פספוס עובד מתאים או טעות בגיוס: השלכות הרושם הראשוני

פספוס עובד מתאים או טעות בגיוס: השלכות הרושם הראשוני

חשיבות מרובה מיוחסת לרושם הראשוני שאדם מותיר, אבל האם הוא משקף את תכונותיו כעובד?

שיתוף
ראיון עבודה רושם ראשוני

רושם ראשוני

יש רק הזדמנות אחת לעשות רושם ראשון! מי לא מכיר את המשפט השגור? מועמדים לראיון עבודה מתהפכים בלילה שלפני הראיון, הופכים את ארון הבגדים בבוקר ומזיעים כל הדרך אליו כי הם יודעים שהרושם הראשון הוא הקובע.

אולם כאשר מוטלת על כתפיך המשימה הכל כך חשובה וכל כך מורכבת של גיוס האדם הנכון למשרה, רושם ראשון לא יכול לשחק תפקיד כל כך מרכזי. העובדה היא שיש אנשים שלא יודעים ליצור את הרושם הראשון הנכון, והם עדיין יכולים להיות העובדים המתאימים ביותר לתפקיד. מנגד, ישנם אנשים שהמומחיות שלהם היא ליצור את הרושם הראשון הטוב ביותר אבל הם לא בהכרח יהיו העובדים המתאימים ביותר.

ממאמר בתחום הגיוס שהתפרסם באתר משאבי האנוש HR Morning עולה כי 90% ממנהלי הגיוס ממשיכים לדבוק ברושם הראשוני שהם קיבלו על מועמד גם לאורך הראיון. נתון זה מצביע על סיכון גבוה שאותו לוקחים 90% ממנהלי הגיוס במהלך הראיון. אחד הכלים החשובים ביותר למנהל הגיוס הוא "ראש פתוח", יכולת להגיע לראיון ללא דעות קדומות, ללא ביקורת, ראש צלול ונקי ואפילו "טאבולה רסה". במהלך הראיון צריכה להיות למועמד האופציה להציג את גווניו האמיתיים, לטוב ולרע. אם 10 השניות הראשונות שבהן מתקבל הרושם הראשוני היו אכן מייצגות – ראיון העבודה בארגון היה מתקצר באופן אוטומטי ל-10 שניות וכך היה ניתן לקצר את זמן הגיוס בעשרות או מאות אחוזים. העובדה שאנחנו מנהלים ראיונות עומק שאורכים לעתים למעלה משעה ולעתים אף מתפרסים על יותר ממפגש אחד, מצביעה על הצורך שלנו בהיכרות מעמיקה עם המועמד הרבה מעבר לרושם הראשוני.

אז אם את/ה נמנים בקרב ה-90% שנוהג לדבוק ברושם הראשוני, זה הזמן לקרוא את ההמלצות של סוזן לוקס איך לשמור על ראש פתוח ולא להיות מקובעים לרושם הראשוני שנוצר בתחילת ראיון העבודה:

1. רשימת ציפיות מוכנה מראש: צ'ק-ליסט שנערך בקפידה מבעוד מועד ובו נכללים כל התכונות שנדרשות מאותו מועמד. הרשימה הזו צריכה להתייחס לכל הגורמים החיוניים לתפקיד כולל כישורים רכים וכושר מקצועי. ההיצמדות לרשימה שבה אתם מסמנים וי או איקס ליד כל סעיף (כאשר הסעיפים מסודרים לפי סדר עדיפויות), תאפשר לכם להתרכז בפרטים החשובים ולא בהתרשמות כללית. כמו כן, היצמדות לרשימה הדינאמית, בה בכל כמה שניות מתווסף סימן (חיובי או שלילי) לצד סעיף, תמנע מכם להתרכז ברושם הראשוני מעבר ל-10 השניות הראשונות. זו גם תוכנית גיוס אסטרטגית וגם הסחת דעת מהרושם הראשוני.

2. תעדו את הראיון: רשמו את תשובות המועמדים ואת ההתייחסות שלהם לכל שאלה שהוצגה או נושא שהועלו תוך תמצות הדברים העיקריים. ההתמקדות בניסוח התשובות תמקד אתכם עוד יותר בנושאים החיוניים שעולים במהלך הראיון. כמו כן, תמלול הינה פעולה שממקדת אותנו במה שנאמר ובאיך נאמרו הדברים ופחות באיך נראה האדם באופן כללי, איזה רושם כללי הוא יוצר, האם אני מתחבר/ת אליו וכיו"ב.

3. חוכמת ההמונים: נסו לערב כמה שיותר גורמים בשלב הראיון גם אם זה לפרקי זמן קצרים. לעתים, הרושם הראשון שאנחנו מקבלים תוך 10 שניות שונה בתכלית מזה שמקבל חברינו על אותו אדם באותו פרק זמן. אתם לא חייבים להושיב עוד שני נציגים בראיון העבודה כולו, ניתן לקחת את המועמד לסיור קצר, להציג בפניו מנהל, אנשי צוות, אפילו את המזכירה. בסוף הפגישה אפשר לגשת לכל אחד ולשאול בקצרה: "נו, איזה רושם הוא הותיר". תתפלאו, התגובות שתקבלו עלולות להיות מגוונות.

בכנס הגיוס השנתי על שיטות סינון ומיון עובדים. לחצו כאן לפרטים

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה