המעסיק יפצה ב-50 אלף שקל מועמדת שנדחתה בטענה שהיא "פרחה"

המעסיק יפצה ב-50 אלף שקל מועמדת שנדחתה בטענה שהיא "פרחה"

המועמדת ביקשה לדעת מדוע לא התקבלה לתפקיד זוטר במשאבי אנוש, וגילתה לתדהמתה שבחוות הדעת שהועברה לידיה נכתב כי היא "שחרחורת, ילדותית, פשוטה, מראה די פרחי"

שיתוף
אפליה Photo by Stuart Miles

נציגי נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה הידפקו לאחרונה על דלתות ארגון גדול, בליווי שוטרים, כשצו בית משפט בידיהם. זאת, בעקבות ראיון שנערך לתפקיד זוטר במחלקת משאבי אנוש מספר חודשים לפני כן שהעלה חשש לאפליה, לאחר שסוכם במלים אלו: "שחרחורת, ילדותית, פשוטה, מראה די פרחי" – כך על פי דיווח של דה מרקר.

המועמדת, כמובן, לא התקבלה לתפקיד, והמראיינים אף לא ראו לנכון להוסיף ל-6 המילים הללו המופיעות לבדן בחוות הדעת כל התייחסות מקצועית בנוגע להתאמתה לתפקיד של המועמדת, שכבר עברה סינון ראשוני באמצעות הטלפון.

חוות הדעת מריאיון העבודה התגלגלה לידיה של המועמדת לאחר שפנתה לארגון בבקשה לדעת מדוע לא התקבלה לעבודה, ולתדהמתה גילתה שהסיבה היא התרשמות שלילית של המראיינים מהופעתה החיצונית שמעוררת בהם, ככל הנראה, סטיגמות בעייתיות בלשון המעטה.

המועמדת פנתה לנציגי נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, שנקטו במהלך לא שגרתי ופנו לבית המשפט לקבלת סיוע בטיפול בפנייה זו.

בשל חשד לאי קבלת מועמדים בשל מוצאם, בניגוד לקבוע בחוק, הגיעו כאמור נציגי הנציבות למשרדי הארגון ודרשו את קבלת חוות הדעת האמורה. לאחר דין ודברים, סוכם כי הארגון יפצה את המועמדת בפיצוי מוגדל בך 55 אלף שקל ואף ישתלב בתכנית לשוויון בגיוס עובדים המנוהלת על ידי הנציבות. במסגרת ההסכמות הוחלט כי שמו של הארגון לא יפורסם.

סמכויות הנציבות
חוק שוויון הזדמנויות בעבודה קובע כי מעסיק לא יפלה בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, הריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ-גופית, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, מקום מגוריהם, השקפתם, מפלגתם או שירותם במילואים, קריאת לשירות מילואים או שירותם הצפוי במילואים, לרבות מחמת תדירותו או משכו – כל זאת בקבלה לעבודה, בתנאי העבודה, בקידום בעבודה, בהכשרות והשתלמויות, בפיטורים או בפיצויי פיטורים וכן בהטבות ותשלומים הניתנים לעובד בנוגע לפרישתו מהעבודה. יצוין כי אין רואים הפליה בהעדפה של בן משפחה של מעסיק, כלומר בן זוג, הורה, ילד, נכד, אח, אחות או בני זוגם של אלה.

מפקח מטעם שר הכלכלה רשאי לדרוש מכל מעסיק או מכל מי שזקוק לעובד ומכל אדם אחר הנוגע בדבר, להמציא לו כל מידע שבידיו הנוגע לחוק זה, וכן להיכנס לכל מקום עבודה ולחקור את הבעלים וכל אחד אחר הנוגע בדבר, ולבדוק את המסמכים הנוגעים לעובדים.

בנוסף רשאית גם הנציבות לדרוש מגופים עליהם היא מפקחת כל ידיעה, מסמך או דו"ח אשר נמצאים ברשותו ובתחום סמכותו ודרושים לצורך ביצוע תפקידי הנציבות. לביה"ד לעבודה או לבית משפט אחר המוסמך לדון בהליך אזרחי או בעתירה מנהלית שעניינם הוראה הנוגעת לחקיקת השוויון בעבודה, סמכות להיענות לבקשת הנציבות לתת צו למעסיק המורה לו לנקוט בפעולות כלליות הנוגעות לכלל עובדיו או לדורשי עבודה לצורך שמירה על שוויון בעבודה או לצורך מניעת הפרה של החוק.

 

אליפות ישראל בזריקת קורות חיים לפח

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה