שיתוף

יותר ויותר ארגונים נאלצים כיום לקצץ בשכר העובדים שהם מחזירים מהחופשות ללא תשלום (חל"ת).

אלה מבין הארגונים שמנסים לגייס עובדים חדשים, עומדים בפני הדילמה הנובעת מהפער בין מה שהמועמדים דורשים לבין מה שהם יכולים להרשות לעצמם לשלם.

אחת הבעיות המרכזיות שמצב זה מעלה היא, באיזו מידה ניתן לקצץ בשכר העובדים, בלי להסתכן בכך שעובדים טובים יתפטרו בשל הרעת תנאים (התפטרות בדין מפוטר).

האופציה להותיר את השכר כפי שהוא אינה רלוונטית לארגונים רבים, שכן אם לא יקצצו בשכר העובדים הם מסתכנים בחריגה מהתקציב בתקופה של אי וודאות לגבי העתיד.

יתרה מכך, העובדה שחברות לא יכולות להרשות לעצמן בימים אלה להציע שכר גבוה, גם מקשה מאוד על גיוס טלנטים חדשים.  

בעבר אמרה מנהלת משאבי אנוש בשיחה עם HRus כי בנייה חכמה של תוכנית תגמול לא מתמקדת בשכר הברוטו של העובד כשלעצמו אלא במכלול ההצעה לעובד.

לפני פרוץ המשבר דיברו רבות על העקרון של מסלול ההתקדמות של העובד לא רק בתפקיד אלא גם בשכר.

אלא שכיום, לאור אי הוודאות השוררת בשווקים, לא ניתן לדבר על מסלול של עלייה כלשהי בשכר, דבר המקשה מאוד על גיוס טלנטים חדשים.

במקום זאת כדאי לדבר על תוכנית שתראה למועמד איך ניתן לשדרג אותו על פני זמן מבחינת התפקיד.

האופק צריך להראות למועמד איך הארגון שלכם יכול לענות על צרכי הקריירה שלו, גם אם בשלב זה לא ניתן לדבר על עלייה בשכר.

מסיבה זו יש חשיבות רבה לגייס טלנטים שהאופק המקצועי חשוב מבחינתם הרבה יותר מאשר עליות בשכר.

המשימה המוטלת כאן על מנהלי משאבי האנוש ומנהלי הגיוס היא לזהות את רצונותיו של המועמד במהלך ראיון הקבלה. זיהוי הרצונות והשאיפות של המועמד יאפשר להציע לו אופק מתאים.

בנוסף, יש להתאים לכל מועמד את סוג התגמול המתאים לו, באופן אישי. זאת, במקום להסביר לו איך ניתן לעלות בדרגות התפקידים והשכר בחברה, במסגרת סולם קידום המבוסס על תקנים, שהינו מובנה, קשיח ומיועד לכל העובדים ללא הבדל.

בסיכומו של דבר, במצבים של אי וודאות יש צפי להקטנת הכנסות משמעותית כמעט לכל חברה וארגון.

ובמצב כזה, הימנעות מהורדת שכר (ולכן המנעות מהסתכנות בהתפטרות עובדים בשל הרעת תנאים), מציבה את הארגון בפני אתגר לא פשוט, שכן המנעות מצמצום העלויות צפויה להקטין את רווחי החברה.

הנקודה החשובה היא, לא לקצץ בשכר במידה שעלולה להותיר את הארגון בלי עמודי התווך שלו, כלומר בלי העובדים המוכשרים והמיומנים.

האתגר, אם כן, הוא איך להצליח לקבל את ההחלטה הנבונה ביותר לגבי היקפי העלויות שמפחיתים, באיזו מידה להפחית אותן, באילו סעיפים לקצץ, ואיך למרות כל זאת לשמר עובדים מוכשרים ומיומנים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה