"האינטגרציה בסין תוסיף עוד 5,000 עובדים לחברה"

"האינטגרציה בסין תוסיף עוד 5,000 עובדים לחברה"

ראיון מיוחד עם מודי בניה, שמונה לאחרונה לתפקיד סמנכ"ל משאבי האנוש הגלובלי ב"אדמה" (לשעבר מכתשים אגן)

שיתוף
מודי בניה

מודי בניה

מינוי לתפקיד סמנכ"ל משאבי אנוש של חברה הוא תמיד אתגר המטיל אחריות כבדה על הכתפיים. מודי בניה מונה לאחרונה לתפקיד סמנכ"ל משאבי האנוש הגלובלי של אדמה (לשעבר מכתשים אגן), בתקופה המורכבת ביותר בהיסטוריית החברה הוותיקה.

אדמה, העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מוצרים להגנת הצומח וכימיקלים לתעשיות שונות, עוברת כיום מספר תהליכים במקביל, כשהמרכזי ביניהם הוא אינטגרציה עם חברת הכימיה הלאומית של סין – CHEMCHINA. כיצד נכנסים לתפקיד ומובילים את המשאב האנושי של החברה בתקופה כזו? על כך הוא משיב בראיון מיוחד ל-HRus, לקראת הרצאתו בכנס סמנכ"לי משאבי אנוש שיערך ב-15 בדצמבר.

מודי, בן 52, נשוי ואב ל-4, מוסמך בפסיכולוגיה מאוניברסיטת בר-אילן. בין תפקידיו האחרונים כיהן כסמנכ"ל משאבי אנוש של חברת קרליין, ובעברו הצה"לי, כיהן כראש ענף מדעי ההתנהגות באגף המודיעין. למכתשים אגן הגיע לפני יותר מארבע שנים לתפקיד HRBP של חטיבת המשאבים הגלובליים, האחראית על הזרוע התפעולית של החברה. בחודש יולי האחרון מונה לתפקיד סמנכ"ל משאבי אנוש גלובלי של החברה, המונה כ-4,600 עובדים בכ-50 מדינות ברחבי העולם, מתוכם כ-1,200 בישראל, טרם האינטגרציה עם החברות הסיניות.

חברת אדמה מוכרת את מוצריה ביותר מ-120 מדינות ברחבי העולם ואת שנת 2013 סיכמה עם כ-3.4 מיליארד דולר במכירות. תהליך האינטגרציה בסין, שצפוי לקרות בחודשים הקרובים, יוסיף עוד כ–5,000 עובדים לחברה.

מהו החזון שלך כסמנכ"ל משאבי אנוש?

מודי בניה:

"בראש ובראשונה דאגתי העיקרית מופנית, מטבע הדברים, לעובדי החברה. בראייתי, חברת אדמה צריכה להוות חברת דגל בתחום האגרו-כימי במובן זה שעובדי החברה יראו עצמם חלק אינטגרלי ובלתי נפרד מהתפתחות החברה, יוכלו לפתח בה קריירה ארוכת שנים, ויתוגמלו על הישגיהם. כל זאת, כמובן, תוך התאמת יכולותיהם האישיות לאסטרטגיות החברה, חזונה ויעדיה.

"כרגע מתרחשים מספר תהליכים משמעותיים בחברה המשפיעים בצורה ישירה ועקיפה על עובדי החברה: תהליך האינטגרציה עם החברה הסינית CHEMCHINA שאין כדוגמתו במשק הישראלי בפרט ובמשק הגלובלי בכלל; המיתוג המחודש של החברה שבא לענות על הצורך להתאים את החברה למעמדה הבינלאומי המתרחב כמו גם לאחד את חברות הבת הרבות שמתפרסות על פני יותר מ-50 מדינות תחת מותג אחד; וכן הטמעת מבנה ארגוני חדש הכולל גם את מבנה הנהלת החברה.

"גם ההנפקה העתידית של החברה בבורסה בניו-יורק משנה את מבנה הבעלות של החברה ומעלה ציפיות רבות כלפי החברה, הן מצד השותפים והן מצד ציבור המשקיעים. גם זה, כמובן, ישפיע בצורה ישירה על העובדים כאשר השאיפה היא שאלו יעמדו בציפיות ויתנו כתף מחד, אך גם יחושו שיש 'תמורה בעד האגרה' מאידך".

איך טיפלתם בהתנגדות העובדים למכירת 60% מן החברה לסינים?

"עיקר החששות עלו מצד עובדי החברה הישראליים הוותיקים. מעבר לגאוותם בחברה בעלת מורשת ישראלית והחשש מניהול החברה בידיים זרות, הם דאגו כמובן לביטחונם התעסוקתי. לכן הפעלנו מערך הסברה לכלל העובדים, חתמנו על הסכמי עבודה עם העובדים המאוגדים (בפרט בתחום הייצור במפעלים) לשנים קדימה, השקענו בהקמת מתקני ייצור נוספים לטובת מוצרים חדשים, וכן אנו משקיעים בימים אלו בבניית מרכז מחקר ופיתוח גלובלי בנאות חובב. על כל אלו נוסף הניהול המקצועי השוטף של הנהלת אדמה ובראשה מנכ"ל ישראלי.

"נוסף על כך, האסטרטגיה של החברה הסינית הרוכשת נתפשת כהשקעה ארוכת טווח ולא כפתרון לצרכי רווח מהירים – אקזיט. התחום שבו אנו עוסקים, הגנת הצומח, מתקשר ישירות לפתרון אתגר המזון הגלובלי, בייחוד לאור פגעי הטבע, תהליכי העיור, דלדול עתודות קרקע לצרכים חקלאיים והמעבר לדלקים וחומרים טבעיים. החברה הסינית רואה את העיסוק בתחום זה כראשון במעלה וכך היא אף מתייחסת להשקעתה באדמה".

באחרונה נסגר מפעל המגבות בערד, וחברת כיל מאיימת לסגור את אחד ממפעליה בים המלח – האם תהיה לאדמה נכונות לקלוט את העובדים המפוטרים?

"אנו מגייסים עובדים בתחום התפעול, מחקר ופיתוח, ייצור והנדסה לאורך כל השנים. כל עוד אנו בתהליכי צמיחה נמשיך לקלוט עובדים בהתאם לצרכי החברה וליעדים העסקיים שלנו. בניגוד לחברות הייטק, למשל, מדובר בחברה מסורתית. כאשר אנו קולטים עובד, נקודת ההנחה היא שמדובר בהסכם עבודה לטווח ארוך ולכן אנו לא מקלים בכך ראש".

כיצד אתם משמרים עובדים?

"המהלך המרכזי בשימור עובדים בעת הזו מתקשר לביטחון התעסוקתי ולאפשרויות הצמיחה האישיות בחברה גלובלית במסגרת פיתוח הקריירה. לצד תהליכי הצמיחה העסקית של החברה, אנו דואגים לפתח תהליכים וכלים מקבילים לטובת צמיחת העובדים, ויצירת הזדמנויות להתפתחות אישית וכלכלית.

"כך למשל, משרות רבות בשנה האחרונה אוישו על ידי עובדים 'מבפנים' ועובדים נוספים אף יצאו לתפקידים בסין ובאתרים נוספים בעולם, ולהיפך. גם ההנהלה החדשה מורכבת בעצמה ממנהלים שצמחו בחברה. נושא 'הצמיחה האישית' קודם רבות בעקבות סקר בינלאומי שנערך בשנת 2013. בסקר זה, בו חברת אדמה נטלה חלק, השתתפו למעלה מ-90% מעובדי החברה בעולם. ממצאי הסקר הוכיחו כי עובדי החברה הנם מחוברים ומחויבים לארגון בצורה גבוהה מעל הממוצע העולמי ואף ביחס לחברות אגרוכימיות גלובליות אחרות.

"בנוסף לשקיפות ולאפשרויות ההתפתחות המוצעות לעובדים, אנו מקפידים לבדוק את תנאי ההעסקה שאנו נותנים באמצעות מחקרי בנצ'מרק (בארץ ובעולם), כך שישנה דאגה תמידית להוגנות התנאים והתאמתם לתנאי השוק התחרותיים".

אילו פרויקטים של משאבי אנוש מתוכננים בשנה הקרובה?

"כיום אנו מתרכזים בחיבור של כלל העובדים למספר תהליכי ליבה גלובליים ביניהם השינוי הארגוני, הערכת ביצועים ותגמול (תוך טיפוח מצוינות), גיוס ופיתוח קריירות ועוד. תהליכים אלו נתמכים במערכת ה-Success Factors. מערכת זו תומכת ותמשיך לתמוך גם בחיבור החברות הסיניות.

איך אתה רואה את אדמה בעוד 10 שנים?

"אני רואה אותה כחברה האגרוכימית המובילה בעולם ולא רק בקרב החברות הגנריות בלבד, אלא גם בקרב חברות המחקר בתחום (RBC – Research Based Companies). הצמיחה תלויה באנשינו המסורים והמחויבים ואנו נדאג שאף הם ימשיכו ליהנות לא רק מהמסע, אלא גם מפירות הצמיחה וההצלחה".

הנכם מוזמנים לפגוש את מודי בניה ומרצים בכירים נוספים בכנס סמנכ"לי משאבי אנוש שיערך ב-15 בדצמבר. לחצו כאן לפרטים

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה