מלחמת הטיטאנים בשוק הדרושים: פייסבוק השיקה כלי חדש לאיתור עובדים, שעשוי להתחרות...

מלחמת הטיטאנים בשוק הדרושים: פייסבוק השיקה כלי חדש לאיתור עובדים, שעשוי להתחרות בלינקדאין

בשלב זה פונה פייסבוק לפלחי השוק של העובדים הזוטרים, העובדים הבלתי מיומנים, לבעלי המיומנויות הרווחות, ולעובדים שאינם מחפשים עבודה - ארה"ב וקנדה תחילה

שיתוף
חברת Niloosoft

אחרי שנים של חיים זו לצד זו עם מוצרים משלימים לשווקים שונים, שברה פייסבוק את הסטטוס קוו והכריזה מלחמה על ההגמוניה הבלתי מעורערת של LinkedIn בשוק איתור העובדים, עת השיקה, באמצע פברואר, כלי חדש לאיתור עובדים בשם Facebook-Jobs. בשלב זה מיועד הכלי לארגונים ועסקים בארה"ב וקנדה בלבד.

שוק הפלטפורמות ה"משדכות" בין ארגונים המחפשים מועמדים לבין מחפשי העבודה, נחשב כבר שנים לתחום רווחי וכזה שמושך אליו יזמים מקומיים רבים. בכל מדינה יש אתרי 'לוחות דרושים מקוונים' מקומיים, המנסים לשדך בין מחפשי עבודה למגייסי עובדים. אבל השליטה הבלתי מעורערת של שוק העבודה העולמי, זו שאף ארגון ואף עובד ועובדת לא מרשים לעצמם להיעדר ממנה, היא הפלטפורמה של LinkedIn.

טופס הגשת המועמדות למשרה מתמלא אוטומטית

כאמור, על ההגמוניה הזאת קוראת בימים אלה פייסבוק תיגר. בעוד שעד עתה בוצע איתור המועמדים בפייסבוק באמצעות לינק בדף הפייסבוק של החברה, דרכו ניתן להגיע אל טופס הגשת מועמדות באתר החברה, הרי שכלי ה-Facebook Jobs, מאפשר למלא את טופס הגשת המועמדות באופן אוטומטי, מתוך פרופיל המשתמש. (כאמור, כרגע בארה"ב וקנדה בלבד).

אין ספק שבישראל, פייסבוק היא הרשת החברתית הפופולרית ביותר (בעיקר בקרב משתמשים בוגרים), בעוד רשתות חברתיות אחרות, פופולריות ככל שיהיו, לא מצליחות להגיע להיקפי הפעילות שמתנהלים מעל דפיה ובקבוצותיה. ואין ספק שגם העולם העסקי הבין כבר מזמן שכל חברה, בין אם היא עסק קטן, בינוני, או ארגון גדול, לא יכולה לוותר על נוכחות בפייסבוק. אבל כשמנהלי משאבי אנוש מחפשים מועמדים לתפקידים שדרושה בהם מיומנות גבוהה, או ייחודית, או מועמדים למשרות בכירות או נדירות, הם נוהגים לפנות ללינקדאין.

התמקדות במועמדים שלינקדאין פחות רלוונטית עבורם

למרות כל זאת חשוב לציין, שהכלי החדש של פייסבוק מתמקד (לפחות לעתה עתה) בעיקר באוכלוסיות מועמדים שלינקדאין פחות רלוונטית עבורן: עובדים זוטרים, עובדים בעלי מיומנויות רווחות, עובדים חסרי מיומנויות, וכן אוכלוסיית המועמדים הפוטנציאלים שכלל אינם מחפשים עבודה באופן אקטיבי. כמו כן מספק ה"פייסבוק ג'ובס" כלים נגישים וידידותיים לעובדים שמחפשים עבודה במשרה חלקית, או עבודה לפי שעות.

בהודעתה מציינת פייסבוק כי, "איתור בעלי הכישורים המתאימים עשוי להיות מאתגר. כ-40% מבעלי העסקים הקטנים בארה"ב מדווחים, כי איוש משרות הינו קשה יותר משציפו […] עסקים קטנים אלה מעסיקים כמעט כמחצית מכוח האדם במדינה". פייסבוק הוסיפה בהודעתה, כי "אנחנו מתמקדים בבניית דרכים חדשות להקל על עסקים ליצור אינטראקציה עם יותר ממיליארד המבקרים בדפים מדי חודש. […] אנחנו משיקים פיצ'רים חדשים שיאפשרו לפרסם משרות ואפליקציות לאיתור מועמדים, ישירות על גבי דפי פייסבוק".

כפתור הגשת מועמדות; מגוון סוגי סינון והפיכת פוסט בפיד החברה למודעה

אז איך זה עובד בפועל: ארגונים ועסקים יפרסמו באמצעות דף הפייסבוק שלהם (דרך כלי הפייסבוק ג'ובס), משרות חדשות פנויות שהם מחפשים עבורן מועמדים. משתמש שמבחין במשרה שמעניינת אותו, מקיש על כפתור "הגש מועמדות עכשיו". ההקשה פותחת בפניו טופס שמתמלא באופן אוטומטי עם הפרטים מפרופיל המשתמש שלו בפייסבוק, כמו לדוגמה, שם, כתובת, מספר טלפון נייד, תמונת הפרופיל (דבר שעלול להוות בעיה עבור משתמשי פייסבוק שתמונת הפרופיל שלהם מציגה את כל המשפחה, או את חיית המחמד או תמונת נוף, וכד), כתובת דואר אלקטרוני, וכל מידע אחר על עיסוק ומקום עבודה שהמשתמש עדכן בפרופיל הפייסבוק שלו.

כלומר, כפתור זה מאפשר להגיש מועמדות בדרך שקופה למשתמש, תוך כדי חווית השימוש ברשת החברתית. בטופס מתבקש המועמד להוסיף בקצרה, למה הוא המועמד המתאים ביותר למשרה.

כמו כן מאפשר כלי ה'פייסבוק ג'ובס' להגדיר מיקום הנמצא עד מרחק גיאוגרפי מסוים ממקום מגוריהם, ולסנן את החיפוש על פי סוגי תעשיות ותחומים. סינון נוסף ניתן, כאמור, לבצע לגבי סוג המשרה: משרה מלאה, חלקית, לפי שעות, התמחות, או עבודה התנדבותית.

פיצ'ר נוסף שפייסבוק עשויה להטמיע כחלק מכלי זה, הוא האפשרות לארגונים המפרסמים את מודעת הדרושים, להפוך את הפוסטים שכתובים בדפי הפייסבוק של החברה למודעות, במטרה להגיע ליותר משתמשים שרואים את הפוסטים של החברה בפיד.

שיטת 'חבר מביא חבר' – הגרסה המורחבת

כלי הפייסבוק ג'ובס שהושק, מאפשר למשתמשים לשתף את המודעה על המשרה הפנויה בין חבריהם, ובכך לסייע להפיץ אותה למספר רב של מועמדים פוטנציאלים, שכלל לא חשבו לחפש עבודה חדשה. בד בבד, יכולים משתמשים לתייג חברים שהמשרה יכולה להתאים לכישוריהם או שהם מחפשים עבודה.

החיסרון העיקרי של כלי זה נעוץ בעובדה שלא כל משתמש רוצה שהמעסיק שלו יציץ בדף הפייסבוק שלו. ברגע שמועמד מגיש מועמדות דרך פייסבוק, המעסיק נחשף לדף הפייסבוק שלו באופן אוטומטי, ויכול לקבל גישה לכל הפוסטים שלו בפייסבוק, לכל חבריו (האמיתיים והוירטואליים), לדעות הפוליטיות שלו, למשפחתו המורחבת והגרעינית, כולל ילדיו, אפילו לתחביבים שלו ולבעלי החיים שהוא אוהב.

בפייסבוק לקחו את זה בחשבון, אבל הם מאמינים שהחששות מפני מצב זה שמורים ברוב המקרים למועמדים למשרות בכירות או לעובדים בעלי מיומנויות ייחודיות. הם מעריכים שלמחפשי העבודה שיעדיפו לחפש עבודה באמצעות פייסבוק, לא כל כך אכפת מה המעסיק ידע או לא ידע עליהם. הם בעיקר מעוניינים למצוא עבודה בכל מקום אפשרי.

בשורה התחתונה, כלי הפייסבוק ג'ובס מאפשר למיין את המועמדים בצורה מדויקת ומפולחת, על פי מידת התאמתם לתפקיד המוצע מבחינת השכלה וניסיון, בשלב זה הוא פונה לשכבות עובדים בעלי סוגי מיומנויות שלינקדאין פחות רלוונטי עבורם, והוא מגביר את עוצמתה של שיטת 'חבר מביא חבר' שבה נוקטות חברות רבות, שכן הוא מאפשר למשתמשים לשלוח לחבריהם (דרך פייסבוק) הצעות למשרות פנויות בארגון שבו הם עובדים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה