חובת שימוע לעובד לפני פיטורים קיימת תמיד ובכל מצב, גם בפיטורי עובד...

חובת שימוע לעובד לפני פיטורים קיימת תמיד ובכל מצב, גם בפיטורי עובד שגנב וגם כשהחברה נסגרת

עו"ד קובי חתן, מומחה לדיני עבודה: "יתרה מכך, כיום, הפסיקה מחייבת לערוך שימוע גם במקרה שאדם עדיין לא התחיל לעבוד בחברה, והחברה מבקשת לחזור בה מקבלתו לעבודה טרם תחילת עבודתו בה"

שיתוף
קובי חתן

בשנים האחרונות ניתן לראות תביעות רבות של עובדים כלפי מעסיקים, משום שהמעסיק לא ביצע לעובד שפוטר, שימוע לפני הפיטורים.

התוצאה היא, ששוב ושוב פוסקים בתי הדין לעבודה לטובת העובד שתבע, ומחייבים את המעסיק לשלם לעובד פיצויים גבוהים מאוד, בשל אי קיום חובת השימוע.

"הפסיקה דורשת ביצוע שימוע כדין בכל מקרה של פיטורים, כולל מסירת מכתב זימון לשימוע", אומר עו"ד קובי חתן, מומחה לדיני עבודה, בשיחה עם HRus.

"במכתב הזימון צריכות להיות מפורטות הטענות שבגינן נשקלים פיטורי העובד, מועד ביצוע השימוע עצמו, לאחר פרק זמן שבו העובד יכול להתכונן אליו, שקילת טענות העובד, כפי שהועלו בשיחת השימוע ולאחר מכן קבלת ההחלטה בשימוע: המשך עבודה או פיטורים.

"אם לאחר ביצוע כל ההליך הזה בשלמותו ההחלטה היא פיטורי העובד, יש למסור לעובד מכתב פיטורים.  

"יש לציין כי מעסיק מחויב בקיום שימוע גם במקרה של שינוי בתנאי העבודה".

מה קורה במקרה בו העובד נתפס (במצלמות האבטחה או בדרך אחרת שמספקת למעסיק הוכחה) כשהוא גונב מהחברה, בין אם מוצרים או סודות מסחריים. האם גם במקרה כזה החברה מחוייבת לערוך את השימוע ועד לסיום ההליך להמשיך להעסיק אותו ולשלם לו משכורת? (תוך סיכון שהוא יגנוב שוב)?

"במקרה זה קיימת חובה מובהקת לערוך שימוע. זוהי בדיוק מטרת שיחת שימוע – לאפשר לעובד להישמע טרם קבלת ההחלטה בעניינו.

"שהרי, העובד יוכל להודות בגניבה אך לספק הסבר שיניח את דעתו של המעסיק שניתן להמשיך את עבודתו.

"כך לדוגמה, אם העובד יטען שאכן גנב אך זאת בשל איום על חייו מצד גורמים בשוק האפור בשל מצוקה כלכלית אליה נקלע, יתכן שהמעסיק יחליט שלא לסיים את העסקתו, ואפילו לסייע לו.

"לכן, בוודאי שחייבים לערוך שימוע במקרה כאמור, ואין לומר כי 'לא ניתן לעצור את הפיטורים בשום מקרה'.

"תמיד יכולות להיות נסיבות מפתיעות: לחץ חיצוני, כפייה, מחלה קשה ועוד, שיכולות לשנות את ההחלטה. זו מהותו של שימוע.

"לעניין הסיכון של החברה כי העובד יגנוב שוב במהלך הליך השימוע, ניתן בהחלט להוציא את העובד לחופשה, על חשבון המעסיק, ועל ידי כך לצמצם את הסיכון.

"בעניין זה יש להוסיף כי במקרה שהמעסיק שוקל לשלול מהעובד הודעה מוקדמת ופיצויי פיטורים, עליו לציין זאת בזימון לשימוע ולאפשר לעובד להתייחס לכך בשיחה עצמה. מדובר בטעם נוסף לקיומה של שיחת השימוע".

מה קורה כאשר מתברר שעובד גונב מהחברה באופן תדיר (לא מקרה חד פעמי): האם במקרה כזה כן ניתן לפטר אותו ברגע בו התבררו הגניבות? או שצריך לערוך לו שימוע על פי כל הכללים, למרות שזה יקח זמן ובינתיים הוא יכול להמשיך לגנוב?

"התשובה היא אותה התשובה לשאלה הקודמת, ואין זה משנה אם מדובר בגניבה חד פעמית או בשורה של גניבות".

מה קורה במקרים בהם החברה נסגרת ועליה לפטר את כל העובדים – האם צריך לערוך שימוע לעובדים?

"בהחלט כן. יתכן שעובד מסוים יציג נסיבות אישיות, שבגינן החברה תחליט להעניק לו מענק פרישה או פיצויים מוגדלים. ייתכן שהחברה נסגרת ופעילותה נמכרת לחברה אחרת שיכולה להמשיך ולהעסיק חלק מהעובדים".

מה קורה במקרים בהם החברה נמכרת לבעלים אחר, והבעלים האחר רוצה להמשיך להעסיק רק 10 אחוז מהחברה. האם לכל 90 אחוז האחרים חייבים לערוך שימוע?

"בהחלט כן".

"לסיכום", אומר עו"ד חתן, "בכל מקרה של פיטורי עובד קיימת חובה לערוך שימוע. בין אם מדובר בעובד שעבד רק מספר ימים ובין אם מדובר בעובד שעבד שנים.

"יתרה מכך, כיום, הפסיקה מחייבת לערוך שימוע גם במקרה שאדם עדיין לא התחיל לעבוד בחברה, והחברה מבקשת לחזור בה מקבלתו לעבודה טרם תחילת עבודתו בה.

"כמו כן, יש לקיים שימוע גם לעובד שאמור לצאת לפנסיה ולברר עמו את רצונו. אם העובד יביע רצון להמשיך בעבודתו לאחר גיל הפרישה, יש לשקול את הדברים".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה