תחום גיוס הטלנטים במדינות המערב עבר טרנספורמציה מהירה ודרמטית בשנים האחרונות, המונעת על ידי הופעתן של מערכות ראיונות עבודה מבוססות בינה מלאכותית.
ממחקרי שוק שנערכו בקרב תאגידיים במדינות המערב בשנתיים האחרונות (בערך 2023-2025) עולה כי חלה עלייה אקספוננציאלית בהיקף הראיונות המבוססים על בינה מלאכותית בהשוואה לתקופה של שנתיים קודמות (2021-2023).
סטנדרט חדש בסינון מועמדים:
לפני שנת 2023, השימוש בבינה מלאכותית בגיוס הוגבל ברובו לסינון ראשוני של קורות חיים ותזמון בסיסי של צ'אטבוט.
למרות שהיקף השימוש היה משמעותי, מספר הראיונות בפועל, לרבות אינטראקציות מובנות של שאלות ותשובות שבוצעו על ידי רובוט או סוכן בינה מלאכותית, נותר נמוך יחסית. האימוץ באירופה, בפרט, היה זהיר, ולעתים קרובות פיגר אחרי ארה"ב.
עם זאת, התפשטותם של מודלים מתוחכמים של בינה מלאכותית גנרטיבית שינתה את הדינמיקה הזאת לחלוטין.
נתונים עדכניים (מהשנתיים האחרונות) מצביעים על כך שהבינה המלאכותית עוברת במהירות מהיותה כלי אדמיניסטרטיבי למשתתפת פעילה בתהליך ההערכה של מועמדים.
היקפי אימוץ הבינה המלאכותית בארגונים בראיונות עבודה:
ניכר זינוק באחוז הארגונים בצפון אמריקה ובאירופה, ששילבו בינה מלאכותית בתפקידי משאבי אנוש נוספים (מעבר לאדמיניסטרציה).
בארה"ב, למשל, אימוץ בינה מלאכותית בארגונים, בתפקידי משאבי אנוש, זינק משמעותית, כאשר חברות רבות משתמשות כעת בכלי בינה מלאכותית להערכת מיומנויות ולראיונות ראשוניים.
נתונים ספציפיים יותר מראים כי השימוש במראייני בינה מלאכותית לסינון וראיונות מועמדים בקנה מידה גדול הפך לאחרונה למגמה מרכזית.
מהמחקרים עולה, כי אחוז ניכר מהתאגידים המערביים הגדולים משתמשים כיום בבינה מלאכותית לראיונות עבודה בנפח גבוה, כאשר חלק מהדיווחים מציינים שיעורים של יותר מ-40% בשווקים מרכזיים כמו בריטניה.
היקף השינוי:
נתונים מדויקים וניתנים להשוואה עבור סך כל הראיונות המבוססים על ידי בינה מלאכותית הם קנייניים (יחודיים לכל ארגון), אבל קצב הצמיחה של שוק הגיוס מבוסס הבינה המלאכותית מספק אינדיקציה חזקה להיקף המורחב של ראיונות העבודה.
אנליסטים שמסקרים את תחום גיוס העובדים מדווחים, כי שוק הגיוס מבוסס בינה מלאכותית צמח ביותר מ- 60% בין 2022 ל-2023 בלבד, עם שיעורי צמיחה מהירים דומים הצפויים לשנים הבאות.
צמיחה זו קשורה ישירות להטמעת כלים המאפשרים אוטומציה של שלב הראיונות.
הגורמים העיקריים להאצה זו הם יעילות ועלות. חברות כמו הילטון ויוניליוור דיווחו על קיצור דרסטי של זמן הגיוס, של עד כ-75%, וחיסכון בשעות של מנהלי גיוס וחברות השמה, לעיתים קרובות חסכון של יותר מ-100 אלף שעות בשנה, באמצעות אוטומציה של ראיונות בשלב מוקדם.
ממחקר שנערך לאחרונה וכלל יותר מ-70 אלף מועמדים עולה, כי מועמדים שרואיינו על ידי 'סוכן' קולי של בינה מלאכותית קיבלו כ-12% יותר הצעות עבודה והשימור המוקדם שלהם היה גבוה בכ-17%, בהשוואה לאלו שרואיינו על ידי בני אדם, דבר המצביע על הערכה אובייקטיבית טובה יותר.
העתיד ההיברידי – מראיינים אנושיים ורובוטים:
למרות הגל הזה, המילה האחרונה בגיוס נותרה אנושית. המגמה הרווחת היא מודל היברידי: בוטים של בינה מלאכותית מטפלים בראיונות מובנים חוזרים ונשנים בסיבוב הראשון, בעוד שמנהלי גיוס אנושיים מתמקדים בשלבים הסופיים, בהם הערכת התאמה תרבותית, פוטנציאל ניהולי ויכולת פתרון בעיות מורכב.
שיתוף פעולה זה מצביע על כך, שאף על פי שהיקף הראיונות המבוצעים באמצעות בינה מלאכותית הוכפל בשנתיים האחרונות, הוא משמש בעיקר להגברת יעילותו של המרכיב האנושי, ולא לביטולו והחלפתו, בעולם עתיר ההימור של גיוס כישרונות.








