איך יכולות קבוצות השפעה בלתי פורמליות בארגון לסייע ל-HR

איך יכולות קבוצות השפעה בלתי פורמליות בארגון לסייע ל-HR

דידי אשרת, Talenet: "עובדים ישמחו לקחת אחריות, לקבל הזדמנות להשפיע ולהוביל תהליכים בארגון".

שיתוף
דידי אשרת

דידי אשרת, Talent

"קבוצות השפעה בלתי פורמליות בארגונים הן שותפות טבעיות למנהלות משאבי האנוש. ארגונים שהשכילו לטפח קבוצות כאלו, נהנים מתרומתן האדירה להגברת המוטיבציה והמחוברות של עובדים, ולחיבור השטח לתהליכי רוחב בחברה". כך אומר דידי אשרת, מנכ"ל חברת Talenet, לקראת הרצאתו בנושא: 'העוצמה של קבוצות השפעה בלתי-פורמאליות בארגונים', בכנס משאבי אנוש שיתקיים ב-15 בפברואר במרכז הירידים בתל אביב.

מה זו למעשה קבוצת השפעה בלתי פורמלית?

"המושג 'קבוצות השפעה בלתי פורמליות' מתייחס לעובדים ומנהלים בתוך הארגון, שאף על פי שהם לא עובדים יחד במסגרת התפקיד הרשמי שלהם, הם מזהים את עצמם כצוות, ומייצרים השפעה בארגון שהיא מעבר לתפקידם.

"לדוגמה, לפני כמה שנים תמכתי בהליך מיזוג בין שני ארגונים (PMI). לקחנו אנשים משני הארגונים המתמזגים, וחיברנו ביניהם לוועדת היגוי משותפת. ביומיום, לכל אחד מהם היה תפקיד שונה וחלקם אף פעלו מארצות שונות, אך ביחד הם הובילו את תהליכי השינוי על כל היבטיו.

"זוהי דוגמה מצוינת לקבוצת השפעה בלתי פורמלית: המטרה המשותפת שלהם היא להוביל את הארגון למיזוג מוצלח, אבל התפקיד הזה לא נובע מהתפקיד הרשמי שלהם בארגון או ממקומם בהיררכיה הארגונית.

"דוגמה נוספת: תוכנית מצטיינים שחבריה מקבלים הכשרה כמנחי קבוצות, ואחר כך מקיימים הדרכות, סדנאות ושולחנות עגולים ברחבי הארגון. תחשבי כמה השפעה יש לקבוצה כזו, וכמה תרומה יכולה להיות לה לארגון ולציבור העובדים"

איך יכולות קבוצות ההשפעה הללו לעזור למנהלי משאבי אנוש?

"מנהלות ומנהלי משאבי אנוש נדרשים כל הזמן להשפיע על מגוון רחב של היבטים ארגוניים: למידה, גאווה ארגונית, חיבור לערכים, מעורבות ועוד. זו עבודה מורכבת ומלאת אתגרים והתנגדויות.

"מניסיוני, בכל ארגון יש אנשים שישמחו לתרום מעצמם לתהליכים כאלו, בדגש על הדרכת עובדים והנעת תהליכים רוחביים. מבחינתם זו במה להביע את עצמם, הזדמנות לפיתוח אישי ויכולת להשפיע על סביבת העבודה שלהם.

"מבחינת מנהלת משאבי האנוש קבוצה כזו היא זרוע ביצוע וחיבור לשטח. וגם כלי מאוד אפקטיבי למניעת התנגדויות, בהקשרים של הטמעת שינוי. זה מקרה קלאסי של win-win שכולם יוצאים נשכרים ממנו".

נשמע נהדר. זה באמת כל כך פשוט?

"העיקרון הוא פשוט, אבל היישום שלו ומידת ההצלחה תלויים בהרבה גורמים. ראיתי קבוצות השפעה שעושות עבודה מדהימה וכמעט ולא צורכות משאבים ארגוניים. ולעומתן, קבוצות שהשקיעו בהן המון תשומת לב ומשאבים, אך הן הניבו מעט מאוד תוצאות בשטח.

"המפתח להצלחה הוא ביכולת לזהות את המקומות המתאימים לעבודה עם קבוצות השפעה, ולארוז נכון את יחסי ה-win-win של שלושה צדדים: חברי הקבוצה, הנהגת הארגון וציבור העובדים. בנייה נכונה של מערך האינטרסים הזה תבטיח הצלחה של הקבוצה".

אם כבר מדברים על הצלחה, ניתן למדוד הצלחה של קבוצות השפעה?

"בוודאי. המדדים עצמם משתנים לפי נושא הקבוצה ופועלה. אבל בכל המקרים, ניתן וכדאי מאוד לבדוק את התרומה של הפעילות בקבוצה לחברי הקבוצה עצמם, לציבור העובדים ולאסטרטגיה הארגונית.

"בהרצאה שלי אציג דוגמאות מגוונות של קבוצות השפעה מארגונים שונים. אדבר על הפעילות שלהם, התרומה שלהם לארגון וכיצד היא נמדדה. נלמד מסיפורי ההצלחה וגם ממקרים שפחות הצליחו.

"עוד בהרצאה, אשתף בטיפים ובתובנות שלי ושל קולגות שעוסקים בתחום, ואציג פרקטיקות וכלים חדשניים שתורמים לטיפוח קבוצות השפעה בארגונים, לרווחת הקהילה המקצועית וכהזמנה לשיח מקצועי בתחום. תחום שלדעתי עוד רק התחלנו לגרד את הפוטנציאל האדיר שלו בעולמות של פיתוח טאלנט ופיתוח ארגוני".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה