שיתוף

המהירות שבה חלק מהמעסיקים הוציאו עובדים לחופשות ללא תשלום (חל"ת), והותירו אותם ללא יחסי עובד מעסיק, לרבות הזכויות המגיעות להם מתוקף היותם שכירים, ובראשן הקפאת צבירת הוותק וההפקדות לקופות הפנסיה, חיזקו אצל עובדים צעירים מדור ה-Y ודור ה-Z את התחושה שגם המעסיקים שמשלמים בעין יפה בימים של שוק עבודה רווי, יפסיקו לראות בהם נכס ויתחילו לראות בהם נטל, ברגע שצץ משבר שמביא איתו קשיים כלכליים.

בני דורות ה-Y וה-Z הם צעירים מפוכחים שמבינים שלא חשוב כמה הם ישקיעו בתפקידם ויהיו נאמנים למקום עבודתם, בסופו של דבר, ברגע האמת, ברגע שהארגון נכנס לקשיים כלכליים, כפי שקורה בחצי השנה האחרונה, הקיצוץ הראשון שמתבצע בעלויות – הוא בכוח האדם.

עם תחילת משבר הקורונה, ברגע שניתן האות למעסיקים, רבים מהארגונים הוציאו את עובדיהם בהמוניהם לחופשות ללא תשלום.

בשלב הראשון אמנם לא היו עדיין פיטורים המוניים, אבל בשלב השני הגיעו הפיטורים, או לחלופין קיצוצי השכר המלווים בהפחתה ניכרת בהטבות ובתנאי העסקה.

מצב זה הביא לכך שאצל לא מעט עובדים, שעד לפרוץ משבר הקורונה עבדו כשכירים בלבד, חל מהפך מחשבתי, מתוך הבנה שבטווח הרחוק הם יהיו חייבים לדאוג לעצמם ולא לסמוך על מעסיק שיספק להם בטחון כלכלי.

התוצאה היא שבימים אלה, יש לא מעט עובדים שמחפשים את דרכם כעצמאים. וזאת על אף התנאים הגרועים איתם נאלצים להתמודד פרילנסרים בשוק הישראלי.

חיזוק נוסף לתופעה זו של מעבר עובדים מסטטוס של שכיר לעצמאי מגיע גם מכיוון האפשרות לעבוד מהבית, ולבחור את שעות העבודה.  

שנים אחדות לפני פרוץ משבר הקורונה, נערך בקרב עובדים באירופה סקר ממנו עלה, כי העובדה שהעובדים לא צריכים לחזור כל יום לאותו משרד ולאותו מקום עבודה, אלא יכולים לעבוד מהבית, מגבירה מאוד את המוטיבציה שלהם.

עוד עולה מהסקר, כי גורם נוסף שמגביר את המוטיבציה של העובדים הוא הגיוון שמאפשרת להם עבודה כפרילנסרים.

כלומר, האפשרות לעבוד מול כמה מעסיקים (לקוחות) במקביל, מאפשרת להם לגוון את סביבות העבודה ואת סוג המשימות והאתגרים.

זאת ועוד, עובדים צעירים רוצים להיות מסוגלים לבחור בכל יום איזה סוג של עבודה ורוצים לבצע ולבנות את שבוע העבודה שלהם בהתאם.

הם רוצים את הגמישות, והם רוצים את האפשרות לצבור ניסיון בכמה סוגי תעשיות וחברות במקביל.

מעסיק שמחפש כיום עובדים (שכירים) צריך לקחת בחשבון את סדרי העדיפויות הללו ולאפשר לעובדיו את הגמישות הזאת.

המשמעות היא, שמעסיק שמעוניין להעסיק את עובדיו במתכונת של שכירים, חייב לאמץ את שיטת העבודה מהבית, או לכל הפחות לתת לעובדים את החופש לבחור האם הם יעבדו מהבית או מהמשרד, את הימים בהם הם רוצים לעבוד מהבית, בין אם חלק מהשבוע או כולו, ולא פחות חשוב: לקחת בחשבון שהם ירצו להתנסות במגוון רחב ככל האפשר של תחומי פעילות.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה