שיתוף

אחד הנושאים הלוהטים ביותר כיום בעולם הוא תחום הבלוקצ'יין. לכאורה, ניתן לחשוב שאין לו שום קשר כלשהו לתחום משאבי האנוש. אלא שבפועל, מתברר כי תחום הבלוקצ'יין צפוי להיות בעל השפעה מהותית על תחום משאבי האנוש.

בחברת המחקרים SHRM אף עשו לאחרונה כמה מחקרים על מידת המוכנות של משאבי האנוש בארגונים לקראת הבלוקצ'יין, ועל השפעת הטכנולוגיה הזאת על נושא ההעסקה והתעסוקה. המשמעות של מחקרים אלה היא כי חברות המחקרים בפירוש רואות עתיד ליישום טכנולוגית הבלוקצ'יין בתחום משאבי האנוש.

יומן מעקב מבוזר

בלוקצ'ין הוא למעשה מעין יומן מעקב מבוזר וציבורי, המשמש למעקב אחר רשומות. אם מפרקים את המונח לשני חלקים, ניתן לומר שהמונח "בלוק" הוא למעשה מילה נרדפת ל"רשומה". בעוד שבלוק-צ'יין הוא מעין שרשרת של רשומות.

אם כך, למה הבלוקצ'יין הינו ייחודי לעומת מאגרי רשומות אחרים? מתברר שהטכנולוגיה שבבסיס הבלוקצ'יין הינה מערכת תיעוד ייחודית משום שהיא מבוזרת. או במילים אחרות: מערכת רשומות המאוחסנת על גבי רשת גדולה של מחשבים עצמאיים.

הגישה המבוזרת הזאת היא זו שמהווה את ההבדל בין הבלוקצ'יין למערכות תיעוד אחרות, בכך שהיא מספקת רמה חדשה של דיוק, אבטחה ופרטיות.

הבלוקצ'יין מכילה כל גרסה של רשומה מהרגע שהרשומה נוצרה. כתוצאה מכך, המעקב אחר שינויים על פני זמן והביקורת עליהם הופכים פשוטים לביצוע – יותר מאי פעם.

שינוי ברשומה אחת מחייב שינוי בכל השרשרת

אם גורם חיצוני ירצה להכניס שינויים לתוך 'בלוק' אחד (כלומר לרשומה אחת), הוא יהיה חייב לבצע שינוי של כל הרשומות, במטרה להימנע מזיהויו של ביצוע השינוי.

מאחר שהבלוקצ'יין מפוזר על פני רשת גדולה, בניגוד למאגר (מסד) נתונים אחד פשוט, כל הכנסת שינויים הופכת מאתגרת ביותר, בפרט לאור העובדה שכל רשומה (בלוק) מוצפנת על ידי מפתח ייחודי שרק הבעלים של הרשומה (הבלוק) יודע מה הוא המפתח הזה.

הטכנולוגיה ותיקה – היישומים חדשים

למעשה, הרעיון שבבסיס טכנולוגית הבלוקצ'יין נולד כתאוריה כבר בתחילת שנות התשעים, כשיטה להבטיח שחותמת-זמן על מסמכים לא תהיה ניתנת לשינוי. עם זאת, טכנולוגית הבלוקצ'יין הראשונית ההיא לא יושמה בפועל במשך כמעט 15 שנה, עד שנת 2008, עת הושקה הטכנולוגיה שמאפשרת להצפין את מטבע הביטקוין. למעשה, ההקשר של הביטקוין הוא ההקשר הרווח ביותר של טכנולוגית הבלוקצ'יין.

ואף על פי שתעשיית הפיננסים היתה הראשונה ליישם את טכנולוגית הבלוקצ'יין, הרי שענפים אחרים ובהם משאבי האנוש נמצאים כבר לא הרחק מאחוריה עם יישומים רלוונטיים.

ישומים רבים במשאבי אנוש

אמנם, מעקב אחר טראנסאקציות פיננסיות הוא היישום האינטואיטיבי הברור ביותר עבור הבלוקצ'יין, אבל יש הרבה מאוד יישומים בתחום משאבי אנוש שטכנולוגיה זו רלוונטית עבורם, ובראשם מעקב אחר מחזור החיים של ההון האנושי בארגון.

לאור ההתרחשויות הצוברות תאוצה בתחום נתונים אישיים (של אנשים ובעיקר של עובדים) שהולכים לאיבוד, שנגנבים, או שנעשה בהם שימוש ללא רשותם של האנשים להם שייכים נתונים אלה, ארגונים מחפשים שיטות חדשניות שיאפשרו להם להבטיח שנתוני העובדים שלהם נשמרים ומאובטחים היטב.

יתרה מכך, מנהלי משאבי אנוש מחפשים דרכים לשמר את מאגרי המידע על העובדים שלהם באופן שניתן לטפל בהם בצורה מאובטחת שתאפשר לארגון לעמוד בתקני ה-GDPR. כמו כן, מנהלי משאבי האנוש מחפשים כלים שיאפשרו לעובדים שלהם לחוש שיש להם שליטה על מה שנעשה עם הנתונים שלהם.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה