שיתוף

אם יש בארגון עובדים שעומדים להגיע לגיל 60, חשוב ליידע אותם כי בהגיעם לגיל זה הם יכולים להתחיל לקבל קצבת פנסיה מקופת הביטוח הפנסיוני ולהמשיך לעבוד ולקבל שכר.

בימים אלה, כשלא מעט ארגונים מפחיתים את היקפי המשרות של העובדים, יתכן שזכות זו של בני ה-60 מספקת יתרון מבחינת הארגון.

קצבת הפנסיה פטורה ממס רק עד לתקרה מסויימת של סך ההכנסות, הכוללות את ההכנסות מעבודה, מקצבת הפנסיה ומנכסים אחרים. לכן יתכן שבמקרים מסויימים, לעובד בגיל 60 יהיה כדאי לעבוד רק בחצי משרה ולקבל את קצבת הפנסיה.

חשוב לשים לב שהעובדה שהעובד מתחיל לקבל קצבה מהביטוח הפנסיוני, אין משמעה שהארגון יכול להפסיק להפריש עבורו את ההפקדות לפנסיה. כל עוד הוא ממשיך לעבוד עבור אותו מעסיק, המעסיק מחוייב להמשיך להפקיד עבורו את ההפקדות לקופת הביטוח הפנסיוני.

במילים אחרות, עובד שהמשיך בעבודתו והחל לקבל קצבה מהביטוח הפנסיוני זכאי להמשך ההפקדות לפנסיה על ידי המעסיק.

כאשר הוא יסיים לעבוד ויפרוש לחלוטין, הוא יחליט האם להמיר את יתרת החיסכון לקצבת זקנה או למשוך אותו בהתאם לכללי מס הכנסה.

פרט חשוב נוסף הוא שלפחות נכון להיום, הקצבאות מהביטוח הפנסיוני אינן משפיעות על גובה הקצבה שתשולם מביטוח לאומי, בעת שהעובד יחליט לפרוש (בהגיעו לגיל הפרישה).

עם זאת, חשוב להבהיר לעובדים שהגיעו לגיל 60 כי אם יחליטו להקדים את הפרישה, הדבר עלול להשפיע על אופן חישוב קצבת הזקנה ויש לבחון אותה בהתאם לצרכים של הפורש.

יש להסביר לעובדים כי דחיית מועד הפרישה שלהם עשויה להגדיל את סכום קצבת הפנסיה שלהם. מנגד, פרישה בגיל מבוגר יותר, פירושה שהפורש יקבל מספר קטן יותר של קצבאות חודשיות.

לאור העובדה שהפורש צפוי לקבל פחות קצבאות, סכום הקצבה החודשית שהוא יקבל בכל חודש יהיה גבוה יותר (מקדם הפרישה שלו יהיה נמוך יותר).

סיבה נוספת לכך שסכום הקצבה יהיה גדול יותר היא העובדה שדחיית הפרישה גורמת לכסף להמשיך לצבור תשואה ולכן להמשיך לגדול (כל עוד אין צניחה בשוקי ההון).

עובד שמעוניין לקבל את קצבת הפנסיה מהביטוח הפנסיוני וממשיך לעבוד, גם אם במשרה חלקית, ממשיך להפקיד כספים לקופת הפנסיה בנוסף להפקדות שהמעסיק ממשיך להפקיד עבורו ועל ידי כך, שוב, החסכון הפנסיוני שלו גדל.

זאת ועוד, חשוב מאוד להפגיש את העובדים שהגיעו לגיל 60 או אף לגיל פרישה, עם יועץ פנסיוני כדי שיוכלו לעשות שימוש נכון בהטבות המס.

עובדים שפרשו לפנסיה זכאים להטבות מס ייחודיות במסגרת תוכנית בשם 'סל הפטור'. שימוש לא מושכל עלול לגרום להם להפסדים גדולים.

בסיכומו של דבר ניתן לומר שבמקרים רבים, אם עובד ממשיך לעבוד אחרי גיל הפרישה, יש מקרים שבהם כדאי לו לקבל כבר את קצבת הפנסיה, במקביל להמשך קבלת השכר. אלא שחשוב מאוד לבדוק עם אנשי מקצוע מתחום היעוץ הפנסיוני, את כל מה שקשור לנושא המיסוי.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה