שיתוף

רבים מקווים שבתוך כשנה עד שנה וחצי ימצא חיסון כנגד נגיף הקורונה החדש או שהוא יעלם כפי שהגיע, או שיקרה דבר כלשהו שיחזיר את החיים (ואת שוק העבודה) למסלולם כפי שהיו טרם פרוץ המשבר.

אלא שהמציאות היא שככל הנראה העולם יצטרך ללמוד לחיות עם איום הקורונה כממצב ארוך טווח.

מכיוון שכך, ארגוני יצטרכו להתחיל להסתגל לחזור לפעילות מלאה לרבות גיוסי עובדים, על אף איום הקורונה המרחף מעל.

סביר להניח שטקטיקות ותהליכי גיוס יעברו שינוי מהותי, שכן אלו שהיו קיימות טרם פרוץ המשבר כבר לא יהיו רלוונטיים. לכן מנהלי משאבי האנוש לאמץ סוג חדש של אסטרטגיה.

ועם זאת, פיתוח אסטרטגיה חדשה לאיתור, גיוס, קליטה ושימור של כישרונות אינו מחייב את הארגון  להתחיל מאפס.

מנהלי משאבי האנוש יכולים לעדכן אסטרטגיות קיימות באופן שניתן יהיה להתמודד עם התנאים הקיימים כיום בשוק העבודה, כדי לשלב את הטקטיקות והתהליכים שפותחו טרם פרוץ המגיפה.

בסיכמו של דבר, לכולם ברור כעת שמנהלי גיוס וחברות השמה יתמודדו מול תנאי גיוס שונים מהותית מאלו שהיו בתחילת השנה.

מצד אחד, ממצב של אבטלה הקרובה לאפס, שוק העבודה נמצא כיום עם יותר ממיליון מובטלים שלא ברור מה יעלה בגורלם גם לאחר פתיחת כל השוק לפעילות.

בעוד שבתחילת השנה התמודדו מנהלי משאבי האנוש עם מחסור חמור במועמדים בעלי מיומנויות, שלרובם היו אינסוף אפשרויות תעסוקה, כעת הדינמיקה התהפכה.

מעסיקים שיחזירו את העובדים ויחזרו לפעילות ימצאו מולם גל מועמדים זמין שזקוק לתעסוקה. ולא רק עובדים שפוטרו מעבודתם אלא גם לא מעט עצמאים שנאלצו לסגור את העסק ויצטרכו להתפרנס.

לכאורה נראה כאילו שוק העבודה החדש הזה יכול להוות יתרון עבור המעסיקים, ועם זאת, קיימת סכנה ממשית אם מעסיקים יזדרזו לקבל החלטות לגבי גיוס.

גיוס מהיר עלול ליצור אבטלה סמויה, בעוד שגיוס שגוי יכניס את הארגון להוצאות הכרוכות בפיטורים ובזבוז המשאבים שהושקעו בהליכי הגיוס.

הדרך העדיפה היא להתנהל בתוך שוק העבודה על ידי התאמת טקטיקות גיוס תוך שימת דגש על גיוס המועמדים הנכונים והמתאימים ביותר.

מנהלי משאבי אנוש שיעדיפו להתעלם מהתאמת המועמדים לארגון ומיכולתם להשתלב היטב בארגון, רק כדי לחסוך עלויות, כלומר כדי לגייס במהירות עובדים בשכר נמוך מהשכר הממוצע שהיה נהוג בארגון טרם המשבר, עלולים למצוא עצמם מול גל פיורים עם כל המשמעויות הכרוכות בכך.

במילים אחרות, הארגון עלול למצוא עצמו נאלץ לאבד את העלויות שהושקעו בגיוס השגוי ובד בבד לצאת להליך גיוס נוסף, בתקופה בה לכל עלות מיותרת עלולה להיות משמעות הרסנית.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה