מה הדין במקרה שעובדת מתחילה טיפולי פוריות בעת הודעה המוקדמת?

מה הדין במקרה שעובדת מתחילה טיפולי פוריות בעת הודעה המוקדמת?

העובדת פוטרה לאחר פחות מחצי שנת עבודה. יומיים לפני סיום העבודה היא הודיעה שהחלה לעבור טיפולי פוריות

שיתוף

חברה לייעוץ ארגוני בשם "מסלול חכם" קיבלה לעבודה מנהלת תחום מחקר ולקוח סמוי. כעבור חמישה חודשי עבודה, חברת הייעוץ בחרה לסיים את עבודתה בשל חוסר שביעות רצון מתפקודה וחילוקי דעות בין מנהל בחברה לבין העובדת החדשה. לעובדת הוצע לעבור לתפקיד חילופי, אך היא סירבה. בעקבות זאת, מנכ"ל החברה החליט לפטר את העובדת לאלתר.

ולמרות שעבדה רק 5 חודשים בחברה, העובדת קיבלה חודש הודעה מוקדמת (במהלכה מסלול אחר מצאה לה מחליפה). על כן, נוצר מצב שבו העובדת עבדה בפועל קצת יותר מחצי שנה.

יומיים לפני מועד עזיבתה, העובדת נעדרה מעבודתה בשל טיפולי פוריות. האם מדובר בפיטורים שלא כדין? האם חוק עבודת נשים חל גם עליה?

העובדת פנתה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בדרישה לפיצויים בגין פיטורים שלא כדין ועגמת נפש. בכתב התביעה, העובדת דרשה פיצוי בגובה 5 משכורות בתוספת פיצוי עונשי בשיעור של 150% מהשכר ועוד 50,000 ₪ בגין פיטורים במהלך טיפולי פוריות בניגוד לחוק עבודת נשים.

מסלול חכם טענו כי העובדת פוטרה כדין, משיקולים ענייניים, בשל חוסר שביעות רצון מתפקודה וללא כל קשר לסוגיית טיפולי הפוריות, שעליהם אגב כלל לא היה ידוע בחברה, עד למועד עזיבתה.

שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, דגנית ויסמן, קיבלה את טענת ההגנה של מסלול חכם לפיה העובדת פוטרה בשל אי שביעות רצון החברה מתפקודה ולא מחמת טיפולי הפוריות שאותם עברה. השופטת קבעה עוד שחוק עבודת נשים לא חל על העובדת היות שזו עבדה רק 5 חודשים בעת שקיבלה הודעת פיטורים. למעשה, החוק שנועד למגן על עובדת מפני פיטורים בעת טיפולי פוריות, נכנס לתוקף רק לקראת סיום העבודה, לאחר סיום הודעה המוקדמת (שבמקרה זה פשוט הייתה ארוכה מהרגיל ביחס לתקופת העסקתה). אולם, מאחר שהעובדת עברה טיפולי פוריות, היה צריך לקבל היתר מהממונה על העסקת נשים בתמ"ת על לפטר אותה. 

בית הדין לעבודה פסק לטובת העובדת פיצויים כמפורט: 24,500 ₪ בגין פיטורים בעת טיפולי פוריות ללא היתר ועוד 6,186 ₪ בגין יתר זכויות סוציאליות.

"בשקילת מכלול הנסיבות המיוחדות למקרה שהובא בפנינו, בשים לב לכך שההיעדרות שבה מדובר ואשר בעטיה התובעת הפכה לעובדת מוגנת על פי הוראות חוק עבודת נשים, היא בשלושת הימים האחרונים של תקופת ההודעה המוקדמת המוארכת שנמסרה, למעלה משיעור הזכאות על פי החוק, וכאשר נוכח הנסיבות המיוחדות שהוכחו בפנינו, ספק בעינינו אם כאשר המחוקק קבע את תחולת ההגנה על עובדות ועובדים העוברים טיפולי פוריות, צפה או התכוון להגנה גם בנסיבות אלה, אנו סבורות שהתקיימו טעמים מיוחדים המצדיקים פסיקת פיצוי הנמוך מהשיעור שנקבע בחוק". כך נכתב בפסק הדין.

ב-26 במרץ יתקיים כנס דיני עבודה השנתי, הגדול והמקיף ביותר בתחום. הנך מוזמן/מוזמנת להירשם עוד היום וליהנות מהטבות למצטרפים בהרשמה מוקדמת*
מידע נוסף והרשמה בקישור זה

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה