שיתוף

מבט לעתידו של עולם העבודה מראה כי ללא ספק, עידן העבודה מהבית – בין אם במסגרת המודל ההיברידי או באופן מלא – הוא זה שישלוט בעשורים הקרובים.

וככל שיותר עובדים יעבדו מהבית במשך זמן רב יותר במהלך השבוע, כך צפויה התפתחות מואצת של טכנולוגיות מתקדמות שיאפשרו לעובדים מהבית לעבוד ביחד, כאילו כולם נמצאים באותו חדר במשרדי החברה.

המשמעות היא, שבמוקד המשימות הקריטיות של מנהלי משאבי אנוש ניצבת כיום המשימה, לחקור ולגלות איך יסייע (ואף ימריץ) השימוש הקבוע בבינה מלאכותית, בכלים של מציאות וירטואלית, וברובוטים, את אסטרטגיית ניהול העובדים.

כל העובדים בני כל הגילאים, בין אם מדורות ה-Z ה-Y או האיקס, יצטרכו לעבור הכשרה יסודית לגבי שימוש חכם ויעיל בכלים של בינה מלאכותית, מציאות וירטואלית, ומגוון אפליקציות.

כלים אלה יאפשרו לכל עובד לעבוד מכל מקום ובכל שעה שיבחר, ועדיין להיות חלק בלתי נפרד מהצוות שלו מהמחלקה ומהארגון, להשתתף בסיעות מוחות ולשתף פעולה עם עובדים אחרים.

ממחקר שנערך בארה"ב בקרב עובדים עלה, כי כ-82 אחוזים מהמנכ"לים מתכוונים לאפשר לעובדים לעבוד מביתם לפחות חלק מהזמן.

מסקר שנערך על ידי חברת המחקרים הבינלאומית גרטנר עולה, כי כ-47 אחוזים מהמנכ"לים טוענים, כי הם יאפשרו לעובדים לעבוד מרחוק באופן מלא.

בימים אלה, כ-36 אחוזים מהחברות אומרות כי הן מוכנות להעסיק עובדים מביתם באופן מלא (בלי להגיע כלל למשרד), כולל עובדים שמתגוררים בכל מקום בארה"ב ובעולם.

השאלה הגדולה היא, האם למשרדים יהיה תפקיד לאחר ששוק העבודה יעבור לחלוטין למרחב הווירטואלי, מה בעצם יהיה תפקידו של המשרד, והאם חברות יצטרכו להחזיק משרדים למרות העבודה מהבית.

מנכ"לים רבים טענו במסגרת הסקר, כי הם צופים שהעובדים שכן יעבדו במשרדים, לא יסכימו לחזור לעבוד בצפיפות בתאים קטנים אלא ירצו יותר מרחב אישי.

מצד שני, עם המעבר לעבודה מהבית ולמודל ההיברידי, ארגונים ירצו דווקא לצמצם את נכסי הנדל"ן שלהם. ממחקר אחר עולה, כי כ-70% מהחברות מתכוונות לצמצם את הנוכחות הנדל"נית שלהן בשנים הקרובות.

מומחים לתכנון ועיצוב משרדים צופים כי יהיו יותר ויותר חברות שיאמצו את מודל ה'מלונאות בעבודה'.

במילים אחרות, מאחר שחלק מהעובדים צפויים לעבוד מביתם באופן מלא, ואחרים צפויים לעבוד בחלק מהזמן מביתם ורק כמה ימים בשבוע מהמשרד, לא יוקצו מקומות ישיבה ותחנות עבודה לכל עובד.

במקום זה, עובדים יגיעו למשרד על בסיס מקום פנוי, על פי סוג המשימות שעליהן הם עובדים.

יהיה אזורים מסוימים שייועדו לעבודה שקטה ויהיו איזורים אחרים שייועדו לדיונים. בנוסף, השולחנות יהיו קלים להזזה ולא מקובעים במקום אחד, כך שניתן להזיזם על פי הצורך.

כאמור, בשלבים מאוחרים יותר תכנס יותר ויותר טכנולוגיה מתקדמת לשוק העבודה, לרבות בינה מלאכותית וכלים של מציאות וירטואלית.

עובדים צפויים להשתמש בשילוב של כלים של בינה מלאכותית ומציאות וירטואלית לצורך ביצוע המשימות שלהם, וכדי להיות מסוגלים לעבוד בצוות, גם כאשר חברי הצוות ממוקמים בכל איזור בעולם ועובדים בשעות שונות.

יתרה מכך, כל עובד יוכל לקחת איתו לכל מקום, את 'מקום העבודה' האישי שלו באמצעות קהילות ענן, אפליקציות, מציאות וירטואלית ועוזרים וירטואליים אישיים.

המשמעות היא שבמהלך העשור הבא (או השנים הקרובות) ארגונים יהיו מבוססים באופן מלא על דיגיטציה, כאשר חלל העבודה יהיה וירטואלי והמיקום הפיזי יהיה שקוף למשתמש (כלומר, חסר חשיבות).

 

כנס פיתוח ארגוני 2024

כנס AI למשאבי אנוש 2024

כנס דיני עבודה למנהלי.ות משאבי אנוש 2024

כנס למידה והדרכה 2024

אין תגובות

השאר תגובה