שיתוף

כמעט בין לילה הפכה העבודה מהבית מסמל סטטוס וסמל של גמישות בעבודה, לצורך עסקי-בסיסי בוער.

כאשר כל שאר החלופות הפכו בלתי רלוונטיות, ארגונים רבים עברו במהלך מיידי לעבודה מהבית ולו כדי לשרוד את משבר הקורונה.

בתחילת המשבר, לרוב הארגונים היו רק כמה ימים, או לכל היותר כמה שבועות, כדי להתארגן לקראת העברת העבודה לביתם של העובדים.

ההנהלות הבכירות של הארגונים ביחד עם מנהלי משאבי האנוש נדרשו, בתוך טווח זמן אפסי, להבטיח שימומשו אסטרטגיות נכונות לעבודה מהבית, בד בבד עם שמירה על פרודוקטיביות גבוהה כל האפשר.

ממחקרים שבוצעו בקרב עובדים בארה"ב עולה, כי במהלך המעבר הפתאומי לעבודה מרחוק, המתח והדאגה בקרב העובדים האמריקאים הגיעו במהירות לשיא של כל הזמנים. עם זאת, החל מאמצע אפריל 2020 נראו סימנים ראשונים של שיפור.

אחת התופעות היותר בולטות שעולות ממחקרים שנערכים בתקופה זו בקרב עובדים בארה"ב היא שמתחילת המשבר, הדאגה והסטרס שנצפו בקרב עובדים אמריקאים היו גרועים יותר עבור אנשים שעובדים מהבית מאשר אצל אלה שהמשיכו להגיע אל מקום עבודתם.

בד בבד, עובדים רבים (אחרים) שעברו לעבודה מהבית החלו להתאהב ברעיון ודיווחו על רצונם להמשיך לעבוד מהבית גם לאחר ביטול ההגבלות.

כך או כך, המצב החדש הציב רבים מהעובדים שעברו לעבודה מהבית בפני אתגרים הקשורים לביצוע עבודתם מהבית.

מדובר באתגרים מהסוג שעובדים לא חוו מעולם קודם לכן, בעיקר לאור העובדה שהעובדים שעובדים מהבית הפכו בן לילה לא רק לעובדים מהבית אלא גם לסייעי למידה לילדיהם, ובה בעת נאלצו לפתע להתנהל מול עמיתיהם אך ורק בשיחות ועידת וידאו משולחן המטבח, כאשר בין לבין את שומעים חדשות מטרידות הקשורות למגיפת הקורונה ומסתגלים לשגרת חיים חדשה.

המשמעות היא, שביתם של העובדים הפך בין לילה למקום עבודה, כיתת בית ספר ולעיתים גם מעון יום לילדים רכים.

למה האתגרים החדשים הללו של העובדים מהבית צריכים להיות חלק ממכלול תחומי האחריות של מנהלי משאבי אנוש:

רמות גבוהות של סטרס ודאגות בקרב העובדים צריכות להיות חלק מתחומי האחריות המוטלים בימים אלה על מנהלי משאבי האנוש, לא פחות מסוגיית האבטלה ורמות הפרודוקטיביות של הארגון.

אחרי הכול, כאשר העובדים נמצאים בסטרס כרוני שנמשך על פני חודשים ארוכים, השחיקה הופכת לדאגה אמיתית, והארגון יכול לצפות שההשפעה של הסטרס הזה תזלוג בהדרגה להשפעה על רמת הביצועים ועל הלקוחות.

לכן, על מנהלי משאבי האנוש מוטל בימים אלה תפקיד נוסף, והוא: להפחית את רמות הלחץ והחרדה של העובדים. לשם כך עליהם להתמקד בשלושה היבטים של העבודה: נקודות החוזק של כל עובד, נושאי רווחה ומידת המחוברות של העובדים לארגון.

בעקרון, עבודה מהבית זוהי מיומנות נרכשת, המשתפרת ככל שמתרגלים אליה ומתרגלים אותה.

מחקר שערכה חברת המחקרים גאלופ מצא, כי עובדים שהורגלו בעבר לעבוד מהבית כמה ימים בשבוע, היו מוכנים יותר לקראת המעבר לעבודה מהבית במהלך המשבר.

לכן, ככל שהעובדים ממשיכים להסתגל לשינויים שנגרמים בעקבות המגיפה, למעסיקים ולעובדים כאחד, יש הזדמנות אמיתית ללמוד, ובסופו של דבר לשפר את התוצאות של העבודה מהבית.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה