שיתוף

מנהלים רבים לא מייחסים חשיבות רבה להבדלים בין עמלות מכירה לבונוסים, ולעיתים קרובות לא מבינים את ההבדל המהותי ביניהם. כתוצאה מכך הם עושים טעויות בחוזי העסקה שעלולות לעלות להם בכספים רבים.

במילים אחרות, היעדר הבנה לגבי ההבדל (כאמור, המהותי) בין שני סוגי התגמול הללו, עלולה לאלץ את הארגון למצוא עצמו מול עלויות העסקה שהוא לא התכוון אליהן ולא תכנן אותן מראש במסגרת התקציב.

טעות אחת בנושא זה היא כאשר מעסיקים מכנים את עמלות המכירה בשם: 'בונוס'. ובעקבות זאת, עמלות המכירה מופיעות בתלוש השכר תחת ההגדרה 'בונוס'.

כאשר מעסיקים מחליטים להגדיר את עמלת המכירה כ'בונוס', מתוך מחשבה שבכך ניתן שלא לכלול אותה בשכר לצורך פיצויי פיטורין או הפרשות פנסיוניות, זו טעות שעלולה לעלות להם ביוקר, שכן בתי הדין לעבודה יודעים היטב את ההבדל בין בונוס לעמלות מכירה.

בונוס הוא מענק מיוחד שהענקתו נתונה לשיקול דעתו של המעסיק, ושהוא מעניק אותו כאשר העובד משיג הישגים יוצאי דופן. כלומר, המעסיק לא חייב לתת לעובד בונוס עבור הצטיינות מיוחדת על הישגים יוצאי דופן.

בונוסים כאלה, שנתונים לשיקול דעתו הבלעדי של המעסיק, לא מהווים רכיב פנסיוני ולא נכללים ברכיב הפיצויים. במילים אחרות, הם לא חלק מהשכר הקובע.

בונוסים מסוג אחר הם בונוסים שניתנים לקבוצה של עובדים (צוות, מחלקה וכד'), ונהוג לתת אותם אחת לשנה או אחת לרבעון וכדומה, לצוות או למחלקה שהגיעו להישגים שהם מעל למצופה. בונוס כזה (שנתי, חצי שנתי או רבעוני) הוא בונוס שניתן בעקבות עלייה מהותית בתוצאות הכספיות.

כלומר, זהו בונוס שנובע מהדו"חות הכספיים של החברה. בונוס שנגזר מתוצאות כספיות אינו נכלל בשכר הקובע, ולכן אינו משוקלל כרכיב פנסיוני או כרכיב לפיצויי פיטורים.

עמלת מכירות, לעומת זאת, כן נחשבת כחלק מהשכר הקובע, ולכן המעסיק חייב לכלול אותה בהפרשות לביטוח הפנסיוני ולצורך הענקת פיצויי הפיטורים.

"עמלה מחושבת בתוך ערך השעה לכל דבר ועניין", אמר עו"ד קובי חתן בריאיון ל-HRus, בכתבה שפורסמה כאן ב-נובמבר 2018.

לדבריו של עו"ד חתן, "אם, לדוגמה, שכרו של איש המכירות הוא 30 שקלים לשעה בתוספת עמלות, וממוצע העמלות של אותו איש מכירות עומד על 20 שקלים לשעה, אז ערך שעת העבודה שלו (שמחושב כשכר בסיס פלוס ממוצע עמלות) יעמוד על סכום של 50 שקלים לשעה".

גם עו"ד רענן קריב הדגיש את ההבדלים בין עמלות המכירה לבונוסים. בריאיון שנערך עימו ב-HRus בדצמבר 2017 אמר עו"ד קריב, כי "בעקרון, עמלות מכירה לאיש מכירות שעבודתו במכירות, הן חלק מהשכר שלו לכל דבר ועניין, ולכן הן חלק בלתי נפרד מבסיס השכר הקובע".

עו"ד קריב ציין באותו ריאיון, כי עמלת המכירות היא התמורה שמקבל איש המכירות עבור ביצוע עבודתו הרגילה.

ומאחר שהעמלה מתקבלת עבור ביצוע עבודה רגילה (ולא רק 'שכר בסיס' כלשהו), היא מהווה חלק בלתי נפרד משכרו של איש המכירות.

עו"ד קריב הדגיש, כי "עמלות המכירה מהוות רכיב פנסיוני והן נכנסות לשכר לצורך פיצוי פיטורין, לחישוב ערך של שעת עבודה, לצורך פידיון חופשה וכו. במילים אחרות, עמלות מכירה לאיש מכירות, שעבודתו במכירות, הן חלק מהשכר לכל דבר ועניין".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה