתפתח באמצעות הפרקטיקום בתוך המערכת. המוטיביציה תעלה את התפוקה בעבודה.

נותני חסות כנס הגיוס השנתי 2013כ-40 אלף שקל להדרכה והכשרה רגילה

ארגונים רבים מאופיינים בעשרות עובדים שיש להם את ההשכלה הרלוונטית למשרה הספציפית אך אין להם ניסיון. העובדה כי חסר לעובדים ניסיון מקצועי היא כמובן גם חיסרון לעובדים עלות הכשרתו והדרכתו בארגון היא גבוהה – כ-40 אלף שקלים.

הפתרון הוא פרקטיקום: תוכנית הכשרה מקצועית מכוונת ארגון המכשירה את העובדים המוטיבציוניים לצרכי הארגון. תהליך הכשרה מסודר שמתאים בדיוק לצרכי המערכת יחסוך את תהליך הגיוס ואת הגיוס החוזר לאחר עזיבת העובד כעבור שנתיים-שלוש.

בעולם הפיננסי למעלה מ-90 אחוזים מהמשרות דורשות לפחות שנה ניסיון. גם לפי דבריהם של פרופ' טרכטנברג ופרופ' רובינשטיין, התואר בכלכלה לא מכין את הבוגרים שלו לדרישות העבודה. כך שרבים מהכלכלנים המתחילים עובדים כנציגי שירות טלפוניים בבנקים.

מטרת הפרקטיקום הוא לתת לעובדים אלה ניסיון מעשי – הכשרה מקצועית בתוך הארגון, ובחלק הפיננסי – הם מגיעים לעבודה והם יודעים כבר מה לעשות. הם לא יודעים רק מה זה טייטל של תפקיד אלא מהי עבודה מעשית בארגון.

בהמשך הרצאתו סיפר ליאור כי עוד הרבה לפני שהקים את "כלכלן פרקטי", הפרקטיקום היה קיים בתחומים אחרים ובעיקר בעולם האלקטרוניקה.

במסגרת "כלכלן פרקטי", הפועלת בישראל ובמדינות בעולם כמו צרפת, גרמניה וארה"ב, העובדים מתנסים בעולם הפיננסי בכל מחלקה כלכלית בחברה גדולה במשק. הניסיון המעשי בשילוב מוטיבציה גבוהה, מביאה לעלויות נמוכות באופן משמעותי ותנודתיות נמוכה יותר של עובדים, שלא יהיו מתוסכלים כי לא עובדים במקצוע שאותו למדו.

ליאור סיים את הרצאתו עם מסר חשוב: "קבלו את הרעיון של פרקטיקום ויישמו אותו בכל תחום, ולא רק בכלכלה. הפתרון לגיוס איכותי וזול נמצא בתוך המערכת שלכם. השקיעו בעובדים בתהליך פרקטי מכוון ארגון. אתם תרוויחו עובדים טובים, נמרצים ובעלויות נמוכות יחסית, הם ירוויחו מקום עבודה".

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה