שיתוף

חופשה היא לא מותרות, היא לא זמן בטלה חסרת תועלת והיא לא גורמת לארגון להפסיד דבר. נהפוך הוא. חופשה היא זמן למילוי מצברים. עובדים שיוצאים לחופשה אמיתית וחוזרים ממנה בכוחות מחודשים, הם עובדים שלא נשחקים במהירות, הם פרודוקטיביים יותר, יצירתיים יותר, ופחות נוטים לעזוב את החברה.

ולמרות זאת, מסתבר שעובדים רבים שמנסים לקחת פסק זמן מהעבודה, להתרחק קצת ולנסוע לחופשה, ממשיכים להיות מחוברים ולמעשה לעבוד גם בעת החופשה. הסיבה העיקרית לכך היא הטכנולוגיה שמאפשרת להם להתחבר לענייני עבודה בהינף אצבע.

ממחקר חדש של Glassdoor עולה, כי עובדים רבים לוקחים איתם לחופשה את המחשב הנייד מהעבודה. ובפועל במקום להינות מהחופשה, עובדים במהלכה.

המחקר שנערך בקרב עובדים אמריקאים מעלה, כי למרות שעובדים לוקחים חופשה בתשלום שמגיעה להם בדין, במסגרת החוזה העבודה שלהם, הרי שכ-66% מהם ממשיכים לעבוד בעת החופשה. זוהי עלייה קלה לעומת כ-61% מהעובדים האמריקאים שעשו זאת לפני פחות מחמש שנים. עוד עולה מהמחקר, כי העובד הממוצע בארה"ב לוקח רק כמחצית מימי החופשה להם הוא זכאי.

מתקשים להתנתק

אחת ממסקנות הסקר היא כי עובדים מתקשים להתנתק מהעבודה. הם לא לוקחים את כל זמן החופשה שהם זקוקים לו, ולכן לא ממלאים מצברים ולא מבלים מספיק זמן עם בני משפחתם.

כ-14% ממשתתפי הסקר הודו, כי בני משפחתם התלוננו כשראו אותם עובדים בחופשה, מעבר לשיגור אימייל מהיר מהטלפון הנייד. יתרה מכך, כ-29% מהעובדים בארה"ב אמרו כי עמיתיהם לעבודה פנו אליהם בענייני עבודה בעת שהם (העמיתים) היו בחופשה, וכ-25% מהעובדים אמרו שהם פנו לבוס שלהם בענייני עבודה בעת שהיו בחופשה.

החשש להיוותר מאחור

על אף כל היתרונות שיש בחופשה, יש לה גם כמה חסרונות. אחד מהם, כך עולה מהסקר, נעוץ בעובדה שהעובדים חוששים מכך שבאופן זמני הם נותרים מאחור. אלא שחופשה ולקיחת פסק זמן הם צורך חיוני כדי למלא מצברים. רק כך הם יוכלו לחזור לעבודה כשהם יותר פרודוקטיביים ויצירתיים.

גם המעסיקים, מצידם, חייבים להבין מהי המשמעות האמיתית של חופשה. ומהם היתרונות שלה ליעילות העבודה של עובד לאחר חזרתו מהחופשה. אם הם לא רוצים עובדים שחוקים שלאחר זמן מסויים יתקשו לתפקד בשל עומס ועייפות יתר, הם חייבים לתמוך בעובדים כדי לאפשר להם למצוא זמן למנוחה ומרגוע אמיתיים. רק כך יוכלו למנוע שחיקה ואף נטישת עובדים מהארגון.

עודדו חופשה אמיתית

כדי לעודד את העובדים שלכם לצאת לחופשה אמיתית, העבירו להם מסר ברור וחד משמעי שהם לא ינזקו לאחר חזרתם, גם אם הפסידו את מה שקרה בעת ששהו בחופשה. והתכוונו לכך.

הנה כמה טיפים שיאפשרו לעובדים לצאת לחופשה בראש שקט:

1 דווחו על מועד היציאה לחופשה מוקדם ככל האפשר. לאחר שהבקשה תאושר, הבהירו לצוות ולמנהל הצוות כי אינכם ניתנים להשגה בעת החופשה.

2 נסו להיות פרואקטיביים ככל האפשר לפני החופשה שלכם, ודונו בתוכנית גיבוי עם המנהל הישיר. הגיעו לפגישה זו עם כמה רעיונות לגבי מי יכול למלא את מקומכם בעת היעדרכם.

3 לא לשכוח להפעיל את אופציית 'מחוץ למשרד' בתשובה לאימיילים. ועם זאת, ודאו שכל מי שישלח לכם אימייל בעת החופשה יקבל באימייל האוטומטי מידע לגבי מי מחליף אתכם בזמן החופשה.

4 ודאו כי מי שמחליף אתכם הינו מוכן כראוי עם כל המידע שהוא צריך לקבל וכי הוא בעל מוטיבציה להצליח במילוי תפקידכם. לשם כך יש לתכנן את הגיבוי מספיק זמן מראש. כולל להעביר לו מעין חפיפה קצרה.

המטרה היא שגם העובד שיוצא לחופשה וגם המנהל שלו, ירגישו בטוחים שהעובד שמחליף יעשה את העבודה בצורה הטובה ביותר. ככל שתכינו את הגיבוי טוב יותר, כך יהיה לכם קל יותר להירגע בעת החופשה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה