לומדות להדרכת עובדים בתחום הבטיחות

לומדות להדרכת עובדים בתחום הבטיחות

נוהל של משרד התמ"ת מציג את העקרונות לשימוש בלומדות וטכנולוגיות שונות לצורך הדרכת עובדים בתחום הבטיחות בעבודה

שיתוף

לומדות בטיחות בעבודה

לאחרונה השימוש בלומדות לצורך הדרכות עובדים בתחומים שונים ולהעברת מידע, הפכו לרווחות בקרב חברות וארגונים רבים. מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד התמ"ת פרסם נוהל עקרונות לשימוש בלומדות לצורך הדרכת עובדים בתחום הבטיחות, במסגרת חובת המעסיקים להעביר כל מידע לעובד הנוגע לסכנות אליהן עשוי העובד להיות חשוף והוראות בדבר עבודה בטוחה שתפחית את החשיפה לסיכונים.

הנוהל מבחין בין שלושה סוגים של הדרכות:

הדרכת עובד חדש. תכלול הדרכה על מקום העבודה, תהליכי ושיטות העבודה. לאחר מכן יובא פירוט הסיכונים האפשריים והדרכים להתמודדות עמם, כולל במצבי חירום. הדרכת עובד חדש בתחום הבטיחות חייבת לכלול גם הדרכה פרונטלית על ידי איש מקצוע, וניתן לשלב בה גם הדרכה באמצעות לומדה. את הסיכונים הספציפיים הכרוכים בעבודה חובה למסור לעובד פרונטלית.

לעובד אשר עבר למחלקה אחרת, לתפקיד אחר או שעבר לתחנת עבודה אחרת – יש להעביר הדרכה לעובד חדש – כלומר פרונטלית המדברת על הסכנות בעבודה וההתמודדות עמם, בשילוב אפשרי של לומדות.

הדרכה וריענון לעובד ותיק. הדרכה שתכלול דוגמאות מעשיות והפקות לקחים ממקרים שארעו בעבודה, וחידושים ועדכונים בנושא הבטיחות. רענון והדרכה לעובד ותיק ניתן להעביר באמצעות לומדה בלבד, ויש לעשות זאת אחת לשנה או בהתאם לצורך. חשוב לעודד את העובד לשאול שאלות במהלך הצפייה בלומדה ולכוון אותו לגורם המקצועי על מנת לקבל תשובות.

לעובד אשר היה מעורב באירוע בטיחותי או תאונת עבודה חובה להעביר הדרכת ריענון הכוללת הפקת לקחים.

הדרכה לעובד קבלן כוח אדם או של קבלן שירות. האחריות על הדרכת עובד קבלן חלה על מעסיקו, כלומר על החברה הקבלנית, וגם על הארגון עצמו שבו מועסק העובד באופן פיזי.

לפני תחילת העבודה על הארגון עצמו שבו יועסק העובד, לוודא כי העובד עבר הדרכה בנושא הסיכונים בעבודה, כולל גם בנושאים כמו אש, חשיפה לשמש, חשמל וכו'.

באשר לעובד קבלן, מומלץ להחתים את העובד בכתב כי קיבל הדרכה זו ולהתנות את ההדרכה בחוזה ההתקשרות עם הקבלן. חובה לכלול בהדרכת עובד קבלן הדרכה פרונטלית בנוגע לסיכונים הספציפיים שאליהם חשוךף העובד בעבודתו. הדרכה פרונטלית זו תועבר על ידי איש מקצוע. בנוסף, ניתן לשלב גם הדרכה באמצעות לומדות. יש לוודא כי העובד בקיא בפרטי ההדרכה – כלומר בסיכונים בעבודה ובדרכים להתמודד עמם.

יש לוודא שהמידע המועבר באמצעות הלומדות מעודכן, ולעדכנו מעת לעת. בכל מקרה של שימוש בלומדות יש לאפשר לעובדים גישה גם לאנשי מקצוע.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה