בצמרת, אבל בודד

בצמרת, אבל בודד

לאחר השקעה ועבודה קשה סוף סוף הגעתם לתפקיד בכיר בצמרת הארגונית. עכשיו פתאום אתם מתחילים להרגיש קצת לבד

שיתוף
נידוי במקום העבודה

נידוי במקום העבודה

כמנהל, בוודאי חווית ותחווה מידי פעם את הבדידות. הבדידות הזו באה לידי ביטוי בדרכים שונות: קבלת החלטות לבד, תחושה שנטל האחריות מוטל רק עליך, חששות שאתה מתמודד עמן בענייני עבודה ולא מרגיש נוח לספר שמא תיתפס ככזה או אחר ועוד.

פן נוסף שמתווסף הוא ההתמודדות עם האתגרים שמציב לך הבית. כן- הבית שלך. לעיתים קרובות מנהלים מתמודדים עם לחצים הכרוכים בניהול משפחה, בזוגיות וכל מה שמשתמע מכך וזה מגביר את התחושה של הבדידות. אתם מנסים לשמור על דימוי החזקים בבית, מנסים לשמור על דימוי החזקים בעבודה אך בפנים לא קל לכם. לא מעט מנהלים אינם משתפים גם בבית במצוקות שלהם. כך שבמקרים הללו השילוב של ניהול ובדידות מתגבר עוד יותר.

בפוסט הזה אני רוצה להתייחס לניהול מערכות הקשרים בחייך כערוץ משמעותי להתמודדות ולניהול הקונפליקטים.

בחלק גדול מהמקרים אנו לא משתפים את האחר במתרחש בשל קשר לאינו מספיק איכותי. במקרה הפחות טוב – מדובר בקשר עכור.

בדידות כתוצאה ממערכות קשרים משובשות

מנהלת בכירה שליוויתי בורכה בכישורים רבים, אשר אפשרו לה להתקדם ולהתפתח מקצועית ולהגיע לדרגה הבכירה ביותר בתחומה בארגון. ישיבות ההנהלה הפכו להיות זירת התנגחות והקואליציות בלטו מאוד על רקע זה. תקופה ארוכה היו המאבקים חלק משגרת יומה. כאשר התחלנו את התהליך היא כבר היתה בתשישות מתקדמת מהמצב. סביבה עובדים סמנכ"לים נוספים – אנשים מהם היא יכולה לקבל המון ולתת המון, אך כל האנרגיות הופנו למאבקים פנימיים שאת חלקם היא הובילה. על אף ה"חברות" בקואליציה, הבדידות שחוותה היתה גדולה.

ההתמודדות עם כל מה שקשה בעבודה ובחיים האישיים רק התעצמה בתוך בליל המאבקים. כאשר הסכימה להתבונן על הבחירות שלה, הבינה כמה היא מפסידה – בעיקר עמיתים שיכולים להיות שותפים אמיתיים. לאחר מספר פגישות והרבה תובנות, הצליחה אותה מנהלת להניח לטייס האוטומטי ולהתחיל לבחור. לבחור כיצד לעצב מחדש את מערכות הקשרים שלה עם עמיתיה. מערכת הקשרים הטובה ביותר שלה היום היא עם עמיתה, עמה הקשר היה המורכב ביותר ורווי מאבקים, שהפכה עם הזמן לשותפה אמיתית. תהליך עיצוב הקשר לקח זמן ומאמץ אך ההשקעה השתלמה.

מחירי הבדידות

חדשות לבקרים מתפרסמים מחקרים המעידים על מצוקתם הרגשית של מנהלים. אין זה פלא – על כתפי המנהלים מוטלת אחריות רבה, המשימות הולכות וגדלות והמשאבים הולכים ומצטמצמים. כל אלה מביאים ללחצים שמשפיעים על האופן בו מתקבלות החלטות, על מערכות הקשרים עם הסובבים, על הבריאות ועוד.

בדידות ומערכות קשרים בארגון

כאמור, חלק גדול מהבדידות נובע מאיכות מערכות הקשרים בארגון – עם המנהלים והעובדים הכפופים לך, עם עמיתיך ועם המנהל הממונה. מערכות הקשרים בארגון, כאשר הן סבירות, מסתכמות לעיתים בשיחות קונקרטיות בענייני עבודה. במקרים אחרים ישנו שיתוף אמיתי במה שמעבר. לא אחת אני שומעת ממנהלים את האמירה "אבל זה מקום עבודה, אין מקום לעניינים אישיים", זאת למרות שאת רוב שעות היום שלהם הם מבלים בעבודה והיא מהווה את אחד המרכיבים המרכזיים המשפיעים על רווחת חייהם. את גבולות השיתוף אתה קובע, אך לעיתים הם רחוקים מידי. לעיתים היעדר השיתוף בקושי פוגע מהותית במשימה.

מה יש שם שיוצר בדידות?

• ההנחה ש"מה שהיה הוא שיהיה"- היעדר אמונה שניתן לשנות מערכות קשרים ולעצבן באופן שיאפשר שיתוף אמיתי. השינוי הוא אפשרי ברוב המקרים ופירות המאמץ הם רבים.

• ההנחה שיש צורך לקבל החלטות לבד – זוהי הנחה שגויה ברוב המקרים. נכון שאתם נושאים באחריות לתחום ניהולכם אך אין זו סיבה לנהל את דרך קבלת ההחלטות לבד. שיתוף העובדים שלכם ואף סיעור מוחות עם הקולגות שלכם יאפשר קבלת החלטה טובה ונכונה יותר.

• ההנחה ששיתוף בקושי ימתג אותך כחלשה – תתפלאי, אבל מה שאת מרגישה, מרגישים רבים סביבך. יש דברים שרבים לא משוחחים עליהם משום שהם חוששים ממה שאת חוששת. נסי לשתף אדם קרוב בארגון בעניין שמטריד אותך, מציק לך, מדיר שינה מעיניך. את עשויה להיות מאוד מופתעת. השיתוף יאפשר גם לו לפתוח ולשתף וכך יפתח ערוץ לחשוב בקול ולתקשר את השיח הפנימי שמתרחש בתוכך.

• ההנחה שזה לא לגיטימי לדבר על מה שקשה אלא פשוט לבצע – בפרויקטים ניתן לראות לעיתים קרובות את ה"תקיעות" הנוצרת במהלך הפרויקט מאחר שאחד מבעלי העניין לא הצליח לבטא קושי בביצוע המשימה. תהא הסיבה אשר תהא. כאשר הקושי מתגלה זה לעיתים מאוחר מידי, כל הפרויקט מתעכב. כאן ישנה השפעה מכריעה למנהל, אם אתה הופך את השיח על הקשיים ללגיטימי.

כמה רעיונות לפעולה:

• צרו שיחות פתוחות עם האנשים שלכם. גם הכפופים שלכם מתמודדים עם מצוקות. אם הם יחושו שזה לגיטימי להעלות ולשתף בקושי בישיבות הצוות, האווירה תשתנה. עצם השיתוף יצור הקלה ויתרה מזאת, יאפשר למצוא פתרונות משותפים להתמודדויות שלבודדים לא קל לנהל.

• השקיעו במערכות הקשרים שלכם. מערכת קשרים טובה, פתוחה ותומכת מצריכה השקעה. הזמינו לארוחת צהריים, תנו כתף כשזקוקים לכם, שתפו גם אתם, הביעו התעניינות – כל אלה יאפשרו להתרחבות של מערכות הקשרים שלכם ויהיו עשירות ומספקות הרבה יותר. כך תוכלו לתת ולקבל בחזרה.

• קחו לכם מנטור/יועץ/מאמן. מישהו שאתם יודעים שאתם נפגשים עמו אחת לשבוע או שבועיים ושם אתם זוכים למקום שלכם. שם תוכלו לפתוח את הדברים ללא חשש מדימוי חלש. זה המקום שהוא רק שלכם – לחשוב בקול, ליצור תובנות, לקבל כוחות ולהמשיך בעשייה.

אשמח לכל שאלה או התייעצות.

הכותבת הנה מומחית לניהול קונפליקטים ובניית הסכמות. לחצו כאן לפרטים נוספים

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה