שיתוף

עם התקדמות המחשוב והעידן הטכנולוגי, נפתחה בפני עובדים רבים האפשרות לעבוד מרחוק. עובדים כיום יכולים באמצעות הטכנולוגיה לעבוד מביתם במקום לנסוע לעבודה מדי יום, כשהטכנולוגיה מאפשרת לאנשים לעשות כמעט הכל מבלי להגיע למשרד.

אחד האתגרים בהסדר עבודה גמיש זה הוא כי לא ניתן להבטיח לחברות כי עובדיהן המרוחקים מבצעים משימות או תורמים באופן חיובי לסביבת העבודה בהשוואה לעובדים הנמצאים במשרד.

למעשה, החששות הניהוליים לגבי עבודה מהבית כוללים את חוסר זמן הנוכחות, אשר עשוי להיתפש כחוסר מחויבות, ומחשבה כי עובדים "ימרחו" את הזמן כשהם ללא פיקוח. בהתחשב בכך שחברות מסוימות אוסרות על הסדרי עבודה מהבית, חשוב לבחון אם עבודה מרחוק אכן מזיקה לביצועי העובדים ולסביבת העבודה הכללית.

מחקר שנערך ע"י Gajendran, Harrison, & Delaney-Klinger מספק ראיות לתועלות הביצועים של עובדים מרחוק בהשוואה לעובדים במשרד. החוקרים מצאו כי עבודה מהבית מציגה עליה בשני סוגי ביצועים: ביצועי משימות והתנהגויות אזרחיות ארגוניות.

ביצועי המשימות כוללים עד כמה העובדים משלימים את דרישות העבודה והמשימות שלהם במועד ובאופן מיטבי – הם נמדדים בדרך כלל על ידי דירוגי מנהלים. התנהגויות של אזרחות ארגונית, הן פעילויות התורמות לסביבה החברתית והפסיכולוגית של הארגון, והן יכולות לכלול סיוע אישי, פעולות מתחשבות ומועילות לטובת עמיתים ומסירות עבודה – כגון עבודה קשה, נטילת יוזמה ועצמאות.

עבודה מהבית משפרת אוטונומיה

החוקרים מצאו כי עבודה מהבית משפרת אוטונומיה – משאב פסיכולוגי המנטרל את הדרישות הקשות או את סוגי העבודה השונים. באמצעות תפישות של אוטונומיה, העובדים מרחוק יכולים להשקיע את המשאבים העודפים שלהם לתוך העבודה מה שמשפיע באופן חיובי על הביצועים. בנוסף, מספר תיאוריות פסיכולוגיות קובעות כי תחושת האוטונומיה יכולה להגביר את המוטיבציה הפנימית ואת המעורבות בעבודה.

המחברים השתמשו גם בתיאוריות פסיכולוגיות שונות כדי להסביר שעצם ההסכמה של המעסיקים לעבודה מהבית, מפיקה תועלת הדדית. כלומר, העובדים מרגישים מחויבים ומעוניינים לרצות את המעסיקים שאישרו להם לעבוד מהבית, ולכן יש להם מוטיבציה גדולה יותר לעבודה ורצון לרצות את המעסיק שאישר את הסדר העבודה הגמיש שלהם/ הממונה עליהם. לכן יש להם מוטיבציה לעבוד קשה יותר או יותר בשיתוף פעולה עם הממונה עליהם.

כמו כן, עובדים מהבית מרגישים מחויבים לדרוש את אותה כמות עבודה ומשימות שהעובדים מהמשרד מקבלים, או אפילו מעבר, כדי להוכיח שהם עובדים לא פחות ואפילו קשה יותר, גם כשהם ללא פיקוח צמוד. וגם על מנת להקטין את הכעס שחשים עמיתים לעבודה בשל ההסדר הגמיש שהראשונים קיבלו.

איכות יחסי עובד – מעביד

המחקר מצא איכות היחסים בין המעסיק לעובד משפיעה על המשימות ועל הביצועים של העובדים מהבית. עובדים בעלי מערכת יחסים איכותית עם המנהל שלהם גילו שינוי חיובי גדול יותר בביצועים כשעבדו מהבית.

לסיכום, עבודה מהבית בסך הכל נמצאה במחקר כמובילה לביצועים טובים יותר, בעיקר בשל חובת ההוכחה. הייחודיות והחופש של עבודה מהבית יכולים להניע עובדים להיות טובים יותר.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה