כיצד להפחית את המתח של העובדים?

כיצד להפחית את המתח של העובדים?

שיתוף

מתח הוא דבר אישי. גורמים שנחשבים למלחיצים עבור אדם אחד עוברים לצדו של אדם אחר. סקרים שנערכו בעבר מצאו, כי עבור שוטרים מסוימים דווקא עבודה של מתן דו"חות ומילוי ניירת מלחיצה יותר מאשר התמודדות עם אלימות בשטח.

במקום העבודה, לא ניתן באמת לדעת אם העובדים שלך לחוצים ועד כמה. כל אדם הוא שונה מרעהו, מה שהופך את הלחץ למסובך לאבחון הן עבור העובדים והן עבור המעסיקים.

סקר של גאלופ שנערך לפני כשני עשורים מצא, כי 31% מהעובדים בארה"ב היו מרוצים לחלוטין עם מידת הלחץ שחשו בעבודה. המשמעות היא שכ- 70% מהעובדים באותה תקופה חשו לחץ שבקושיהצליחו להתמודד איתו ואין ספק שכיום בעידן המודרני, המהיר, ורווי השינויים, האחוזים גדלו בהרבה.

מהיכן הלחץ בעבודה מגיע?

מומחים מעריכים כי הלחץ החמור ביותר על עובדים נוצר כתוצאה של הדרישות המצופות מהם ביחס לכמות השליטה שיש להם קבלת ההחלטות וההתמודדות עם דרישות אלו. עובדים אשר מרגישים שיש להם מהם דרישה גדולה אך מידה רבה של שליטה בעבודה, חשים במידת לחץ מופחתת.

סקר גאלופ הראה כי גם עובדים שכירים וגם עובדים שעתיים מתמודדים עם הרבה לחץ בעבודה. בסקר נראה כי 38% מהשכירים חשים לחץ בעבודה, לעומת 28% מהעובדים השעתיים. למרות ההבדלים בין השניים, שני המספרים הללו גבוהים למדי. מעסיקים יכלו להעריך ע"פ הסקר כי כמעט שליש מכוח העבודה שלהם חש לחץ בעבודה.

עובדים שכירים ושעתים העובדים שעות ארוכות יותר סובלים מבעיות בריאותיות שונות, בהתאם לסוג העבודה שהם עושים. יש להם נטייה גבוהה יותר למחלות לב, סוכרת ועלייה במשקל. עובדים לא בריאים לא נלחמים בלחץ היטב והלחץ פוגע בבריאותם.

כיצד להפיג את הלחץ במקום העבודה?

על אף כי קשה לאבחן את מידת הלחץ של העובדים ועד כמה הם מסוגלים להתמודד איתה, בהחלט יש פתרונות להפחתת הלחץ במקום העבודה. פתרונות אלו מייתרים את הצורך למדוד את מידת הלחץ, והם מתאימים לכל סטרס מכל סוג שהוא.

שיטות שונות ומוכחות להרגעה כגון מדיטציה, יוגה ומיינדפולנס המוטמעות בארגונים ובחברות לטובת העובדים, נמצאו שוב ושוב כיעילות להפחתת המתח ורמות החרדה.
כיום, יותר ויותר חברות וארגונים מאמצים שיטות אלו כחלק מתכניות בריאות לעובדים, ומקיימות סדנאות עם מדריכים חיצוניים לתרגול השיטות.

רועי קונקי
רועי קונקי. צילום: יח"צ

רועי קונקי, מנהל משאבי אנוש בחברה ServiceNow, אומר: "אנחנו מקיימים תרגול יוגה, פעם בשבוע, בשעה 17:30 בערב, מזה חצי שנה ומגיעים אליו עובדים מכל הגילאים ומכל האגפים. התחלנו עם זה על רקע דרישה וצורך שעלה מצד העובדים, אלה חיפשו דרך להעשיר את השהות שלהם בעבודה. אני באופן אישי מאמין מאד בשיטות השונות, רק בשבוע שעבר הייתי בהרצאה על מיינדפולנס, ואולי בעתיד אזום סדנא בנושא בארגון. אני חושב כי תרגול כמו יוגה או מיינדפולנס מסייע לשמור על רוגע ויציבות, ולמעשה מתאים לגמרי לד.נ.א. של ServiceNow, אשר להבדיל מגופי הייטק אחרים, מצטיין באיזה שקט נפשי, סביבת עבודה רגועה וותומכת. לא פלא שהעובדים שלנו בעצמם בקשו לקיים שיעורי יוגה בעבודה. "יום עבודה ממוצע משתרע על פני 9 שעות, ותרגול יוגה בסופו מייצר סוג של Reset לראש."

דגנית כהן
דגנית כהן. צילום: יח"צ

לדברי דגנית כהן, מנהלת משאבי אנוש בחברת Immunovative Therapies: "החברה שלנו יושבת בירושלים ומפתחת תרופה ניסויית לסרטן. אנחנו מונים כ- 20 עובדים ומחפשים כל הזמן דרכים יצירתיות להפיג מתחים. למשל, מזה שנה, מדי יום שלישי ב- 9 בבוקר אנחנו מתחילים את היום עם אימון פילאטיס, עם ההיענות של שני שליש מהעובדים. לפני כשבועיים הבאתי לארגון סדנת ארגונומיה במטרה להפיג מתחים שמצטברים בגוף כתוצאה משעות ישיבה והקלדה מרובות, ועבודה ממושכת במעבדות. פעם בחודש, באופן קבוע אנחנו מקיימים גם Happy Hour. הדבר הבא שאני רוצה להביא לארגון זה המיינדפולנס. לפני חודשים עברתי קורס מיינדפולנס למנהיגות ארגונית, אצל ד"ר קרן צוק. למדתי טכניקות שונות ומעולות למדיטציה ומאז אני משתמשת בהן לקראת כל מהלך ארגוני חשוב, כמו למשל גיוס תקציבים פנימיים לשנת העבודה 2018. הכלים האלה עוזרים לי לנטרל כעסים ורעשי רקע ולהתמקד במשימה שלי ובתהליכי קבלת החלטות. אני אמנם נמצאת בתחילת הדרך, מבחינת ההפנמה של השיטה, אבל מרגע שהתחלתי את הסדנא, חברי בהנהלת החברה, דוחקים בי להתנסות בעצמם, ולכן לא מן הנמנע כי עוד השנה נביא סדנת מיינדפולנס לחברה. אני חושבת שכלי כזה יוכל לשפר את תהליכי העבודה והתחושות של כולנו ולתרום להצלחת החברה."

ד"ר קרן צוק, מייסדת ומנכ"לית Wisdom To Lead מסבירה: "המיינדפולנס שצמח מתורות המזרח, מקבל ביטוי נרחב בעולם המערבי בשנים האחרונות, ומבוסס על תרגול מדיטציה – הוא הפתרון שלנו לשנים הבאות, וכלי הכרחי בסל הכלים של העובדים והמנהלים בעולם העבודה החדש. בקצרה, מיינדפולנס פירושו היכולת להיות כאן ועכשיו, קשוב ובנוכחות מלאה ברגע הזה, מבלי להיות שיפוטי או מנוהל על ידי הרגשות.

כיום יש כבר מעל 3,000 מחקרים מדעיים שמראים את היעילות של המיינדפולנס בשיפור הרווחה הכללית (Well being), האושר והמוח. מחקרי מוח (Neuro science) מראים כי המדיטציה מפתחת גמישות מוחית ומאפשרת לנו להשתנות ולשנות התנהגויות בצורה פשוטה יותר. וככל שנתרגל יותר, זה ישפיע על היכולת שלנו להיות ממוקדים, יפחית לחץ, יסייע לנהל את הרגשות ויגביר את היכולת שלנו לחוש אמפתיה וחמלה". צוק תרצה בנושא בכנס Beyond Agile Israel 2018, ב- 8 לפברואר, באווניו, בקרית שדה התעופה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה