האם עובד שגנב זכאי לפיצויי פיטורין?

האם עובד שגנב זכאי לפיצויי פיטורין?

עובד שגנב מוצרים מהחברה בה עבד תבע את החברה כי פוטר ללא הודעה מוקדמת, שימוע ותשלום פיצויי פיטורין

שיתוף
עובד שגנב ופיצויי פיטורין

עובד שגנב ופיצויי פיטורין

עובד בחברת "יניר מערכות" גנב מהחברה מוצרים מהמעבדה ופוטר באופן מיידי. לאחר תקופה הגיש תביעה נגד החברה בדרישה לתשלום ימי הודעה מוקדמת, פיצויי פיטורין ועוד זכויות שלדעתו מגיעות לו. החברה לא שילמה לעובד את אלה בטענה כי מאחר שהוא גנב, היא לא היתה מחויבת לכך.

לפני מספר שנים עלה חשד כי עובדים גונבים חלקים מהמעבדה של יניר, ומשתמשים בהם במסגרת ביצוע עבודות פרטיות. החברה שכרה חוקר פרטי ומספר עובדים אכן נתפסו גונבים ופוטרו באופן מיידי. אחד מהעובדים הועסק בתפקיד עובד מעבדה, והוא הודה במעשיו. במשך כשלוש שנים שלאחר המקרה לטענתו הוא חש רע מאוד עם מעשיו, אך עם הזמן החל להרגיש כי מעשיו לא היו כל כך נוראיים: החלקים שלקח מהמעבדה לדבריו היו מקולקלים וממילא היו נזרקים, ועל כן לא חשב כי יש צורך לבקש רשות לקחת אותם. עוד טען העובד כי לאחר חקירה משפילה, הוא אולץ תחת לחץ לחתום על מסמך מוכן המאשר את מעשיו. יחד עם זאת ציין כי במסמך אופשר לו לפרט את הסיבות למעשיו.

מנגד טענה החברה כי העובד גנב ציוד חדש ולא ישן ועשה בו שימוש פרטי, והוא הודה בכך לאחר המעשה. הדברים תועדו במצלמות האבטחה והחברה הגישה צילומים אלה לבית המשפט. על כן נטען כי העובד אינו זכאי לפיצויי פיטורין ותשלום עבור ימי הודעה מוקדמת.

כאמור העובד תבע את החברה על אי עריכת שימוע, אי תשלום עבור ימי עבודה מוקדמת, תשלום עבור זכויות סוציאליות ופיצויי פיטורין. החברה הודתה כי הוא כן זכאי לשכר עבודה, לדמי הבראה ולפדיון חופשה. 

התביעה התקבלה באופן חלקי על ידי השופטת שרון אלקיים. נקבע כי אכן הוכח באמצעות המצלמות שהעובד גנב מוצרים חדשים – משום שהמוצרים שנראה כי הוא הכניס לתיקו היו באריזתם המקורית, ובנוסף העובד לא הסביר בזמנו כי מדובר בחלקים פגומים וישנים. בנוסף, טענתו כי תחושות אשמה קשות שליוו אותו במהלך השנים אינן עולות בקנה אחד עם טענתו שלא מדובר בגניבת מוצרים חדשים.  

השופטת קבעה כי דווקא בשל מעשיו החמורים של העובד, על החברה היה לערוך שימוע לעובד ולהתעמת אתו תוך מתן הזדמנות להסביר את מעשיו. מאחר שלא עשתה זאת, עליה לשלם לו פיצויי פיטורין, אך מופחתים. השופטת הדגישה כי יש להוקיע מעשים כאלה ולשלול מהעובד לחלוטין את תשלום ימי ההודעה המוקדמת. עם זאת נקבע כי עליה לשלם לו פיצוי נמוך ב-40 אחוזים מהסכום המלא. בנוסף על החברה לשלם לו 2,500 שקלים בגין אי עריכת שימוע, ו-כ-4,700 שקלים עבור שכר עבודה וזכויות נוספות.  

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה