שיתוף

כל עובד זכאי לגמול עבור שעות נוספות שהוא מבצע בפועל, על פי הקבוע בחוק שעות עבודה  ומנוחה.

עבודה בשעות נוספות משמעה ביצוע עבודה בשעות שהן מעבר למכסת שעות העבודה היומיות או השבועיותקובי חתן כפי שמוגדר בחוק.

הגמול עבור עבודה בשעות נוספות עולה ככל שהעובד עובד יותר שעות נוספות: עבור השעתיים הראשונות שמעבר לשעות העבודה הרגילות יש לשלם לעובד תוספת של 25%, והחל מהשעה השלישית יש לשלם לו תוספת של 50% לכל שעה.

כל עוד המעסיק הוא זה שדורש מהעובד לעבוד בשעות נוספות, וכל עוד הוא משלם לעובד על פי החוק, הכול תקין.

אלא שבהנתן המחסור בעובדים, ולאור העובדה שעובדים צעירים נוטים לעבור בתדירות גבוהה יחסית ממקום עבודה אחד לאחר, נוצר לפעמים מצב שבו לאחר עזיבת עובד מסויים (או כמה עובדים), העובדים שנשארים בארגון נאלצים לבצע את המשימות של העובד שעזב, עד לקליטתו של עובד חדש.

במקרים מסוג אחר, יש חברות שנאלצות לפטר עובדים בגלל סיבות רבות ומגוונות, וכתוצאה מכך הנטל שנופל על העובדים שנותרו בחברה הינו גדול הרבה יותר.

אלו הן רק שתי דוגמאות למצבים בהם המעסיק מטיל על עובדים מסויימים יותר משימות מהרגיל, ולמעשה מגדיל בכך את עומס העבודה שלהם.

התוצאה היא, שבמקרים רבים, עובדים שהוטלו עליהם יותר משימות, נאלצים לעבוד בשעות נוספות.

אלא שכאמור, עבודה בשעות נוספות משמעה שהמעסיק צריך לשלם לאותם עובדים את התוספת הכרוכה בעבודה בשעות נוספות.

כל עוד העובד מסכים להשקיע שעות נוספות והמעסיק מסכים שהעובד ישלים את המשימות בשעות הנוספות ואף לשלם לו עבורן – הכול תקין והעבודה מתבצעת כרגיל.

השאלה הגדולה היא מה קורה במקרים בהם המעסיק הטיל על העובד עבודה נוספת, העובד מסכים לקחת על עצמו יותר משימות, אבל המעסיק אינו מאשר לעובד לעבוד בשעות נוספות ודורש ממנו לבצע את כל העבודה, כולל העבודה הנוספת, במהלך שעות העבודה הרגילות.

כאן עולה השאלה: האם העובד יכול לדרוש מהמעסיק לאשר לו עבודה בשעות נוספות ולשלם לו את גמול השעות הנוספות.

"בנוגע להיקף העבודה וכמות המשימות", מסביר עו"ד קובי חתן, מומחה לדיני עבודה, "השאלה היא עד כמה כמות המשימות חורגת ממה שהעובד קיבל עד כה".

האם מותר למעסיק להטיל על העובד עבודה נוספת ולדרוש ממנו לבצעה במסגרת הרגילה של שעות העבודה?

"יש למעסיק פררוגטיבה ניהולית לשנות את היקף המשימות של העובד.

"אבל משינוי מסוים, הדבר עשוי להיחשב להרעת תנאים מוחשית, והיא כשלעצמה, יכולה לאפשר לעובד להתפטר בדין פיטורים".

מה קורה במקרים בהם המעסיק לא מאשר לעובד לעבוד בשעות נוספות והעובד מודיע לו שהוא אינו יכול לבצע את העבודה, כולל המשימות הנוספות שהוטלו עליו, במסגרת השעות הרגילות?

"הגורם שקובע האם עובד רשאי לבצע שעות נוספות הוא המעסיק.

אם העובד לא מצליח לבצע את מלוא המשימות הנוספות שהוטלו עליו במסגרת שעות עבודתו הרגילות – בהנחה שלא ביצע שעות נוספות קודם לכן, ואינו מורשה לבצען – עליו לפנות למעסיק ולעדכן אותו על כך.

"אם המעסיק יסרב לביצוע שעות נוספות כלשהן, על העובד להימנע מכך. רצוי שהעובד יתריע בפני המעסיק – בכתב – כי אינו יכול לבצע את המשימות הנוספות במסגרת השעות הרגילה".

מהן האופציות שעומדות בפני המעסיק במקרים בהם העובד מודיע לו שאינו יכול לעמוד בעומס הנוסף, במסגרת שעות העבודה הרגילות?

"בשלב זה, יהא על המעסיק להחליט: האם הוא חוזר בו מהטלת המשימות הנוספות על העובד, האם ברצונו לאפשר לעובד לבצע שעות נוספות, או האם ברצונו לשקול את סיום העסקתו של העובד והחלפתו בעובד יעיל יותר, שיוכל להשתלט על ביצוע המשימות בשעות העבודה הרגילות".

כפי שמסביר עו"ד חתן, עובד אינו יכול לעבוד בשעות נוספות בלי שקיבל לכך אישור מהמעסיק.

לפני כמה שנים דחה בית הדין לעבודה תביעה של עובדת שטענה כי היא זכאית לקבל יותר מ-300 אלף שקלים תמורת עבודה בשעות נוספות. הסיבה לדחיית התביעה היתה, שהיא עבדה באותן שעות נוספות על דעת עצמה.

באותה פסיקה קבע בית הדין לעבודה, כי לצורך בחינת הזכאות של העובד לתשלום עבור שעות נוספות, מוטל על העובד להוכיח כי הוא נדרש על ידי בעל סמכות בארגון לעבוד בשעות נוספות.

"למרות כל זאת", אומר עו"ד חתן, "המעסיק אינו יכול לעצום עיניים. אם יוכח שהמעסיק ידע על העבודה בשעות נוספות, הפיק תועלת ממנה, ולא העיר לעובד על ביצוע שעות נוספות ללא הרשאה, סביר להניח כי יחויב לשלם לעובד עבורן".

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה