שיתוף

רבות מדברים על החשיבות של איזון בין חיים אישיים לעבודה עבור העובדים. אבל אין לשכוח שגם עבור המנהלים יש חשיבות רבה בכל מה שקשור לאיזון בריא בין עבודה לחיים אישיים.

אחרי הכול, המקור העיקרי להגברת המוטיבציה של העובדים הוא התנהלות המנהל הישיר שלהם ביומיום.

ולא רק המנהל הישיר. מנהלים בכל דרגי הארגון עלולים להשחק מעומס העבודה ויותר מכך, מעומס האחריות שהינה מרכיב לא קטן של שחיקה.

כאשר המנהלים שחוקים והמוטיבציה שלהם פוחתת, זה משפיע במידה רבה מאוד על כל העובדים והמנהלים שעובדים ככפיפים להם.

כדי למנוע שחיקה של מנהלים יש חשיבות רבה לשלב גם אותם בפעילויות הרווחה של הארגון. לדוגמה, לוודא שהמנהלים יכולים לפנות לעצמם זמן לפעילות גופנית ופעילויות רווחה רבות נוספות, בין אם כחלק מפעילויות הרווחה של הארגון או בשעות הפנאי.

בנוסף, באותה מידה שהארגון מספק לעובדים מעטפת רווחה הכוללת את משפחתו את העובד, ובאותה מידה שלעובד יש אפשרות לאזן בין חיים אישיים לעבודה, כך יש לאפשר למנהלים לבלות מספיק זמן עם משפחתם ולטפל בעצמם.

הארגון יכול לנקוט פעולות כלל ארגוניות, הכוללות את העובדים והמנהלים כאחד, כדי לדאוג לאיזון שכזה.

אחת הדרכים לעשות זאת היא למשל לעבור לשבוע עבודה של ארבעה ימים. דרך אחרת היא האפשרות גם למנהלים (ולא רק לעובדים) לעבוד בלוחות זמנים גמישים.

בד בבד, אין לשכוח את רווחתם של העובדים. חשוב להבטיח שלא יוטלו על העובדים עומסים בלתי סבירים של עבודה ושהם לא דרשים לעמוד בלוחות זמנים תובעיים מדי, ממושכים ובלתי סבירים מבחינת היכולת שלהם להשלים את המשימות.

מרכיב נוסף במכלול הגורמים שיכולים להפחית שחיקה הוא זמני החופשה. חופשה של עובד אמנם גורמת לכך שעמיתיו יצטרכו לבצע את המשימות שלו, אבל כל עובד חייב לקחת לפחות פעם בשנה חופשה מספיק ארוכה כדי למלא מצברים.

מסקר שנערך ב2017 עלה, כי כ-52% מהעובדים האמריקאים לא הצליחו לנצל את כל זמן החופשה שלהם.

הסיבות לכך היו ברוב המקרים קשורות לאחריות בעבודה, כמו למשל עומס עבודה כבד מדי, היעדר מחליף, והחשש של העובדים עצמם שקרנו תרד בעיני המעסיק לאחר שזה האחרון יראה שניתן להחליף אותו.

מנהלים יכולים לעודד עובדים לנצל את זמן החופשה שלהם בכמה דרכים. ראשית, יש להכין דו"ח כדי לוודא שזמן החופשה של העובדים לא יפוג או שהוא לא ינוצל.

במקביל, חשוב לעודד את העובדים לצאת לחופשה, ולטפח תרבות ארגונית שנותנת מקום לחשיבות של החופשות, במקום להתמרמר על כך שעובדים יוצאים לחופשה.

נושא החופשות נכון לגבי המנהלים לא פחות משהוא נכון לגבי העובדים. אין ספק שאת מקומו של המנהל קשה יותר למלא בעת שהוא יוצא לחופשה.

אבל כל מנהל צריך לצאת לחופשות בתדירות הנדרשת ולמשך זמן שהינו מספיק כדי למנוע שחיקה.

כאמור, מנהל שחש שחוק, הוא מנהל שהמוטיבציה שלו תצנח, והוא ישדר תחושות שידכאו את מורל העובדים וכפועל יוצא ידכאו גם את המוטיבציה שלהם.

  

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה