שיתוף

מחר (שלישי, 1.11.22) יתקיים יום הבחירות שהינו יום שבתון. כלומר, יום הבחירות לכנסת הוא יום שבתון בו אין חובה לעבוד, ואין לנכות לעובדים יום חופש על כך.

עובדים בעלי זכות בחירה שעובדים ביום הבחירות, זכאים לשכר בגובה של 200 אחוזים משכרם הרגיל. לחלופין, המעסיק יכול לתת להם שכר רגיל עבור העבודה ביום הבחירות ובמקביל, להוסיף יום חופשה למכסת ימי החופשה השנתית שלהם.

כך נקבע על פי פסיקת בתי הדין האזוריים לעבודה, ועל פי נוהג שהשתרש בין ארגוני ההסתדרות והמעסיקים, וכן על פי ההוראות הקבועות בתקשי"ר לגבי עובדי המדינה, ועל פי הפרשנות שניתנה על ידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת.

התשלום המוגדל בסכום השווה ל-200 אחוזים משכרו הרגיל של העובד עבור עבודה ביום הבחירות מורכב מתשלום של 100% מהשכר הרגיל (כלומר סכום השכר הרגיל) עבור שעות העבודה הרגילות שהעובד עבד בפועל, ובנוסף, מקבל העובד תמורה של 100% משכרו הרגיל אותה הוא היה זכאי לקבל גם אילו לא עבד ביום הבחירות.

הפרשנות המקובלת היא, כי רק עובדים הזכאים ליום שבתון ביום הבחירות, שהתבקשו על ידי מעסיקיהם לעבוד ביום הבחירות לכנסת והסכימו, זכאים לתגמול בגובה של 200% משכרם הרגיל עבור שעות עבודתם ביום הבחירות.

עובד שאינו זכאי לתשלום עבור יום השבתון, והועסק ביום הבחירות יהיה זכאי לשכרו הרגיל בלבד.

נוהג זה של תשלום בסכום השווה ל-200 אחוזים משכרו הרגיל של העובד עבור שעות עבודה ביום הבחירות לכנסת, חל גם על עובדים בשירותי התחבורה והשירותים הציבוריים, שוועדת הבחירות המרכזית לכנסת קבעה כי יפעלו כסדרם ביום הבחירות, למרות שהם אינם זכאים לשבתון.

הוראות אלה חלות על עובדים במשכורת חודשית קבועה ועל עובדים בשכר יומי או שעתי, כאחד.

מה לגבי זכויות סוציאליות עבור עבודה ביום הבחירות: עובד שהועסק ביום הבחירות ושולם לו שכר בסכום השווה ל-200 אחוזים משכרו ביום זה, יהיה זכאי לתשלום זכויות סוציאליות עבור שעות העבודה הרגילות בלבד, כלומר הוא יקבל את אותן זכויות סוציאליות כמו עבור יום עבודה רגיל, ולא יקבל זכויות סוציאליות עבור תוספת 100% משכרו – התמורה הנוספת.

במחלק מהמקרים בהם העובדים זכאים לתשלום עבור השבתון ביום הבחירות (כולל בני נוער), שהתבקשו על ידי המעסיק לעבוד ביום הבחירות לכנסת והסכימו, למרות שאינם משתייכים לנותני השירותים הציבוריים שקבעה ועדת הבחירות, יהיו עובדים שיקבלו עבור יום זה תוספת של יותר מסכום השכר הרגיל, כלומר יתכן שהם יקבלו יותר מ-200 אחוזים משכרם הרגיל עבור יום הבחירות.

יש להדגיש כי החוק מבחין בין עובדים ישראלים לעובדים זרים, שאינם אזרחים ישראליים (ואין להם זכות בחירה). העובדים הזרים שיעבדו ביום הבחירות יהיו זכאים לשכרם הרגיל בלבד.

עובדים זרים שיעדרו מהעבודה ביום זה יהיו זכאים לתשלום רגיל בעד ההיעדרות, בהתאם לחוקי העבודה, ובתנאי שההיעדרות נובעת מהסיבות המצדיקות היעדרות, לרבות מחלה, חופשה שנתית, ימי חג, מנוחת פיצוי חלף מנוחה שבועית, היעדרות מותרת לפי חוק עבודת נשים ואבל.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה