"שוק הדלק בבעיה, זו תקופה לא קלה של התייעלות ואני לא אופטימי"

"שוק הדלק בבעיה, זו תקופה לא קלה של התייעלות ואני לא אופטימי"

ד"ר שלמה קוגן, סמנכ"ל משאבי האנוש של סונול פרש מתפקידו לאחר 13 שנה, מצייר תמונת מצב עגומה בענף הדלק. ראיון

שיתוף

ד"ר שלמה קוגן פרש בשבוע שעבר מסונול לאחר עבודה של 13 שנה בחברה בתפקידי ניהול משאבי אנוש. בחמש השנים האחרונות היה סמנכ"ל משאבי האנוש, ולמרות שהוא אינו אופטימי בנוגע לשוק העבודה הכללי, פניו לעתיד. מי שמלאה את מקומו היא  ענת כרמל, ראש מחלקת סגל בצה"ל לשעבר.

קודם לכן היה קוגן מנהל משאבי אנוש במפעל טנק המרכבה במשרד הביטחון-צה"ל. ולפני כן מנהל משאבי אנוש בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במסגרתו היה ממונה על גיוס, הקמה והכשרת מערך העובדים של מפקד האוכלוסין.

את לימודיו האקדמיים החל בכלל בראיית חשבון, אך החליט שאינו רואה עצמו עובד מול מספרים כל חייו. אז עשה הסבה ולמד משאבי אנוש. "מה שקסם לי הוא העיסוק עם אנשים", הוא מספר. "בצבא שרתתי כחוקר מצ"ח תאונות דרכים, כך שבשירות היתה לי אינטראקציה יומית עם אנשים ומצאתי שאני מצליח להשפיע עליהם. משום כך סברתי שתחום משאבי האנוש, המשלב הבנה עסקית ועיסוק עם אנשים מתאים לי יותר".

את התואר השני שלו כבר עשה בניהול משאבי אנוש, ואת הדוקטורט בניהול וכלכלה. הוא שימש גם נציג ציבור בבית הדין לעבודה, שלדבריו חידד עבורו את הידע בדיני העבודה ותרם לתפקידו בארגון.

סמנכ"ל משאבי אנוש סונול

לא אופטימי. ד"ר קוגן (יח"צ)

"ביקשתי לפרוש לפני שנה"

מה ההבדל בין ניהול משאבי אנוש במגזר הציבורי לעומת הפרטי?

"כשאין ועדי עובדים יכולת הגמישות היא גדולה יותר, ההסכם הקיבוצי לא מגביל אותך. אבל הסכם קיבוצי הוא טוב בעיני, כל עוד ועד העובדים הוא שפוי ואינו קיצוני, כי אפשר להגיע להסכמות משותפות בצורה מהירה יותר. בחברה עם הסכם קיבוצי המטרה היא ליצור קשר טוב ואמין עם הוועדים. ולדעתי העולם הולך לכיוון של הסכמים קיבוציים, כי לאיגודים המקצועיים יש יותר כוח, והחקיקה בעולם העבודה מראה על מגמה של הגנה גדולה גם לעובד הקטן".

האם המשך התייקרות הדלק תביא לשינויים לטובה כלפי העובדים? למשל העלאות שכר?

"לא. התייקרות הדלק לא משנה בהכרח את מצב העובדים. יחד עם זאת החלטת ועדת המחירים של משרדי האוצר והתשתיות הביאו לפגיעה ברווחיות חברות הדלק ומשם לתהליכי התייעלות שכללו בין השאר פיטורי עובדים".

מהי התחזית שלך בנוגע לשוק העבודה?

"אני לא אופטימי, לפחות לא בחצי השנה הקרובה. למחפשי העבודה לא יהיה קל, כי כשאין הזרמות של כספים אז כולם מצמצמים, וזוהי תגובת שרשרת: ברגע שחברה אחת עושה מהלכי ייעול, חברות נוספות עושות את זה אחריה" (ראה –ינואר 2012: סונול מפטרת עשרות עובדים, הוועד מכריז על סכסוך עבודה)

מדוע פרשת מסונול?

"שוק הדלק נמצא בבעיה. לאחרונה היו מהלכים רבים של התייעלות ותקופות לא קלות. עוד לפני שנה ביקשתי לסיים את תפקידי, אך המנכ"ל החדש שנכנס ביקש שאשאר לפחות לשנה הקרובה. חוץ מזה, אני בחברה כבר 13 שנה, והגיע הזמן להמשיך הלאה ולהרחיב את העשייה".

איזו משרה אתה מחפש?

"לאחר 20 שנות ניסיון בניהול בכיר בארגונים עסקיים וציבוריים, אני רואה את תפקידי הבא כסמנכ"ל משאבי אנוש בארגון גדול או כמנכ"ל של מלכ"ר או של מוסד אקדמי".

התחיל כנציג

קוגן החל את הדרך למעלה בעולם משאבי אנוש, תתפלאו, כנציג במשמרות לילה בחברת כוח האדם דנאל, במוקד לחצני המצוקה של החברה. כשסיים ללמוד ביקש להתקדם לתפקיד רכז השמה, וכך היה.

האם באותו זמן ידעת שתגיע לתפקיד בכיר כל כך בעולם הזה?

"כן בהחלט, תמיד שאפתי להצליח ולגדול, וכדי להגיע לזה אדם חייב להאמין בעצמו מההתחלה".

בסונול עבר מספר תפקידים כמנהל משאבי אנוש, ומאחר שהחברה עברה תהפוכות שונות כשבין היתר נרכשה על ידי איש העסקים דוד עזריאלי התנסה בהליכים גדולים ומורכבים בתחום.

"כשהגעתי לסונול בשנת 1999 הייתי ממונה על 300 עובדים. כל הפעילויות התנהלו על ידי חברות בנות, ובמהלך השנים ועד 2007, בה עזריאלי רכש את החברה, עברתי לנהל כ-2000 עובדים. הקמנו מחלקת משאבי אנוש נרחבת, מחלקת שכר ועוד.

"המעבר לעולם הקמעונאות – הקמת חנויות הנוחות בתחנות הדלק, היה לא פשוט, כי כולם היו צריכים ללמוד את העולם הזה מההתחלה. הקמתי מערך הדרכה שלם ואינטנסיבי, ובמסגרתו 'בית ספר לקמעונאות'. המנהלים למדו בו איך נותנים שירות בעולם הקמעונאי. היינו צריכים מנהלי גיוס שיתאימו למערך הקמעונאי החדש. בעקבות ההתרחשויות הקמנו גם מוקד מערך שירות פנים ארגוני, ומחלקת ביטחון שתהיה ממונה על בדיקת הכספים".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

2 תגובות

  1. שלמה היקר
    איש ישר ואהוב
    עם סיום עבודתך בחברת הדואר שלוחה לך הצלחה בהמשך הדרך
    אוהבים אותך
    עובדי חברת הדואר

  2. מכיר את שלמה קוגן מתקופת עבודתו בסונול , מקצוען ישר והגון .

השאר תגובה