מנכ"לים צריכים להפסיק להתפאר בחוסר שינה

מנכ"לים צריכים להפסיק להתפאר בחוסר שינה

ויתור על שעות שינה לטובת עבודה אולי מראה על חריצות, אך הנזק שהוא גורם גדול הרבה יותר מהתועלת

שיתוף
חוסר שינה בעבודה

ב-2012 התפרסם ב-Business Insider מאמר על מנכ"לים ואנשי עסקים בולטים במיוחד הישנים שעות ספורות, פחות משש שעות שינה ביממה. ביניהם היו מאריסה מאייר, דונלד טראמפ, טום פורד, קונדוליסה רייס, ברק אובמה, ביל קלינטון ומרתה סטיוארט. מאייר למשל עובדת 130 שעות בשבוע, מה שמשאיר לה מעט מאוד זמן לישון.

ז'אן הילס, שותפה בחברת Head Heart + Brain המספקת ייעוץ "מונחה מוח" למשאבי אנוש, מציינת בטור אותו כתבה לאתר משאבי אנוש HR Zone כי מחקר במדעי מערכת העצבים של ג'סיקה פאיינה מאוניברסיטת נוטרה דאם למד את השפעות השינה והלחץ על הזיכרון והתפקוד הקוגניטיבי. מהמחקר ניתן ללמוד למשל כיצד הפרעות בשינה משפיעות על התגבשות זכרונות וכיצד הדבר הזה משפיע בתורו על התפקוד הפסיכולוגי.

פאיינה גילתה בין היתר כי קיים קשר בין לחץ, שינה ומצב רוח. קושי באחד מהם, גורם לשינוי באחר. חוסר שינה פוגע בביצועים במשימות קוגניטיביות עד כדי דרגה מדאיגה. אם הייתם ערים רוב הלילה או שכבתם במיטה וחשבתם על המצגת שאתם צריכים להציג בפני ההנהלה, אתם יודעים שלא תהיו במיטבכם בבוקר. זה יכול לגרום לכם מצב רוח רע או לפחות לחשיבה שלילית שאתם תתבלבלו ותשכחו את המסר העיקרי ואז תיכנסו ללחץ, ו… הבנתם את הרעיון.

בוקר טוב!

פאיינה מצאה כי חוסר שינה משפיע בצורה שלילית על מצב הרוח ורמת המתח וכך נוצר מעגל קסמים. היא מצאה גם שחוסר שינה משפיע על ביצועים במשימות קוגניטיביות. לדוגמה, איכות קבלת ההחלטות תושפע לרעה וכך גם היכולת לקשר בין חלקי מידע שונים.

חוסר שינה משפיע גם על האופן שבו זכרונות מתגבשים ועל סוג הזכרונות שנשמרים. זכרונות ניטרליים נוטים להישכח יותר וזכרונות רעים נשמרים. השינה ממלאת תפקיד גדול גם בוויסות רגשי ובכך מונעת את תופעת הבוס הזועף.

ארגונים דורשים הרבה מהמנהיגים שלהם ומחקרים במדעי מערכת העצבים מראים כי לא נקבל את הביצועים הטובים ביותר מציפורי הלילה.

מנהיגים חסרי שינה לא יוכלו לתת את מלוא "כוח המוח" שלהם לארגון שמעסיק אותם. אז מה עושים? המחקר מצא כי הנוסחה המיטבית לביצועים היא מתח מתון, שינה טובה ומצב רוח טוב. כפי שהוזכר קודם, שלושת אלה קשורים זה בזה, כך שחיוביות באחד מהם תשפיע לטובה על האחרים. נטרו את דפוסי השינה שלכם ותקנו את הדרוש תיקון. אם אתם מנהלים או אנשי משאבי אנוש, מנעו מצב שבו חוסר שינה הופך לדגם לחיקוי אצל המועסקים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה