שיתוף

עשרות אלפי מיזוגים ורכישות של חברות מתרחשים מדי שנה בכל העולם, והדבר גורם לאי שקט ולחששות בקרב  עובדים רבים של החברות שנרכשות, משום שהם לא בטוחים במקומם בחברה החדשה.

שיעור גבוה מאוד של מיזוגים ורכישות נכשלים בדיוק מהסיבה הזאת: עובדים בחברה שנרכשה לא משתלבים בארגון הממוזג.

לכן, כדי שמיזוג יצליח, מנהלי משאבי האנוש חייבים להבין כי העובדים, ובראשם הטלנטים המרכזיים, הם הנכס החשוב ביותר בעסקת המיזוג או הרכישה.

יש שלושה סוגי רכישות ומיזוגים עיקריים שמהווים את רוב הרכישות והמיזוגים:

1 סוג אחד הוא חברות שרוכשות חברות אחרות כדי לקבל את הלקוחות של החברה הנרכשת (או כדי להרחיב את סך שוק היעד של החברות).

3 הסוג השני הוא רכישת טכנולוגיה או ידע. הסוג השני מדבר למעשה על "רכישת" הטלנטים של החברה הנרכשת.

כאשר חברה רוצה להכנס לתחום עיסוק מסוים, בין אם הוא משלים למוצרים או לשירותים שלה ומאפשר לה לספק פתרון מקצה לקצה (או שלבים נוספים בשרשרת המזון של שוק היעד), ובין אם החברה הנרכשת פיתחה מוצר מוצלח והחברה הרוכשת מגיעה למסקנה שהיא יכולה לחסוך זמן ועלויות אם פשוט תרכוש את החברה שכבר פיתחה מוצר זה.

3 הסוג השלישי הוא רכישה פיננסית. כאשר השווי של החברה בשוק נמוך מסכום המזומנים בקופה, החברה הרוכשת למעשה רוכשת את החברה בלי קשר לתחום העיסוק שלה, ללקוחות או לעובדים, במטרה אחת בלבד: להגדיל את קופת המזומנים שלה עצמה.

בסוג הרכישה השלישי, הרוכש למעשה אינו זקוק לעובדים, וההסכם מול המוכר כולל הסכם לגבי פיטורי כל העובדים לפני השלמת הרכישה.

מנגד, בשני הסוגים הראשונים של הרכישות, החברה הרוכשת זקוקה מאוד לעובדים, בעיקר לעובדים בעלי המיומנויות היחודיות.

בסוג הרכישה השני לעובדים יש חשיבות אף גדולה יותר, שכן, חברה שמעוניינת לרכוש טכנולוגיה (מוצר או שירות) נזקקת לעובדים שפיתחו את הטכנולוגיה.

בלעדיהם הרכישה הינה חסרת ערך, מהסיבה הפשוטה שבלי העובדים שפיתחו את המוצר או השירות, המוצר או השירות יפסיקו להתקיים והרכישה תרד לטמיון.   

בסוג הראשון של הרכישה (או המיזוג), כאשר מטרת המיזוג היא להתרחב לשווקים חדשים, יש צורך בקשרים של אנשי השיווק והמכירות של כל אחת מהחברות עם הלקוחות של כל אחת מהן.

לאור כל זאת, אם מטרת הרכישה או המיזוג היא התרחבות לשווקים חדשים או הרחבת שווקים קיימים, או שהיא למטרת הוספת טכנולוגיה לחברה הרוכשת, הנושא של העובדים, כלומר משאבי האנוש, חייב להיות מטופל בקפידה יתרה.

אם נושא המשאב האנושי מטופל בצורה לא נכונה, המיזוג נמצא בסכנה להכשל. הטלנטים החשובים של החברה יעזבו והרכישה תרד לטימיון.

זאת ועוד, כאשר המיזוג מתבצע בין חברות שכל אחת מהן ממוקמת במדינה אחרת, או כאשר חברה רוכשת חברה שממוקמת באיזור גיאוגרפי שונה שגם התרבות הנהוגה בו היא שונה, יש הכרח לבצע התאמות.

במקרים כאלה, החברה הרוכשת (או שתי החברות כשמדובר במיזוג בין שתי חברות מקבילות), יש להתמודד עם חוקים, תקנות, תרבויות ונורמות שונות בתחומי השיפוט השונים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה