טיפים להערכות בדיני עבודה

טיפים להערכות בדיני עבודה

על רקע ההצעה לבטל את ביה"ד לעבודה וסערת הרוחות סביב העניין, קבלו מספר הצעות פרקטיות להתמודדות עם אחד הנושאים המדוברים השנה

שיתוף
עצות בדיני עבודה

עצות בדיני עבודה

על רקע ההצעה לבטל את ביה"ד לעבודה וסערת הרוחות סביב הנושא, קבלו מספר הצעות פרקטיות להתמודדות עם אחד הנושאים המדוברים השנה: דיני עבודה

תחום דיני העבודה הפך בשנה האחרונה לנושא חם: כמעט אין יום שבו אנו לא שומעים על מעסיק שנתבע על ידי עובד מסיבות שונות, בין אם מעסיק קטן ובין אם גדול. תרם לכך חוק הגברת האכיפה של דיני עבודה, במסגרתו פקח של משרד התמ"ת מגיע לבתי עסק, בעיקר לאלה המעסיקים עובדים חלשים, חוקרים ובודקים האם הם פועלים כחוק, חוקרים את העבר כדי לוודא שהמעסיק פועל כדין.

לאחרונה עלה הרעיון מטעם ממשלת ישראל לסגור את בתי הדין לעבודה. נטייתם הטבעית של מעסיקים היא לתמוך בסגירתם, מתוך החשש שבתי הדין לעבודה נוטים לפסוק לטובת העובדים.

מעסיקים גדולים חשים חזקים יותר מול רשויות החוק, בעיקר כי ברשותם יותר כלים להתמודדות עם מסכת החוקים המסועפת ואל מול הסוגיות השונות בחוק. יחד עם זאת, ישנם גם מעסיקים גדולים שנכוו השנה בעקבות עודף ביטחון בנושא.

מעסיקים קטנים ערוכים פחות בנושא דיני עבודה, ועל כן הם חשופים יותר לתביעות מצד עובדים ולהפסדים. הם אינם יכולים להרשות לעצמם להעסיק באופן קבוע מומחים בדיני עבודה, ורבים מהם אינם יודעים כיצד להתנהל בנושא והם לא מודעים לכל החוקים וזכויות העובדים, ולכן ותביעה הנה בגדר הפתעה מוחלטת. הם מתנהלים תוך אי ידיעת החוק, והרי המשפט "אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש" חי וקיים. 

ההתעסקות בנושא מעכבת את העבודה

בארגונים מנהלי משאבי אנוש ומנהלים בכירים בכלל, מגלגלים את האחריות של נושא דיני עבודה על המנהלים הישירים של העובדים. המנהלים עצמם אינם תמיד מודעים לחוקי העבודה (בעיקר כאשר מדובר במנהלים זוטרים או חסרי ניסיון) וכאשר הם מבקשים לברר סוגיה חוקית מסוימת, הם נתקלים בשרשרת בירוקרטיה, מתוך חוסר הידיעה הוודאית של החוקים ובעיקר חוסר הרצון לקחת אחריות. המנהל מקבל תשובה אך היא לא תמיד מיידית, ועל כן המוטיבציה של המנהלים בעניין היא ירודה. היא מעכבת להם את העבודה והסיכויים לעבור על חוקי עבודה גוברים.

אז מה עושים? הנה מספר עצות:

  • תפקידה של ההנהלה ובפרט של פונקציית משאבי האנוש בארגון היא לתת למנהל הזוטר/ הישיר את הכלים לעמוד בחוקי העבודה. על כן עליה לקחת אחריות על הנושא, ללמוד אותו היטב מול גורמים מקצועיים.
  • מומלץ לעמוד בקשר רציף עם הגורם המקצועי המייעץ לארגון. אם מדובר בעורך הדין של החברה או בחברה חיצונית המייעצת בנושא – יש לוודא זמינותם, בשל החשיבות המרובה.
  • בשל השינויים הרגולטוריים שחלו בשנה האחרונה, פסיקות שונות וחוק הגברת האכיפה של דיני העבודה בפרט, מומלץ מאוד על ארגונים גדולים להקצות תפקיד מיוחד לאחריות על הנושא! אם מדובר בארגון המעסיק מאות עובדים, הוא מצריך התעסקות יומיומית בעניין.
  • לכל מנהל ותיק ובוודאי שמתחיל, יש להפיק חוברת מידע בנושא דיני עבודה, ולהפיץ מייל פנימי, מעין ניוזלטר, ובו פסיקות אחרונות. יש לשים לב שלעתים החוק לצד המעסיק, אך בשורה התחתונה כל מקרה נבחן לגופו ולעתים קרובות פוסק בית המשפט על פי הנסיבות המיוחדות של כל מקרה.
  • יש להפיץ את המידע ולקיים פגישות בנושא דיני עבודה לכל מי שנוגע בתחום: מנהלים וחשבי שכר. חשבי שכר נחשבים במקרים רבים לזרוע מבצעת בלבד, אך גם הם חייבים להיות מודעים לחוק ולא לעצום עין.

מעוניינים לקבל עוד עצות לחדשנות? בואו לכנס חדשנות במשאבי אנוש! לחצו כאן לפרטים

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות