כיצד לטפל ברכילויות במקום העבודה

כיצד לטפל ברכילויות במקום העבודה

אחד מתפקידי מנהל משאבי האנוש, שלרב אינם תחומים ב"אזור הנוחות" שלו, הוא להתמודד עם תופעה של רכילות במקום העבודה. כיצד ניתן לבצע זאת בצורה הטובה ביותר

שיתוף

כמנהל משאבי אנוש בחברה ואחראי על העובדים, עליך להבטיח כי החברה משיגה את המטרות שלה ומתנהלת בצורה יעילה וחיובית. אחת הנוזקות הפוגעות בחברה, היא רכילות של עובדים על קולגות שלהם לעבודה וכמובן על מנהלים. רכילויות יכולות מהר מאוד להסלים ולצאת משליטה, ולפגוע הן במושא הרכילות עצמו והן באווירה הכללית בחברה. בהתאם לכך, זהו תחום שעליך כמנהל משאבי אנוש לטפל בו ביעילות, במהירות וברצינות.

הנזקים שמייצרת הרכילות השלילית

רכילות שלילית יכולה לייצר אווירה שלילית ופגיעה במורל העובדים. אם ניקח לדוגמה רכילות לגביי מנכ"ל שעתיד להתחלף במנכ"ל קשוח יותר שאינו נחמד לעובדים ומביא איתו תפישה ניהולית קשוחה, המידע הזה באם הוא נכון או מומצא, יכול לפגוע במורל העובדים שלמדו עליו. דוגמה נוספת לרכילות מנמיכת מורל, יכולה להתבטא באמצעות שמועה על גל פיטורין קרב. אפילו אם השמועה אינה נכונה, היא תצליח לייצר לחת וחרדה ואפילו נסיונות למציאת עבודה אחרת, אצל כל עובד שנחשף לה.

רכילויות על עובד מסויים שאינו מבצע את עבודתו כראוי, שקיבל נזיפה מהמנהל שלו, שעשוי להיות מפוטר, כל אל ישפיעו בצורה שלילית מובהקת, על אותו עובד שהופך להיות נושא השיחה, גם אם מדובר ברכילות ממוצאת או שאינה מבוססת.

רכילות במקומות עבודה, בדיוק כמו בבתי הספר או בצבא, עשויה להפוך להיות שיימינג של ממש. כך שעובדים עשויים "לזכות" בהכפשות מכיוונים שונים, שעשויות להגיע לרמה כזו שתאלץ אותם לעזוב את מקום העבודה אפילו, ובכך החברה עשויה לאבד עובדים טובים, בגלל סיבה שאינה מוצדקת.

כיצד מטפלים ומונעים רכילות במקום העבודה?

טיפול ישיר במיצר השמועות

הדרך הראשונה לבלום את הרכילות או השמועות בחברה, היא להתעמת מול זה שיצר אותה. כדי לעשות זאת ראשית עליכם לאתר את אותו רכלן וזה לא תמיד פשוט. כששמועה כלשהי תגיע לאוזנכם, תוכלו לשוחח עם כל מקבלי השמועה, על מנת להבין מי העובד שפיזר אותה בתחילה. במידה ולא תצליחו לעלות על עקבותיו, תוכלו להיעזר בגורם החברה עליו אתם סומכים ושהוא מביע בכם אמון, ולבקש ממנו לאתר את אותו הגורם יחד אתכם. לאחר שתאתרו את העובד המרכל, קחו אותו לשיחה נוקבת שאינה מתפשרת. הבהירו לו כי אתם מודעים למעשי הרכילות שלו וכי החברה בה אתם עובדים אינה מתירה רכילות והפצת שמועות. תוכלו אף להשתמש בשימוע לפני פיטורין, ככלי אזהרה לגיטימי בשעת הצורך.

עדכון מדיניות החברה

דרך נוספת לבלום רכילויות ושיימינג במקום העבודה, היא לעדכן ולחדד את מדיניות החברה בנושאים הללו. ניתן להוציא מזכר במייל לכל העובדים, לעדכן אותם כי בעקבות תופעת רכילות גוברת שנתגלתה לאחרונה, אתם מחדדים את המדיניות הלא סלחנית של החברה בנושא, וכי אתם מבקשים מהעובדים לחתום על המזכר ולהחזיר אותו חתום למחלקת משאבי האנוש. בכך תבטיחו כי העובדים קראו והפנימו את המדיניות בנושא.

 החלטה על סנקציות הולמות

בנוסף לאזהרות לרכלנים ולמפיצי השמועות בחברה, על ההנהלה להחליט יחד על הסנקציות המשמעתיות שיופעלו בעתיד על אותם העובדים. יש לקיים ישיבת הנהלה, בשיתוף מנהלי משאבי האנוש, בה יוחלט על הסנקציות הללו, כשלאחר מכן ניתן להוסיף אותם באופן רשמי למזכר מדיניות החברה שישלח לכלל העובדים.

החלפת רכילות שלילית בחיובית

לרכילות פוגענית יש השלכות קשות ולא נעימות. עם זאת, לרכילות חיובית יש אפקט נפלא להעלאת מורל החברה ותחושת השייכות של העובדים. דרך מקורית למגר רכילות שלילית בהמשך לכל האמצעים המצוינים לעיל, היא הפיכת הרכילות לחיובית ותורמת. תוכלו לבקש מאותו רכלן שהפיץ שמועה או ריכל על עובד מסוים, לייצר כעת רכילות מתקנת ולהפיץ שמועה על קידום של עובד לתפקיד בכיר, או על נופש שהחברה מארגנת עבור העובדים, או על עליה ברווחים בחודשים האחרונים למשל. כמובן שכל רכילות חיובית כזו, תצא אך ורק מכם ובהנחייתכם, ורק ע"י אותו עובד  רכלן כחוויה מתקנת, חשוב לשלוט על כך כדי למנוע מצב, בו העובדים ירשו לעצמם לשוב ולהפיץ רכילויות חדשות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה