שיתוף

גיבוש עובדים מושקע, שרק לפני כעשור היה מושג השמור בעיקר לעובדי חברות גדולות ששורת הרווח שלהן מצדיקה להציע ימי גיבוש מושקעים כחלק ממכלול התנאים המפנקים להם זכו עובדיהן, הפך בעשור האחרון למרכיב בסיסי בחבילת ההטבות של הארגון.

חברות מכל התחומים, מקטנות ועד גדולות, משקיעות מאמצים בלהעניק לעובדיהן פעילויות שיגבשו את העובדים,  יעודדו את המוטיבציה שלהם, יתרמו למיתוג העסיק, יגבירו את מחוברות העובדים לארגון, ובד בבד גם יאפשרו לעובדים למלא מצברים. ולא פחות חשוב: יגבירו את הקרבה האישית בין עובדים שלא תמיד יש ביניהם קשרים חברתיים.

גיבוש עובדים וימי כייף הופכים יותר ויותר לחלק בלתי נפרד מהתרבות הארגונית של חברות שרוצות להפוך את עובדי הארגון לקהילה שפועלת יחד למען מטרה משותפת של קידום הארגון. התוצאה היא שכמעט לא ניתן למצוא כיום ארגון מקטן עד גדול שפוסח על פעילויות גיבוש עובדים.

הפקה שלמה

התגברות המגמה הצמיחה ענף שלם של מפיקי פעילויות גיבוש עובדים. אם בעבר פעילויות גיבוש העובדים היו צנועות יחסית, הרי שכיום מעוניינים רובם המכריע של הארגונים להעניק לעובדיהם פעילויות מורכבות ומושקעות בין אם בארץ או אף בחו"ל.

הסוגים השונים של פעילויות גיבוש עובדים מתפרסים על פני מגוון ענק, כיד הדמיון הטובה על המפיקים ומנהלי משאבי האנוש: החל מטיולים בחיק הטבע, דרך טיולי משימות, סדנאות במגוון נושאים,ועד נסיעות לחו"ל עם או בלי המשפחות.

אז למה בעצם צריך את זה? פעילויות גיבוש עובדים נועדו להשיג כמה מטרות:

1 למלא מצברים ולשבור את השגרה והשחיקה היומיומית: כאשר יותר ויותר עובדים מתחילים להגיע לעבודה שחוקים, עייפים וחסרי מוטיבציה, זה הזמן לשים הכול בצד, להכניס קצת צבע ולשבור את השגרה.

2 הכרות קרובה בין העובדים: כאשר העובדים נפגשים מחוץ למתחם הארגון ומבצעים יחד מגוון פעילויות מהנות, הם לומדים להכיר מקרוב את עמיתיהם, כולל צדדים שלא יוצא להם להכיר בזמן העבודה המשותפת.

3  תגמול שהוא מעבר לחבילות השכר וההטבות: גורם נוסף שמניע את הצורך בפעילות גיבוש עובדים, הוא הרצון של הנהלת הארגון לתגמל את העובדים מעבר לתגמול הרגיל של משכורת בונוסים אופציות וכד. ימי כייף תורמים רבות למותג המעסיק, לחווית העובדים ומשדרים לעובדים שהארגון מעוניין להשקיע בהם גם בצד האישי והלא עסקי.

4 יצירת הזדהות בין העובדים והגברת מוטיבציה:  מטרה מסוג אחר שניצבת מאחורי פעילות גיבוש עובדים היא יצירת הזדהות בין העובדים לבין עצמם, בד בבד עם חיזוק נאמנותם לארגון ושיתוף הפעולה ביניהם. התוצאה צפויה לתרום רבות לקידום הארגון כולו.

5 מסר של אכפתיות ההנהלה מרווחתם של העובדים: מטרה נוספת של ימי הכייף היא ביטוי הצורך של הנהלת החברה לשדר לעובדים את רצונה להשקיע בהם והחשיבות שהיא מייחסת להם בכל הנוגע לקידום הארגון. ההכרה בכך שהנהלת החברה מכירה בערך שהעובדים תורמים לארגון.

6 יצירת אווירה משפחתית: פעילויות גיבוש עובדים תורמות רבות ליצירת אווירה משפחתית גם בארגונים גדולים מרובי מחלקות.

לעמוד במגבלות התקציב

אין ספק שלא כל ארגון יכול להרשות לעצמו טיולים יקרים בארץ או בחו"ל. אבל פעילויות גיבוש עובדים לא חייבות להיות יקרות מאד או להתקיים במקומות מרוחקים. יש פעילויות גיבוש וימי כייף שמשיגים את כל המטרות שתוארו כאן, בלי להותיר אחריהן בור עמוק בתקציב.

דוגמאות לימי כייף תוך שמירה על גבולות התקציב:

1 יום בריאות – שלם עם דיאטניים קליניים: יום גיבוש שלם עם דיאטניים קלינייים שיעבירו מידע וידריכו קבוצות עובדים על פי העדפות: טבעונים, צמחונים, עובדים שרוצים להוריד במשקל, עובדים שמנסים או צריכים להימנע מגלוטן, עובדים שלא אוהבים ירקות ורוצים להוסיף ירקות למזון, עובדים שלא אוהבים פירות, עובדים שרוצים להפחית מתוק ועוד ועוד סוגי העדפות. הדיאטניים הקליניים יכולים ללמד את העובדים מה המשמעות של מרכיבי המזון השונים, מה יכול לסייע  לכל אחד ואיך ניתן לשנות את התפריט היומי כדי לחזק את הבריאות ועדיין לשלב דברים שהעובדים רוצים ואוהבים לאכול.

2 יום בריאות 2 – יום שלם עם מאמני כושר ופיזיותרפיסטים: מאמני הכושר יכולים ללמד קבוצות עובדים איך להתחיל להכנס לכושר בלי לגרום לנזק. הם יכולים ללמד את העובדים תרגילים בסיסים שניתן לשלב ביום עבודה עמוס, אילו תרגילים ניתן לעשות במקום העבודה אם לוקחים כמה דקות מנוחה במהלך העבודה, איך לעבוד על שרירים מסויימים, אילו תרגילים ניתן לבצע כדי להפטר מכאבי גב וצוואר וכו.  

3 ערב עם גרפולוג או אסטרולוג: ערב גיבוש עובדים עם גרפולוג, שיכול למצוא התאמות אישיות ודברים משותפים בין עובדים שכלל לא הכירו את זה את זה לפני כן או שלא מתקיים ביניהם שיח מעבר לעבודה נטו. לחלופין (או בנוסף) ניתן להביא אסטרולוג. בשני המקרים ניתן לכלול שיעור בסיסי בגרפולוגיה או באסטרולוגיה למתחילים.

4 פתרון תעלומות וכתבי חידה: גיבוש עובדים שמתחיל כארוחה חגיגית שאחריה צריכים המשתתפים  לפענח תעלומה כניתנים להם רמזים שהוכנו מראש. לחלופין ניתן לחלק את העובדים לקבוצות שצריכות לפענח כתבי חידה, המבוססים על ממצאים ארכיאולוגים ואחרים.

5 טיולים בצפון או בדרום: ארגונים שיכולים להרשות לעצמם להקצות ליום הכייף תקציב מעט גדול יותר, יכולים להציע פעילויות במגוון אטרקציות בהם טיולים, אטרקציות מים, טיולי ג'יפים, טיולי טרקטורונים, טיולים רגליים בצפון הארץ, משחקי משימות ועוד.

המרכיב החיוני ביותר שיש לקחת בחשבון בסוג זה של ימי כייף, פרט לתקציב, הוא רצונם של העובדים לשתף פעולה, התחשבות בבעלי מוגבלויות, וכמובן העדפות העובדים. יש חברות שעובדיהן יעדיפו טיולים ללא מאמץ פיזי הכוללים ארוחות, ויש חברות שעובדיהן יעדיפו פעילויות המשלבות טיולים ומשימות אתגריים.

למצוא מכנה משותף

כדי שפעילות גיבוש עובדים תהפוך להצלחה צריך לוודא שכל העובדים אכן מעוניינים בסוג הפעילות שנבחר, יגיעו מתוך רצון והתלהבות, וישתתפו באופן פעיל. חשוב מאוד לוודא שכולם חשים שהם נמצאים ביום כייף אמיתי ונהנים מכל רגע. כך שלא יקרה שעובדים יחושו שיום הכייף הופך להשתתפות חובה שהינה חלק מהמטלות בחברה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה