שיתוף

"עד שנת 2010 היה מספר הטבעונים בישראל זניח. גם העמדה הטבעונית בשיח הציבורי היתה זניחה. כיום, שבע שנים אחרי, ניתן לראות עלייה ניכרת במספר הטבעונים. בכל מסעדה יש מנות טבעוניות, ומוצרים טבעוניים תופסים יותר ויותר מקום על המדפים.

"נקודת ההתחלה הייתה ללא ספק סרטון וידאו שהופץ ביוטיוב, וזכה ליותר ממיליון צפיות בישראל. גארי יורופוסקי, אקטיבסט טבעוני אמריקני, פרסם בווידאו את מה שהוא כינה: 'ההרצאה הכי חשובה שתשמעו בחיים'.

"האם מאמר כתוב על טבעונות יכול היה להפוך ויראלי, להיקרא על ידי יותר ממיליון ישראלים, ולהשפיע במידה רבה כל כך על תרבות האכילה בישראל? כפי שאקטיבסטים בכל העולם הבינו כבר מזמן, המדיום האפקטיבי ביותר לקבלת חשיפה, שמשפיע רגשית ומאפשר לחולל שינוי, הוא וידאו". כך אומר ג'יוואן ארי בוסתן, מנכ"ל יוג'ימדיה.

מי מאמץ את שפת הווידאו?

"אל התובנה הזו הגיעו לא רק אקטיביסטים כאלה ואחרים, הפועלים בשולי המיינסטרים", מוסיף ארי בוסתן. "גם גופים גדולים ומאורגנים היטב הבינו, כי וידאו הוא שפה שהם חייבים לאמץ.

"למשל, אירוע המרמרה בשנת 2010 גרם לצה"ל נזק תדמיתי קשה עקב טענות הטורקים לגבי פגיעה ב'פעילי שלום'. בידי צה"ל לא היו צילומי וידאו איכותיים בהם נראה בבירור מה באמת קרה שם, והצילומים שכן היו, שוחררו באיחור אחר שהנזק כבר נעשה. כתוצאה מכך התפתח מאד בעשור האחרון תפקיד הלוחם-צלם. השאיפה כיום היא לכלול לוחם כזה בכל פלוגה. כבר במהלך מבצע צוק איתן הורגש שיפור דרמטי ביכולת ההסברה של צה"ל לגבי פעולותיו, בהשוואה למבצע עופרת יצוקה שהוליד את דו"ח גולדסטון.

"גם פוליטיקאים מעודכנים כמו נפתלי בנט ומירב מיכאלי מנצלים היטב וידאו כדי להעביר מסרים. בנט, למשל, מוציא מידי שבוע וידאו עם פרשת השבוע. הוידאו מייצר תחושה של נגישות, ומאפשר לבנט לתקשר, בדרך מתוחכמת, את עמדתו ביחס למציאות הנוכחית".

הגברת חשיפה בסדרי גודל

"הווידאו מגביר את החשיפה לצופים, בשיעורים ניכרים ביחס לטקסט", מוסיף ארי בוסתן. "ההבנה לגבי מידת כוחו של הוידאו הגיעה מעולם הפרסום. ויז'ואל אפקטיבי, כמו לדוגמה מעיל הגשם של יעל אבוקסיס בפרסומת לקסטרו, נשאר חקוק בתודעה עשרים שנה לאחר שידורו. פניה הנסדקות של רננה רז הביאו לחסכון בצריכת המים בישראל ב-20%. מי שרוצה להגיע לתוצאות מבין היטב, כי וידאו הוא הכלי האפקטיבי ביותר".

למה וידאו בתוך ארגונים, וכיצד הוא חוסך עלויות?

"באופן יחסי לחשיבותו של הווידאו וליעילות שלו כמדיום, רבים מהארגונים העסקיים ממעטים להשתמש בו כשזה נוגע לתקשורת הפנים אירגונית", אומר ארי בוסתן.

"בכך למעשה, הם מפספסים את הערוץ האפקטיבי ביותר, הן מבחינת העברת המידע, והן מבחינת ההשפעה הרגשית וכושר ההנעה לפעולה. פעמים רבות מחזיקים מקבלי ההחלטות בתפיסה מוטעית, לפיה הוידאו הוא כלי יקר או מסובך ולכן הם נמנעים מהשימוש בו.

"אלא שהמציאות מראה, כי וידאו חוסך הרבה פעמים הרבה מאוד כסף, משום שהוא יכול להחליף כנס, או להפוך קמפיין פנימי מדשדש לקמפיין אפקטיבי. שימוש נכון ואינטגרטיבי בווידאו ככלי לתקשורת פנים ארגונית, יכול להיות בעל השפעה דרמטית על מחוברות העובדים לערכי הארגון ולמטרות שלו".

וידאו מקדם את מטרות הארגון

"בגוגל העולמית, לדוגמה, זיהו מנהלים בכירים את הצורך, כמו גם את האפשרויות שהוידאו מעניק להם, לטובת הנהגת הארגון החדשני והבינלאומי, ועושים בו לכן שימוש תכוף", מדגיש ארי בוסתן.

"סרטון וידאו שמתפרסם אחת לתקופה, בו מצולם מנהל בכיר, ובפרט סרטון שיש בו יותר מסתם 'ראש מדבר', כלומר כזה שמנצל את מגוון האפשרויות האודיו-ויזואליות שהמדיום מציע, מספק מענה איכותי לכמה אלמנטים שמשפיעים עמוקות על מחוברות העובדים. הבחירה במדיום מהווה בפני עצמה מסר, ובחירה בוידאו היא מסר של נגישות ועדכניות".

מהם האלמנטים שהווידאו מספק להם מענה?

"הצורך של עובדים בכל הדרגים לראות את התמונה הרחבה ולדעת איפה הארגון נמצא ולאן הוא צועד; האפשרות לקבל השראה מאישיותם של מנהיגי הארגון הבכירים; האפשרות להתחבר רגשית לערכי היסוד של הארגון ועוד", אומר ארי בוסתן.

דוגמה ליישום תכליתי שניתן לבצע בתור התחלה

"ההנחה שלנו היא, שאחת לתקופה (בקצב ההתפתחויות כיום, אפילו רבעון הוא תקופה ארוכה), מנהל בכיר צריך להופיע בפני העובדים שלו לתת סקירת מצב, לעורר השראה, ולהדגיש את הנקודות החשובות ביותר", מסביר ארי בוסתן. "לשם כך יצרנו פורמט בשם "This is the captain speaking", במסגרתו יכולים מנהלים לעשות בדיוק את הדברים האלה.

"שילוב בין המסרים שלמנהל חשוב להעביר כמנהיג, לבין בימוי נכון של אנשי מקצוע מעולם הטלוויזיה, בשילוב עם הניסיון שלנו, ביוג'ימדיה, בתקשורת פנים ארגונית. מאפשר להפיק סרטון וידאו שיעניק לארגון בדיוק את מה שהוא מנסה להשיג: חיבור העובדים למטרות הארגון ולערכים שלו. הדרך המסורתית לתת סקירת מצב כזו היתה (בעברה) במסגרת כנסים, אלא שכנס זה דבר יקר ומורכב מאד להפקה. וזה עוד לפני שנכנסים למורכבות שיש בארגונים שהם בינלאומיים.

"מצד שני, להודעת טקסט בדואר אלקטרוני, במיוחד בעידן שבו כולם מוצפים במדיה עשירה מאד בדימויים חזותיים, יש יכולת מוגבלת ביותר לעורר ולחבר".

המנהל מדבר עם העובד ישירות ממסך המחשב או הטלפון שלו

"מבחינה טכנולוגית, וידאו כמדיום תקשורתי הפך לזמין לכולם רק בעשר השנים האחרונות. באירגונים רבים השינוי הזה עוד לא הופנם לגמרי", מוסיף ארי בוסתן. "סקירת מצב תקופתית של מנהל בכיר היא דוגמה להפנמה כזו, כיוןם שכושר ההשפעה של וידאו דומה יותר לזה של כנס, בזמן שהעלויות והמורכבות הלוגיסטית שלו מבחינת האירגון, קרובים יותר לשיגור אימייל.

"הווידאו מביא את המנהל הבכיר היישר אל המסך האישי של העובד, שחווה את המסר בצורה רב-מימדית: כוונת הדובר ניכרת באינטונציה, ובשפת הגוף שלו. בנוסף, המסרים מועצמים על ידי עזרים ויזואליים ודימויים שנחרטים הזיכרון ויש להם ערך רגשי.

"עובדים הם אנשים, ואנשים אוהבים להרגיש קשר אישי", מסכם ארי בוסתן. "השיתוף בתפיסת המציאות של הארגון מנקודת המבט של המנהל הבכיר, יוצר תחושה של קשר אישי ומעודד התגייסות של אנשים למען מטרות הארגון. באופן זה, וידאו משטח את הפירמידה הארגונית, ויוצר קשר ישיר בין ההנהלה הבכירה לעובדים.

"ועכשיו, כשאתם יודעים מהם כל היתרונותיו של הוידאו, זה הזמן לספר שיש אצלנו כעת מבצע קיץ. מספר מוצרים ושירותים כולל הפקת "This is the captain speaking" מוצעים לזמן מוגבל במחירי היכרות לא הגיוניים. פרטים נוספים אפשר למצוא באתר של יוג'ימדיה".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה