שיתוף

כמעט כל ארגון מנסה לוודא שהמועמדים שהוא מגייס הם לא עבר פלילי. ועם זאת, יש הרבה מאוד מועמדים פוטנציאלים שיש להם עבר פלילי ומעוניינים לחזור למוטב ולהשתלב בשוק העבודה ובחברה.

לא תמיד מדובר בעבריינים כבדים. לפעמים אלו הם אנשים שמעדו באופן חד פעמי וביצעו עבירות קלות, ומעוניינים לחזור להיות אזרחים מועילים.

פתוחים לרעיון של העסקת אסירים משוחררים

ממחקר שנערך בארה"ב (שם כשליש מהאוכלוסייה הבוגרת הם אסירים לשעבר) על ידי האגודה לניהול משאבי אנוש (SHRM) ומכון המחקר CKI עולה, כי בעוד שהאסירים לשעבר נאלצים לעבור בדיקות מחמירות ביותר בעת קבלה לעבודה, הרי שבפועל, עובדים רבים, כמו גם מנהלים ואנשי משאבי אנוש, דווקא פתוחים לרעיון של גיוס מועמדים שיש להם עבר פלילי.

בתקופה שבה שיעורי האבטלה בכל העולם המערבי מתקרבים לשפל של כל הזמנים, מעסיקים רבים נאלצים לשקול מקורות חדשים של מועמדים ועובדים.

ואכן, המחקר מגלה, כי במקרים רבים, אנשים שיש להם רישום פלילי יכולים להיות מקור טוב לכישרונות נסתרים. במסגרת המחקר, נבדקו לעומק עמדותיהם של מנהלים, עובדים מקצועיים בכירים שאינם מנהלים ואנשי משאבי אנוש, לגבי מדיניות גיוס אסירים לשעבר.

איך לשלב אסיר משוחרר בארגון

כל ארגון צריך להחליט האם וכיצד הוא מעוניין לגייס עובדים בעלי רישום פלילי ואיך לשלבם בארגון. במקרים רבים, טוענים במבצעי המחקר, השיחות החשובות הללו עדיין לא התקיימו.

מעסיקים שבוחרים לגייס כשרונות על אף עברם הפלילי צריכים ללמוד איך לנהל את הסיכון האמיתי מול איך הסיכון נתפס על ידי שאר העובדים. ועל פי זה יש לנסח נהלים מתאימים.

זוהי הזדמנות לאנשי מקצוע בתחום משאבי אנוש ליצירת שיח בין מקבלי ההחלטות בארגון שלהם לבין העובדים בנושא חשוב זה.

יתרה מכך, שילוב אסירים לשעבר מהווה תרומה חשובה לחברה. באתרה של הרשות הישראלית לשיקום האסיר כותבת הראשות כי, חשוב להדגיש כי העבודה מאפשרת לאסיר המשוחרר להיות אזרח יצרני התורם לחברה. העסקת אסיר מקדמת את התערותו בחברה הנורמטיבית ומאפשרת לו לקיים קשרים חיוביים חדשים.

זה מאפשר לאסיר לשעבר לחוש תחושת שייכות לחברה, ולהרגיש עצמו כחלק מהחברה ולא שמי שהודח ממנה. רש"א (הרשות לשיקום האסיר) מעסיקה יועצי תעסוקה ורכזי תעסוקה, הפועלים בכל מחוזות הרשות. יועצים ורכזים אלה מאתרים מעסיקים השייכים למעין קבוצה של 'מעסיקים ידידים להעסקת אסירים משוחררים'.

כמו כן, רכזים ויועצים אלה מסייעים לאסירים משוחררים למצוא עבודה, להשתלב במקום העבודה ולהתמיד בו. ברשות לשיקום האסיר מציינים, כי מקום עבודה מכובד מעלה את הדימוי העצמי של האסיר המשוחרר, את כבודו האישי ואת האמונה שלו ביכולתו להשתנות ולהשתקם.

ברגע שהאסיר לשעבר משוקם ומשתלב במקום עבודה (רש"א מלווה את האסירים המשוחררים במקומות העבודה), הוא חש קבלה ודאגה כלפיו.

בה בעת, האסיר לשעבר מגלה מחדש את יכולותיו ומבין כי הוא מסוגל לתת מעצמו יותר ממה שחשב. גילוי זה מעצים בו עוד יותר האמונה שלו בעצמו ואת תפיסתו וראייתו את עצמו.

 

כנס רווחה וחווית העובד

כנס הגיוס השנתי 2024

אין תגובות

השאר תגובה