שיתוף

"הקלישאה השלטת בעולם הלמידה הדיגיטלית גורסת, שאם תלמיד היה נרדם לפני 300 שנה בבית הספר או באוניברסיטה ומתעורר בימינו, הוא לא היה מרגיש בשום הבדל. אלא שבאחרונה עובר תחום הלמידה שינויים כה דרמטיים וכה מהירים, עד כי נדמה שמספיק שתלמיד מנמנם ולו מעט בשיעור, והופ, מאות MOOCs איכותיים בעברית עולים לאוויר. אפילו מבחני הבגרות הפכו לפתע לקורסים דיגיטליים", כך אומר ערן רביב, מנהל מיזם קמפוס, התכנית הלאומית ללמידה דיגיטלית, לקראת הרצאתו בכנס ההדרכה השנתי שיתקיים ב-13 בנובמבר בכפר המכביה.

לדבריו, "כבר בשנה הקרובה אנו נחזה בקורסים חינמיים המשנים את כללי המשחק כמו קורס פסיכומטרי דיגיטלי בחינם. כבר היום אפשר לראות תופעות כמו אוניברסיטת תל אביב שמציעה מסלול קבלה עוקף-פסיכומטרי באמצעות למידה מקוונת. השינויים הם כמובן גלובליים, וכוללים היקפים הולכים ומתרחבים של תוכן לימודי איכותי, בצד חדשנות טכנולוגית ופדגוגית. חדשנות שמאפשרת יותר ויותר למידה אדפטיבית ופרסונליזציה של תכנים, כמו גם ניצני מערכות מתוחכמות לזיהוי רגעי שעמום או חוסר ריכוז של התלמיד".

ניתן לכמת את המהפיכה הזאת?

"בחינה מקרוב של המספרים מעלה, כי בשדה ה-MOOCs בלבד, מדובר על 58 מיליון סטודנטים בעולם, שלומדים לא פחות מ-6,850 קורסים דיגיטליים. וזה עוד בלי להחשיב SPOCs (קורסים מקוונים פרטיים) ומגוון רחב של קורסים דיגיטליים היברידיים, שמכפילים את המספרים האלה פי כמה וכמה.

"המסה הכמותית הזו יוצרת כמובן תמורה איכותית, ומעמידה סימני שאלה סביב תפיסות בסיסיות של מהו 'סטודנט', מהו 'קורס', מהו 'תואר'. יתרה מכך, המאסה הזאת מאפשרת גם פירוק והרכבה מחדש של תוכנית הלימודים הקלאסית ויצירת מבנים חדשים ומודולריים ללימודים".

איפה ישראל ממוקמת במהפך הלמידה?

"אצלנו בישראל, מה שצפוי ככל הנראה להוות את קו פרשת המים בכל הנוגע ללמידה דיגיטלית, בסקיילינג עצום תוך יצירת אקו-סיסטם חדש, הוא הקמתו של 'קמפוס', המיזם הלאומי ללמידה דיגיטלית. המיזם הוקם במטה ישראל דיגיטלית של המשרד לשוויון חברתי, וככזה, אין זה מפתיע שבחזונו מתנוסס מלבד ערך ההשכלה, גם יעד ברור של צמצום פערים חברתיים ויצירת שוויון הזדמנויות.

״במציאות שבה אוכלוסיות שלמות סובלות מפערים עצומים בהכנסות ובהשכלה, וכתוצאה מכך גם מודרות מהשיח הציבורי, קמפוס הוא Game Changer. המיזם מאפשר לכל אחד ואחת, מכל מקום, ליהנות מהשכלה מקצועית ואקדמית, והכול בחינם. בשותפות אסטרטגית עם מל"ג-ות"ת, אנחנו מממנים ומלווים פיתוח של עשרות קורסים דיגיטליים בשנה מהאוניברסיטאות והמכללות המובילות בארץ".

כנס ההדרכה השנתית יתקיים ב-13 בנובמבר בכפר המכביה.

כל אחד יוכל ללמוד כל קורס שירצה?

"אנחנו מכירים בכך שלא כל אזרח עם חיבור לרשת יכול ללמוד קורס תובעני על מכניקת הקוונטים, למשל. לכן אנחנו מתקצבים ומעודדים מסלול ייחודי של קורסים שנועדו לקרב אוכלוסיות מודרות לעידן הדיגיטלי ולספק להן שיפור בתעסוקה. לדוגמה, קורסים כמו אוריינות דיגיטלית, תעסוקה לאזרחים ותיקים, אנגלית תעסוקתית לחרדים, עברית למגזר הערבי ועוד.

"בקמפוס אנחנו מנצלים היטב את העוצמות של הלמידה הדיגיטלית, אולם גם מודעים למגבלותיה: הפער החברתי מורכב מאוד לגישור ולכן אנחנו לא פועלים לבד, אלא יוצרים שיתופי פעולה לתוכניות שיופעלו בשיתוף מרכזים קהילתיים שנמצאים בשטח, כמו עם החברה למתנ"סים, עמותת תפוח, תוכנית להבה, שירות התעסוקה ועוד.

״פרויקט הדגל שלנו הוא קורס פסיכומטרי בחינם, שבזכותו כל אחד יוכל לקבל ללא עלות, קורס הכנה מעולה למבחן ובכך בעצם להשוות את הסיכוי שלו לזה של תלמיד שלהוריו יש כסף לממן לו את הקורס היקר ביותר".

אבל הפערים מתחילים כבר בבית הספר, כלומר עוד הרבה לפני האוניברסיטה והפסיכומטרי.

״נכון, ובאמת אחד מהשותפים האסטרטגיים של המיזם הוא משרד החינוך. יחד אנחנו מובילים מהפיכה בשלוש רמות: ראשית, אנחנו יוצרים השתלמויות ופיתוח מקצועי למורים, כדי שגם מורים בפריפריה יוכלו לצרוך תכנים מהמרצים הטובים ביותר. שנית, ברובד של התלמידים, אנחנו מאפשרים להם ללמוד מכל מקום ובכל זמן ברוח המאה ה-21. והרובד השלישי והכי מהפכני הוא של הערכה חלופית לבחינת הבגרות. אנחנו מקדמים פיילוט עם משרד החינוך של קורס דיגיטלי שנמשך לכל אורך השנה ויחליף את בחינת הבגרות עצמה. זו ממש מהפכה פדגוגית שבה ניכר שהממשלה מתאימה את עצמה לדור ה-Y וה-Z".

ואיפה המהפכה הזו פוגשת ארגונים גדולים במשק ובפרט את מחלקות ה-HR שלהן?

"אחלק את תשובתי לשניים. בארגוני ההייטק המהפכה הזו מתרחשת כבר למעלה מעשור ואם תסתכלי על מה שקורה בארגונים גלובליים כמו מיקרוסופט, סיסקו, אינטל ו-IBM הם כבר מזמן עברו ללמידה דיגיטלית ומרחוק ונהנים מכל היתרונות שציינתי לעיל. בשוק המקומי אנחנו רואים התעוררות משמעותית בשנתיים האחרונות ולא מעט ארגונים שמתחילים לעשות שימוש במודלים של למידת MOOCs בשילוב עם ליווי של אנשי צוות מומחים מתוך הארגון. דוגמה מקסימה לפעילות כזו היא האוניברסיטה המקוונת שהקים בנק הפועלים שמאות עובדים שלו כבר קיבלו הסמכות מקצועיות ואקדמיות מגוונות במסגרת הלמידה הדיגיטלית מפלטפורמות בינלאומיות כגון קורסרה ו-edX. ארגונים אחרים, כגון Applied Materials, הקימו אולפנים ומערכת קמפוס דיגיטלית משל עצמם".

תוכלו לפגוש את ערן רביב ולשמוע עוד על נושא הרצאתו, בכנס ההדרכה השנתי שיתקיים ב-13 בנובמבר בכפר המכביה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה