שיתוף

מחלקת משאבי אנוש חווה מאז תחילת משבר הקורונה מהפך מהותי באופן התפקוד הנדרש ממנה, אבל כל זה כאין וכאפס לעומת השינוי שמהות תפקידם של מנהלי משאבי האנוש צפוי לעבור עם כניסתה של טכנולוגיות מתקדמות דוגמת בינה מלאכותית המשולבת עם רובוטיקה.

ממחקרים שבוצעו בארה"ב עולה, כי עד שנת 2025 יגיע היקף ההכנסות משוק הטכנולוגיות המיועדות למשאבי אנוש לסכום המוערך בכ-30 מיליארד דולר.

מסתבר שהבינה המלאכותית תהווה שיעור ניכר מההתרחבות הצפויה הזאת. חברת המחקרים גרטנר פירסמה דו"ח ממנו עולה, כי קרוב ל-20% מהארגונים בעולם כבר משתמשים בכלים של בינה מלאכותית בתחום משאבי האנוש, וכי כ-30% מכלל הארגונים האחרים יתחילו להשתמש בהם בתוך שנה.

אין ספק שלבינה המלאכותית יש יתרונות רבים. השאלה הגדולה היא האם היא תיקח תפקידים מעובדים בני אדם.

סוגייה אחרת היא, באיזו מידה יוכל להיות שיתוף פעולה בין אדם למכונה (כלומר בין עובד אנושי לבין רובוט משולב בינה מלאכותית).

הבינה המלאכותית צפויה לייתר את הצורך של בני האדם לעסוק בחלק הרוטיני, הידני וגוזל הזמן של תפקידם.

היא צפויה להקל על עובדים אנושיים, וככל הנראה לקצר מאוד את מספר השעות שהם יצטרכו לעבוד, בלי לקצץ בשכרם.

העובדים האנושיים יתמקדו בביטוי הכישורים והמיומנויות שלהם, בעוד שכלי הבינה המלאכותית יפטרו אותם מביצוע החלק הטכני של עבודתם.

אם מסתכלים על התפתחות של טכנולוגיות אחרות, ניתן לראות שהמצלמה הדיגיטלית לא גזלה את פרנסתם של צלמים מקצועיים ומוכשרים, התרגום הטכני (דוגמת התרגום של גוגל) לא ייתר את הצורך במתרגמים מקצועיים, הגרפיקה הממוחשבת לא ייתרה את תפקיד הגרפיקאי המוכשר וכד.

באותה מידה, הבינה המלאכותית גם לא צפויה לייתר את תפקידם של מנהלי משאבי האנוש. להיפך.

מומחים מאמינים, כי טכנולוגיות המיועדות למשאבי אנוש, ובפרט הבינה המלאכותית, אף יגדילו את מגוון סך התפקידים הקיימים במחלקת משאבי האנוש.

טכנולוגיות אלה אמנם ייתרו את החלק הפשוט בתפקידם של מנהלי משאבי האנוש ובה בעת יגדילו את מגוון התפקידים המתמקדים באסטרטגיה.

עוד מאמינים המומחים, כי הבינה המלאכותית והאוטומציה יהפכו את מנהלי משאבי האנוש ליעילים יותר בכך שיעניקו להם שליטה על הזמן שלהם, ועל הדברים שדורשים מהם להשקיע מאמץ.

כל זאת, על ידי השלמת יכולותיהם עם בינה מלאכותית שתאפשר להם לקבל החלטות יעילות ומועילות יותר.

מסקר שערכה ענקית המחשוב יבמ עולה, כי כשני שלישים מהמנכ"לים וכ-50% ממנהלי משאבי האנוש מכירים בערך שטכנולוגיות הקשורות לבינה מלאכותית יכולות להביא איתן אל מחלקת משאבי האנוש.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה