שיתוף

אין כמעט מנהל משאבי אנוש שלא זוכר את הוויכוחים הסוערים והאינסופיים, את הדיונים, ואת המשאים והמתנים עם העובדים בנוגע לעבודה מהבית, או ליתר דיוק: גמישות בעבודה.

יש עובדים שביקשו לעבוד מהבית יום או יומיים בשבוע, יש עובדים שביקשו לצאת מהעבודה מוקדם פעם או פעמיים בשבוע וכו.

אלא שרובם המכריע של המנהלים העדיפו שהעובדים יהיו במרחק ראייה מהם. במרחק שמאפשר פיקוח שוטף.

ב-15 במרץ העולם התהפך ואיש כבר לא ביקש את העבודה מהבית כתנאי להמשך עבודתו בארגון.

אלה מבין העובדים שלא נשלחו לחופשות ללא תשלום (חל"ת) או פוטרו, מצאו עצמם עובדים בכל ימות השבוע מהבית.

נכון להיום יש הרבה יותר מחצי מיליון עובדים שעובדים מביתם, וכחמישית מהעובדים שחזרו מהחל"ת גילו כי שכרם קוצץ בחדות. ואלה הם המאושרים שחזרו לעבודה. אחרים לא חזרו כלל.

המצב הנוכחי מאלץ את המעסיקים להיות יצירתיים בשיטות וצורות ההעסקה. אחד הפתרונות שיתאימו בעתיד לעובדים ולמעסיקים כאחד הוא העסקת פרילנסרים שעובדים במקביל עבור כמה חברות.

מבחינת העובדים יש בכך יתרון משום שאם מעסיק אחד נקלע לקשיים, יש להם רשת בטחון של מעסיקים נוספים.

גם עבור המעסיקים זהו פתרון טוב משום שזה מוריד עבורם חלק ניכר מעלויות המעסיק, לרבות ימי מחלה בתשלום לעובדים בבידוד, למשל.

שיטה נוספת שמאפשרת לעובדים לעבוד עבור כמה מעסיקים בעת ובעונה אחת, ובה בעת מאפשרת למעסיקים מאגר גדול יותר של טלנטים, היא השיטה של העסקה משותפת.

כבר כמה שנים מדברים על פלטפורמות להעסקה משותפת. כלומר, המעסיקים מתחלקים בשעות העבודה של העובד וכל אחד משלם על פי הפרויקטים שאותו עובד ביצע עבורו. בשיטה זו יש יחסי עובד מעסיק – בניגוד לשיטת העסקת הפרילנסרים.

בחלק מהמקרים יש מעסיק אחד ש"משכיר" את שירותי העובדים שלו, ובמקרים אחרים המעסיקים מתחלקים ביניהם בחובות המעסיק לגבי עלויות.

כאמור, הנושא הזה נמצא על השולחן כבר כמה שנים אבל עד כה התנהל בעצלתיים. משבר הקורונה האיץ תהליכים ונראה שתוך כמה חודשים, מעסיקים רבים יבינו שזו הדרך להעסקת עובדים ללא אבטלה סמויה, ותוך חסכון בעלויות.

המגמה הזו, של מעבר לשיטות העסקה אלטרנטיביות אינו רק נחלתו של המשק הישראלי, אלא הולכת וגוברת בעולם כולו, או לכל הפחות בעולם המערבי במדינות מפותחות.

חברת המחקרים של הענקית דלויט ערכה דו"ח מגמות ממנו עולה, כי כ-64% מהארגונים (בעולם) שמעסיקים עובדים בשיטות אלטרנטיביות (העסקה משותפת, פרילנסרים, משרות חלקיות וכד)  דיווחו על ביצועים גבוהים.

מנגד, רק כ-10% מהארגונים שמעסיקים עובדים בשיטות העסקה אלטרנטיביות הציגו ביצועים נמוכים יותר.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה