שיתוף

עד תחילת שנה זו, המהפיכה הגדולה ביותר ששוק העבודה ציפה לבואה וניסה להיערך לקראתה היתה מהפיכת הרובוטיקה המשולבת עם בינה מלאכותית.

החל מפועלי ייצור שיוחלפו על ידי רובוטים, דרך עובדי הניקיון, המשלוחים ועד נהגי משאיות, אוטובוסים מוניות ושאר בעלי מקצועות דומים.

ואז הגיע משבר הקורונה, ואיתו הסגרים, הבידודים, והעבודה מהבית; והמגמות שהיו אמורות להתרחש על פני עשור לפחות, קיבלו תאוצה חסרת תקדים והן צפויות להתממש הרבה קודם לכן.

הביטוי 'עתיד עולם העבודה' התקשר בשנים האחרונות לפחד מפני הדרכים בהן יחליפו הבינה המלאכותית והאוטומציה מקצועות רבים, ולכן החשש הוא שעובדים רבים יאבדו את מקור פרנסתם.

אלא שכאמור, משבר הקורונה שינה סדרי עולם. ממצב של תעסוקה מלאה ומחסור בעובדים מיומנים העולם עבר בבת אחת למצב של פיטורים המוניים ועובדים רבים שאיבדו את מקור פרנסתם בלי קשר לבינה מלאכותית או רובוטיקה.

בשלב הבא, כמו במשברים רבים אחרים, צפויות להיות הסבות מקצוע. יותר ויותר עובדים יצטרכו להמציא את עצמם מחדש, ומטבע הדברים יפנו לתחומים שניתן לבצעם מהבית בצורה דיגיטלית.

המשמעות היא שהצורך בהכנסת רובוטים המשולבים עם בינה מלאכותית גובר משמעותית.

לדוגמה, אין זה מן הנמנע שראשי המדינות במערב וגם בישראל יגיעו למסקנה שיש להחזיר את הייצור אל מדינותיהם, ולשם כך יתנו תמריצים לבעלי מפעלים, קטנים וגדולים, לצורך הקמת מפעלי ייצור המבוססים כמעט לחלוטין על רובוטים.

טרם פרוץ משבר הקורונה דובר על עובדי ייצור שיעבדו לצד הרובוטים ויבצעו את התפקידים שדורשים עצמאות מחשבתית.

כמו כן הודגש כי מטרת הרובוטיקה היא להחליף את עבודת הכפיים והמשימות הרוטיניות שחוזרות על עצמן.

אבל ככל שנמשך המשבר הנוכחי, אין זה מן הנמנע שיהיו עובדי ייצור שישתמשו במיומנות אותה רכשו במשך שנות עבודה רבות במפעל, כדי להקים מפעל קטן לייצור חלקים למוצרים, ולמעשה ישמשו קבלני משנה למפעלים הגדולים שייצרו את המוצר עצמו, גם כאן על ידי רובוטים.  

וזו רק דוגמה אחת, לדרך שבה המהפך שיצר משבר הקורונה חובר למהפך שצפויה לייצר התפתחות הטכנולוגיה, בתחום הרובוטיקה והבינה המלאכותית.  

בצד התפתחויות אלה, יהיו גם שינויים מסוג אחר, כמו לדוגמה, נהגי משאיות ואוטובוסים שהמשאית והאוטובוס שלהם "ינהגו" אוטומטית, כאשר הנהג יעסוק בהיבטים אחרים, הפחות רוטיניים, הקשורים לעבודתו.  

חלק מהמומחים מאמינים שגל האוטומציה והבינה המלאכותית יהפוך אמנם תפקידים רבים לחסרי תועלת אבל בד בבד יצור מקומות עבודה חדשים, כפי שהמהפיכה התעשייתית יצרה יותר מקומות עבודה חדשים משהרסה.

איך כל זה קשור למשבר הקורונה? מסתבר שהמגיפה המחישה לעולם את התועלת שבאוטומציה, המפחיתה את הצורך במגע אנושי ובכך מאטה העברת נגיפים, בין אם זה נגיף הקורונה או נגיפים עתידיים אחרים.

לדוגמה, אין זה מן הנמנע שחנויות מכל הסוגים וספקי שירותים יקימו אתרים למסחר מקוון, ויצטרפו אל פלטפורמות של מסחר מקוון. המוצרים ייאספו, יארזו וישלחו אל בתי הלקוחות על ידי רובוטים, כמעט ללא מגע יד אדם.

המשמעות ארוכת הטווח היא, כי גם אם החברות הגדולות יזדקקו להרבה פחות כוח אדם, הרי שעובדים רבים שתפקידם יתייתר, יהפכו לפרילנסרים ויהוו קבלני משנה לאותן חברות גדולות מהן הם פוטרו.

תפקידם של מנהלי משאבי האנוש ישתנה בעקבות זאת מקצה לקצה. במקום לנהל את המשאב האנושי בתוך החברה, הם ינהלו את המשאב האנושי שיהיה מורכב מקבוצה גדולה של פרילנסרים.   

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה