שיתוף

בעיצומו של אי הוודאות הכלכלית המתמשך, פיטורי עובדים הופכים נפוצים יותר במדינות רבות, במגוון רחב של ענפים ותעשיות.

מחקרי שוק שנערכו בארה"ב מצביעים על כך שמגמת הפיטורים ברחבי העולם צפויה להמשך עד סוף השנה הנוכחית ואולי אף להמשך ב-2024.

מדו"ח של אחת מחברות הסקרים עולה, כי כ-90% ממנהלי משאבי האנוש ומנהלי רכש בכל העולם (הסקר נערך בקרב כ-400 מנהלי משאבי אנוש ועוד כ-400 מנהלי רכש) אמרו, כי הם צופים שהם יצמצמו את היקף כוח האדם של הארגון שלהם בשנה הקרובה.

חברת המחקר טוענת כי הגורם המשמעותי להיקף הירידה בגיוסי כוח האדם ובהיקף הפיטורים הצפויים, הוא התוצאה של גיוסי עובדים נרחבים מאוד לאחר משבר הקורונה, בצד התייצבות בשוקי העסקים בשנה וחצי האחרונות.

כעת, חברות רבות נאלצות לצמצם את הוצאות התפעול, לעתים קרובות על ידי צמצום כוח האדם.

גורמים אחרים שעל פי הערכות חברות המחקר תורמים לצמצום בגיוסי כוח אדם ואף לפיטורים הוא השילוב ההולך וגובר של רובוטים ובינה מלאכותית, כמו גם שינויים אסטרטגיים בפעילות העסקית של ארגונים רבים ופעילות מוגברת של מיזוגים ורכישות.

אלא שהכנסת הבינה המלאכותית לעבודה בתפקידים רבים במקום עובדים אנושיים, כמו גם שינויים אסטרטגיים, לא חייבים להביא לפיטורים.

במקום לפטר עובדים, יש לנסות למצוא להם תפקידים אחרים בארגון ולהעביר אותם את ההכשרה הנדרשת להסבה זו של מקצועם או תפקידם.

ניוד עובדים בתוך החברה יכול למנוע פיטורים ואף לשפר את מצב החברה, בכך שיחסוך את עלויות גיוס העובדים החדשים ואת הליך הקליטה.

ניוד עובדים בתוך החברה בין תפקידים, בפרט כאשר מדובר בטלנטים שיש להם מיומנויות יחודיות ושמסתגלים במהירות לשינויים ומסוגלים ללמוד במהירות תפקיד שונה מזה שמילאו, לא רק יחסוך את כל העלויות הכרוכות בהליך הפיטורים ובהליך גיוס עובדים חדשים, אלא גם יאפשר לשמר בחברה עובדים שמכירים את התרבות הארגונית וההליכים הנהוגים בחברה.

לכן, לפני שנוקטים בפיטורי עובדים, יש לשקול פריסה מחדש של עובדים בחברה שמשמעה ניידות של כישרונות בתוך החברה. כדי שצעד זה יצליח, יש צורך בתקשורת שקופה.

במקרים בהם החברה הגיעה למצב בו אין לה ברירה והיא חייבת לפטר עובדים, יש חשיבות רבה להענקת פיצויים נדיבים מעבר לקבוע בחוק. צעד כזה יאפשר לשמר ואף לשפר את מותג המעסיק, על אף הפיטורים, שכן בשלב מסויים ארגונים יצטרכו לגייס שוב עובדים.

בנוסף, מומלץ לסייע לעובדים העוזבים למצוא מקום עבודה אחר, ולצייד אותם בהמלצות מצויינות.

בד בבד, יש חשיבות רבה לאימוץ של אסטרטגיה המאזנת בין בינה מלאכותית לעובדים אנושיים וללמד את העובדים לעבוד בשיתוף עם הבינה המלאכותית, ולמנף אותה די לבצע את תפקידם טוב יותר, ובאופן יצירתי יותר.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה