שיתוף

בארגונים שאופי העבודה שלהם מאפשר עבודה מרחוק, השאלה היא כבר מזמן לא: האם לאפשר לעובדים לעבוד מהבית אלא באיזה היקף. כלומר כמה ימים ניתן לעבוד מהבית במהלך שבוע העבודה.

שינוי מהותי נוסף שמתחייב מתוך המעבר לגמישות בעבודה הוא השינוי העמוק הנדרש הוא בתרבות הארגונית.

אי התאמת התרבות הארגונית למודל העבודה החדש (בין אם היברידי או עבודה מהבית באופן מלא) עלול לגרום לעובדים מסויימים להרגיש מחוץ למגרש.

מסקר בינלאומי שנערך בהשתתפות יותר מ-1,000 עובדים שעובדים מהבית, ב-55 מדינות, עלה כי יותר ממחצית העובדים מהבית מרגישים בודדים לעתים קרובות או חלק מהזמן.

הבדידות והתחושה שהם לא חלק מחבורה מלוכדת, עלולות לגרום לעובדים אלה לחוש מחוברות נמוכה יותר לארגון. כתוצאה מכך עלולה לחול ירידה ברווחי החברה ושיעורי התחלופה עלולים לגדול.

כדי להילחם בתחושות הניתוק הללו, ארגונים יכולים לשנות את התרבות הארגונית שהיתה קיימת בחברה, לתרבות ארגונית וירטואלית, על ידי התאמה של הפעילות הפיזית והווירטואלית של העובדים, הקמת תוכנית חונכות וירטואלית, קיום אירועים מיוחדים ועוד.

למעשה, בתקופה הנוכחית יש יותר עובדים מהבית מאשר היו אי פעם. כתוצאה מכך נוצר צורך הולך וגובר בשינוי התרבות הארגונית שענתה על צרכים שחלקם כבר אינם רלוונטים, ומעבר לתרבות ארגונית וירטואלית, באופן שתהיה מותאמת למצב החדש.

נורמות ארגוניות יכולות להופיע באופן שונה בסביבת עבודה שהיא וירטואלית או משולבת – כאשר העובדים עובדים מהבית ומהמשרד לסירוגין.

לכן, כאמור, יש להתאים את התרבות הארגונית וחווית העובד באופן שניתן יהיה לקיים את עקרונות היסוד של התרבות הארגונית המותאמת למצב החדש.

ההתמקדות ביצירת חוויות עובדים וירטואליות וההיברידיות חיוביות, תאפשר לארגונים להעצים את העובדים ולהעניק להם השראה לעשות את המירב והמיטב.

יתרה מכך, ממחקרים שבוצעו בארה"ב עולה, כי כ-65% מבני דור המילניום מגדירים תרבות ארגונית שהם יכולים להזדהות איתה כמרכיב שהינו חשוב יותר משכר.

לכן יש חשיבות רבה מאוד לתכנן היטב את התרבות הארגונית באופן שהיא תשלב את עקרונות התרבות הארגונית שהיתה בארגון לפני מרץ 2020 עם עקרונות המתאימים לתקופה הנוכחית של פוסט המגיפה והמשך העבודה מהבית. יש לשים דגש על תרבות ארגונית חיובית המעניקה לעובדים תחושת שייכות, ערכים וחזון משותפים.

הסיבה לחשיבות הרבה שיש לתרבות הארגונית ולתפקיד המרכזי שלה במידת המחוברות של העובדים היא שהעובדים של היום רוצים מהארגון יותר מאשר תנאים סוציאליים, מפתים ככל שיהיו.

לנושא התנאים הסוציאליים וההטבות יש חשיבות משום שהטבות הן דבר נוסף שיש צורך להתאים אותו למודל העבודה מהבית ולצרכי העובדים בעת הזאת.

אם עד לתקופה האחרונה הציעו הארגונים את ההטבות לעובדים על פי הוותק, כאשר ההטבות היו זהות לכל קבוצת עובדים בעלת ותק מסויים, הרי שכעת כבר ברור לרבים ממנהלי משאבי האנוש שעובדים מעוניינים בהטבות שעונות על הצרכים הספציפיים שלהם.

עובדים צעירים יותר, עשויים למשל לבקש תמיכה בגורמים שיסייעו להם בהקמת המשפחה או בדברים שקשורים לעיסוקים שאחרי שעות העבודה, בעוד שעובדים מבוגרים עשויים להעדיף כיסויים בריאותיים נרחבים יותר, שירותי תכנון פיננסיים וכדומה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה