סיכונים – לא במחלקה שלנו?

סיכונים – לא במחלקה שלנו?

עד לא מזמן, ניהול סיכונים היה תחום אחריותם של כלכלנים, עורכי דין, מומחים לניהול סיכונים ומנהלים בכירים בארגון. כיום גם מנהל משאבי אנוש נדרש להתמחות בסוגיה

שיתוף
מחלקת משאבי אנוש

מחלקת משאבי אנוש

מחלקת משאבי אנוש מטפלת באחת הפונקציות הרגישות ביותר בארגון וכיום, ערב היציאה מהמיתון הכלכלי, נחשבת למחלקה המטפלת באחד הסיכונים הגבוהים ביותר people-related risk.

אם בעבר, ואפילו לא בעבר הרחוק, הדיון על סיכון וחישוב סיכונים נסוב סביב קניין, פטנטים, משאבים כספיים, לקוחות אסטרטגיים ועוד, הרי שכיום הדיון בנושא סיכונים או יותר נכון מניעת וצמצום סיכונים נסוב סביב ההון האנושי. שאלות כגון: כמה עולה לארגון גיוס לא מוצלח? מה הסיכון הכלכלי והתדמיתי הכרוך בעזיבת הטאלנטים את הארגון? כמה עולה לארגון לקלוט ולהכשיר עובדים חדשים ומהן ההשלכות של תהליך כזה על החברה, בהיבט של פיתוח המוצר, יתרון תחרותי, תדמית החברה ועוד.

[adrotate banner="66"]

המחקר האחרון של פירמת רואי החשבון העולמית Deloit, אשר חקר את הטרנדים הבולטים ביותר בעולם משאבי אנוש, הראה שחישוב סיכון הופך להיות אחד מנושאי הליבה של מנהלי משאבי אנוש ב-2012.

אין פלא אפוא שמנהלים בכירים וביניהם מנכ"לים וחברי דירקטוריונים בארגונים המובילים כבר צרפו את מנהלי משאבי אנוש בארגון לצוות המקצועי הרב תחומי העוסק בחישוב סיכונים במטרה להפגיש את מנהלי משאבי אנוש עם גורמים מקצועיים הבקיאים במתודולוגיות וכלים יישומיים לחישוב סיכונים כמו כלכלנים, עורכי דין, מומחי אבטחת מידע, יועצים המתמחים בחישוב סיכונים ועוד.

מנהלי משאבי אנוש נדרשים, לא תמיד במפורש, להתייחס לסוגיית הסיכון בבואם לבנות אסטרטגיית משאבי אנוש ארוכת טווח ולהציגה בפני הנהלת הארגון. מנהלי משאבי אנוש נדרשים כיום לא רק להכיר את מכלול הסיכונים הכרוכים בניהול הון אנושי אלא אף להיות שותפים לאיתור, מניעה ומזעור הסיכונים כחלק מתפקידם.

על פי המחקר החדש של דלויט, מנהלי משאבי אנוש יכולים (וצריכים) להפוך לשחקנים מובילים באסטרטגיית מניעת סיכונים בארגון, תוך יצירת תרבות ארגונית מוכוונת מניעת סיכונים, בצורה פרו-אקטיבית. דלויט מציעה למנהלי משאבי אנוש כמה צעדים קריטיים למזעור סיכונים בארגון וביניהם:

  • בניית מודל שכר המבוסס על עקרון מניעת הסיכון באמצעות תמרוץ ותגמול, הן תגמול אישי והן תגמול צוותי, כדי לעודד דפוסי חשיבה ודפוסי פעולה רצויים אשר ממזערים סיכונים.
  • הדרכת מנהלים בארגון: מנהלי משאבי אנוש נדרשים לסייע למנהלים המקצועיים לבצע את תפקידם באספקט הניהולי וזה אומר להקנות להם ידע וכלים ואף תמיכה וליווי בכל מה שקשור בניהול העובדים. על כן, חשוב שמנהלי משאבי אנוש יעודדו את המנהלים להציג דוגמה אישית ולשקף בפני העובדים שלהם את דפוסי העבודה, אופן קבלת ההחלטות והצעדים שבהם הם כמנהלים נוקטים – הלכה למעשה – כדי לאתר, למנוע ולמזער סיכונים. ככל שהמנהלים יציגו בפני העובדים שלהם יותר דוגמאות ויספקו להם פתרונות, כך העובדים יסגלו מהר יותר ובצורה אפקטיבית יותר את דפוסי החשיבה ודפוסי העבודה שהם מוכווני מניעת סיכון.
  • תקשורת פנים ארגונית המעודדת את העובדים: ללמוד על הסיכונים הקיימים ועל דרכים לאיתור, התראה, מניעה, מזעור וטיפול בסיכונים, דרך קריאה לשיתוף פעולה תוך העברת ידע בין חברי הארגון כדי להקטין את הסיכונים. דוגמה לכך ניתן למצוא במדיניות בטיחות בטיסה שנהוגה בחברות תעופה רבות וביניהן אף אל-על. פורטל העובדים מציע לעובדים להעלות מקרים של 'כמעט תאונה'. העובדים יכולים להעלות מקרים אמתיים, בשמם או בעילום שם, בהם הם מספרים על מקרים שקרו בעת טיסה ו/או בהכנות לטיסה שכמעט הובילו או יכלו להוביל לתאונה אסונית. מטרת הפורמט הזה היא לא למצוא עובדים שהתרשלו ולהענישם אלא ללמוד מתוך טעויות או 'כמעט טעויות' שקורות ביום יום ומתוך הבנת הסיכונים, ניתוח ההסתברויות והיערכות נכונה – ניתן למנוע אותם.

*הכותבת הינה טרזה הול, מנהלת בחברת משאבי אנוש גלובאלית Frazer Jones.

רוצה להרחיב את הידע בניהול ההון האנושי בהיבט של חישוב סיכונים? ניתן עדיין להירשם לכנס אסטרטגיות משאבי אנוש 2012 

מנהלי משאבי אנוש נדרשים לקחת חלק במאמץ הארגוני למנוע ולצמצם את היקף הנזק הכרוך בתביעות עובדים בבתי הדין לעבודה ובפרט בנושא תקנון למניעת הטרדה מינית. חברת היי קפיטל מציעה פתרון חיוני להסברה ומניעת הטרדה מינית בארגון. לפרטים נוספים על הלומדה למניעת הטרדה מינית לחץ כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה