כדי להעצים את חווית העובדים יש לחשוב כמותם

כדי להעצים את חווית העובדים יש לחשוב כמותם

ההבדל המהותי בין מעורבות העובד וחווית העובד והשפעת כל אחד מהם על מקום העבודה

שיתוף
חוויית העובד

חוויית העובד

התפישה הזו ממחישה בעיה שכיחה שיש פעמים רבות במקום העבודה כאשר לעתים קרובות נוטים להתעלם מתפישת העבודה דרך עיני העובד. מנהיגים מנסים בדרך כלל לנהל עובדים ולגרום להם לאמץ את התרבות במקום העבודה במקום להסתגל אליה.

במשך עשרות שנים, העולם העסקי התמקד בהגדלת מדיניות ההשתתפות וההטבות של העובדים, שינוי התהליכים וקידום ההתאמה התרבותית. כל הדברים הללו טובים ועם זאת, מחקר שנערך לאחרונה הראה ציונים בינלאומיים של מעורבות עובדים שממשיכים לרדת.

רעיון חדש למדי הפך לאחרונה לבאז אצל מנהיגים בחברות וארגונים. הוא נקרא "חווית העובד" והקונספט הזה הוזכר לעתים קרובות בכנסים ואירועים שנערכו לאחרונה כשהרעיון לעתים קרובות הזכיר את המונח מעורבות אך הוא לא באמת זהה.
מעורבות העובדים היא פילוסופיה שנעה מלמעלה למטה. זו התקווה של ארגון שהעובדים שבו יבחרו לעסוק ברעיונות, בתרבות, בעבודה ובתוצאות של החברה. חווית העובד, לעומת זאת, הוא מושג שנע מלמטה למעלה ובו סביבת העבודה, מקום ותהליכי העבודה מתוכננים סביב המגמות הקיימות של העובדים. בדיוק כפי שענף הקמעונאות משתנה על בסיס פעילות ותשוקת הלקוח, מקומות העבודה משתנים בהתאם לתשוקות העובד.

בכתבה שפורסמה בארה"ב, נכתב כי במשרדי Airbnb – החברה שנחשבת למובילה בתנועת העובדים, דוגמה אחת להעצמת חווית העובד היא העובדה שלעובדים אין שולחנות ייעודיים. למעשה העיצוב של המשרד משתנה מאזורים מסוימים בהם המשרדים מרגישים כמו חדרי מגורים, מתחמים אחרים מרגישים כמו מטבחים עם חטיפים זמין, ואם העובד רוצה קצת פרטיות הוא יכול לבחור לבלות את היום שלו בעבודה בחלל פרטי. המנהיגים בחברה למעשה מעודדים את העובדים לא לעבוד באותה סביבה או עם אותם אנשים מדי יום. תנועה מתמדת זו מדגימה את סיסמת החברה, "שייך לכל מקום" (Belong anywhere).

אבל זה לא רק על סביבת עבודה. מדובר גם באיזון. תוצאות מסקר התרבות של Airbnb הציעו שהתרבות לא הייתה פתוחה וישרה כפי שציפו. כך, אחד המייסדים, ג'ו גאביה, יצר רעיון לעורר דיאלוג בשם "פילים, דגים מתים וקיא". "פילים הם הדברים הגדולים בחדר שאף אחד לא מדבר עליהם, דגים מתים הם הדברים שקרו לפני כמה שנים שאנשים לא יכולים להתגבר עליהם, והקיא הוא שלפעמים אנשים פשוט צריכים להוציא משהו מהראש שלהם וזקוקים למישהו שפשוט יישב שם ויקשיב. רעיון זה מתווסף לחוויית העובד פשוט כי מנהיגים יכולים סוף סוף לשמוע את כל מה שנותר לא מדובר".

על פי אותה כתבה, גם חברת בג'נרל אלקטריק (GE) מוכרת כמובילה בתחום חווית העובדים. פול דייוויס, ראש חוויית העובדים, אמר כתבה: "אנחנו מבקשים מעובדינו, מהמנהיגים שלנו ומהמועמדים שלנו להציג את מה שחשוב להם ביותר, מקשיבים לסיפורים שלהם ומקשיבים במיוחד לרגשות".

הדוגלים במעורבות העובדים עשויים לטעון שהם מנסים להקשיב לקולות, המחשבות, הרעיונות, הרצונות והרגשות של העובדים. כאן טמון ההבדל הפשוט, אך העצום, בין מעורבות עובדים וחווית עובדים. מעורבות העובדים שואלת את השאלה, האם אתה מאושר עם מה שעשינו? ובחוויית העובד נשאלת השאלה: "איך נוכל לאפשר לך לעשות את העבודה הטובה ביותר ולהתחבר עם המטרה שלך?".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה