שיתוף

נושא נדודי השינה של עובדים, ומחסור בשינה של עובדים בשל שעות עבודה ארוכות שגולשות אל תוך הלילה, הוא נושא שנדון באופן מסיבי בארה"ב, בעוד שבארץ נראה שיש הרבה פחות דגש עליו.

ההשלכות של מחסור בשינה על עובדים משתנות מבחינת חומרתן והיקפן, ונעות על פני קשת רחבה של השפעות על הבריאות הפיזית והנפשית של העובדים.

במקרים רבים, המחסור החמור בעובדים, מאלץ עובדים רבים לעשות עבודה של שניים ואף שלושה עובדים, מה שמחמיר את מחסור השינה בקרב עובדים.

התוצאה היא רמות מתח חסרות תקדים, והן כשלעצמן עלולות לגרום לחרדה שמשפיעה לרעה גם על איכות השינה בנוסף למחסור בשעות שינה.

בארה"ב נערכים לא מעט מחקרים שבודקים את הסוגייה האם ולמה שינה הינה חשובה לעובדים, מה המשמעות של שינה פחות משבע שעות בלילה ואיך עסקי החברה עלולים בסופו של דבר להפגע מכך.

מהמחקרים עולה, כי ההשלכות של חוסר שינה במקום העבודה עלולות להיות מסוכנות ויקרות.

עובדים ששנתם לקויה עולים לכלכלה האמריקאית כ-411 מיליארד דולר בשנה, ויותר ממיליון ימי עבודה שהולכים לאיבוד בשנה ממוצעת בגלל היעדרות עובדים ותמותה של עובדים.

שינה לקויה מגבירה את הסיכון למגוון מצבים כרוניים. לדוגמה, מבוגרים שישנים שש שעות או פחות בלילה, נוטים יותר לסבול מהשמנת יתר, סוכרת, מחלת לב כלילית ושבץ, לעומת אלה שישנים מספיק שבע שעות או יותר בלילה.

מצבים כרוניים אלה הם הגורמים המובילים בכל הקשור לעלויות הבריאות השנתיות בארה"ב, המגיעות לסכומים של כ-3.5 טריליון דולר.

בנוסף, שינה לקויה גורמת להאטה של זמני התגובה הפיזיים והקוגניטיביים, ומפחיתה את מידת הדיוק בעבודה, וכתוצאה מכך מגבירה את הסיכון לטעויות, תאונות ופציעות.

עובדים שעובדים מהבית עד השעות המאוד מאוחרות של הלילה או אף עד השעות הקטנות של הבוקר, רק משום שיש לוחות זמנים צפופים מדי שצריך לעמוד בהם, מגיעים בעל כורחם למצב של מחסור בשינה.

אותו מחסור בשנה פוגע באופן ישיר ביכולתם של אותם העובדים לשמור על קשב וריכוז ופוגע עוד יותר ביכולתם של העובדים לקבל החלטות.

כל הגורמים הללו תורמים רבות לדחיינות, לבלימת היעילות במקום העבודה ולירידה בפרודוקטיביות.

מנגד, עובדים שישנים שנת לילה מספקת, יהיו הרבה יותר מרוכזים בעבודה ויקבלו את ההחלטות הנכונות שמשפרות את הפרודוקטיביות.

מחקר אחרי מחקר מגלים שוב ושוב שחוסר שינה עלול לפגוע במיומנויות קוגניטיביות, לרבות חשיבה יצירתית ויכולת לפתור בעיות.

לעומת זאת, מראים המחקרים, כי שינה מספקת ואיכותית יכולה לתת דחיפה למיומנויות אלו. לכן אחד המפתחות לעובדים יצירתיים שמסוגלים לפתח חדשנות ולסייע רבות למידת התחרותיות של הארגון הוא להבטיח שהעובדים ישנו מספיק באופן עקבי.

לאור כל זאת, על מנהלי משאבי האנוש להעלות את מודעותם של העובדים והמנהלים כאחד, לחשיבותה של שינה מספקת.

המשמעות היא שאין להעמיס על עובד עבודה שהיא יותר ממה שהוא מסוגל לבצע במהלך שעות עבודה סבירות.

כלומר, על מנהלי משאבי האנוש לוודא שהמנהלים הישירים לא מטילים על העובד משימות בלוחות זמנים שיאלצו אותם לעבוד על חשבון שעות שינה.

כאשר מנהל אומר לעובד שהוא לא רוצה שהוא יעבוד בלילה, אבל הוא רוצה שהמשימה תסתיים עד מחר בשמונה בבוקר, כאשר מדובר במשימה שדורשת כעשר שעות עבודה או יותר, המשמעות בפועל היא שהעובד יהיה חייב לעבוד עד השעות הקטנות של הלילה.

בה בעת יש להנהיג תרבות ארגונית שמאפשרת לעובדים איזון נכון בין חיים אישיים לעבודה, באופן שיהיה להם מספיק זמן לישון, בנוסף על החובות המשפחתיים שלהם.

 

כנס רווחה וחווית העובד

כנס הגיוס השנתי 2024

אין תגובות

השאר תגובה