שיתוף

לאחר שנים של דיבורים על מעבר הדרגתי לעבודה מהבית הגיעה מגיפת הקורונה, קיצרה טווחי זמן ושלחה את רובם המכריע של העובדים בכל העולם לעבוד מביתם.

אלא שכדי שהעבודה מהבית תהיה הרבה יותר יעילה ופרודוקטיבית, יש צורך בטכנולוגיות מתאימות שיאפשרו לכל עובד וכל מנהל לעבוד מביתו כאילו הוא נמצא במשרד או באתר הארגון.

בראש הטכנולוגיות האלה ניתן למצוא את הכלים המשלבים בינה מלאכותית, רובוטיקה, מציאות מדומה ומציאות רבודה.

מדו"ח של חברת PwC שפורסם בשנה שעברה עלה, כי לצורך ביצוע של כמעט 23.5 מיליון תפקידים בכל העולם, יהיה צורך בשימוש במציאות מדומה ומציאות רבודה – עד שנת 2030.

טכנולוגיות אלה ישמשו לצורך הכשרה, פגישות עבודה ואספקת שירות לקוחות טוב יותר.

ממחקרי שוק שבוצעו לפני פרוץ המגיפה עלה, כי תחזית שוק המציאות המדומה יצמח בשיעור שנתי של כ-45.7%, ויגיע להכנסות של יותר מ-24.5 מיליארד דולר עד שנת 2024.

התחזית לגבי שימוש בכלים של מציאות מדומה בשימוש בעסקים (בארגונים) עמדה על צמיחה מכ-829 מיליון דולר בשנת 2018 לכ-4.26 מיליארד דולר בשנת 2023.

בחברות שמפתחות כלים שהם מעין גרסת מציאות מדומה של זום חל גידול של כאלף אחוזים בשימוש מאז מרץ האחרון.

חברות שמספקות טכנולוגיית מציאות מדומה למגוון רחב של תחומים וענפים מצליחות כיום רק בקושי רב לעמוד בביקושים לאור שטף ההזמנות.

כבר היום, חברות ענק בעולם דוגמת אקסנצ'ר, המספקת שירותים מקצועיים לחברות בכל העולם, משתמשת בכלים של מציאות מדומה כדי לגייס עובדים.

טכנולוגיה מתקדמת נוספת שצפויה להשתלב עם הכלים של המציאות המדומה, כדי לאפשר עבודה מהבית של הרבה יותר עובדים שיכולים כיום לעבוד מהבית, היא הבינה המלאכותית משולבת הרובוטיקה.

מדו"ח של הפורום הכלכלי העולמי על עתיד המשרות שפורסם לפני כשנתיים עלה, כי עד שנת 2025, יותר ממחצית התפקידים הנוכחיים במקומות העבודה יבוצעו על ידי רובוטים, לעומת כ-29 אחוזים לפני כשנה.

מכיוון שכך, חזו המחקרים, כי עד שנת 2022 יהיו כ-54% (לפחות) מכלל העובדים שיזדקקו להכשרות מחדש ולרכישת מיומנויות במידה משמעותית בכל הקשור להפעלתם של כלים טכנולוגים המשלבים בינה מלאכותית, רובוטיקה ומציאות מדומה.

כך, כאמור עלה מהדו"ח שפורסם לפני כשנה. כיום, כאמור, משבר הקורונה האיץ את ההתפתחויות.

בעקבות המשבר, ובעיקר לאור הצורך בריחוק חברתי (בשל הנגיף הנוכחי ובעתיד בשל נגיפים אחרים שעלולים לצוץ), נוצר צורך בהאצת ההתפתחויות הטכנולוגיות שיאפשרו להרבה יותר עובדים, לרבות חלק מהעובדים החיוניים, לעבוד מביתם.

דוגמה לצורך המחשה: כיום, כאשר אדם רוכש מוצרים במשלוח מרשתות המזון הגדולות, יש בכל סופר מלקטים שאוספים עבורו את ההזמנה.

במקרה של מוצרים חסרים, המלקטים יוצרים קשר עם הלקוח (בין אם בסמס או בשיחה קולית) ומציעים לו מוצרים חליפיים.

מצב זה, בו המלקטים עובדים בסופר עצמו, כשלידם עובדים אחרים ובנוסף גם קונים שמגיעים פייזת לסופר, חושף את עובדי הסופר ובהם מלקטי ההזמנות, להדבקות בקורונה (כיום זה קורונה, אבל כאמור, אין זה מן הנמנע שבעתיד יהיו מגיפות נוספות).

ברגע שייוצרו הכלים הטכנולוגים שמשלבים רובוטיקה, בינה מלאכותית ומציאות מדומה, המלקט יוכל להפעיל רובוט מחדר העבודה שבביתו, ולראות על מסך המחשב שבביתו, כל מוצר בתלת מימד וברזולוציה גבוהה שתאפשר לראות פגמים במוצר, כאילו הוא נמצא פיזית בסופר עצמו.  

הרובוט יהיה זה שיאסוף פיזית את המוצרים, אבל המלקט שעובד מביתו יוכל לבחון כל מוצר מקרוב ו"להסתובב" בין המדפים, בעזרת כלים של מציאות מדומה.

הודות לבינה המלאכותית, המערכת תוכל להכיר את העדפות הלקוחות לגבי מוצרים תחליפיים.   

זוהי רק דוגמה אחת. יש אינסוף תפקידים שיוכלו להתבצע על ידי העובדים מביתם.

בנוסף, כל הפגישות, לרבות פגישות צוות, פגישות עם לקוחות, ראיונות עבודה וכל מפגש מכל סוג, יוכלו להתבצע בתוך "חדר" שנמצא במציאות המדומה, בעזרת אווטרים או בעזרת הולוגרמות תלת מימדיות של העובד עצמו.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה